Výrobcovia multivitamínových tabliet už roky propagujú svoje výrobky ako zdraviu prospešný doplnok stravy. Nové zistenia však ukázali, že neexistujú dôkazy o skutočnosti, že tieto tablety predlžujú život. Autori nového hodnotenia dokonca tvrdia, že niektoré antioxidanty zvyšujú riziko úmrtia.
Znova sa porovnali fakty zo 67 veľkých a kvalitných štúdií a zistilo sa, že vitamínové doplnky stravy neznižujú úmrtnosť. Niektoré antioxidanty – vrátane vitamínu A, betakaroténu a vitamínu E – môžu život človeka aj skrátiť. Vedecké štúdie sa pritom odvolávaj na zistenia s viac ako dvestotisíc ľuďmi. „Nežiadúce účinky antioxidantov sa nevzťahujú len na vitamín A. Naša analýza ukázala, že úmrtnosť zvyšuje aj betakarotén a vitamín E,“ uviedol spoluautor analýzy Christian Gluud, profesor medicíny z Univerzitnej nemocnice v Kodani. Štúdiu publikoval žurnál Cochrane Library.
Tieto prekvapivé vyhlásenia vyvolali vlnu kritiky zo strany výrobcov výživových doplnkov. Argumentujú najmä tým, že dánski vedci analyzovali len tie štúdie, v ktorých niekto zomrel. „Z analýzy bolo skutočne vylúčených 504 štúdií, pri ktorých nezomreli ľudia. Ak by sa skúmali aj tie, konečný výsledok by bol úplne iný,“ vyhlásil Andrew Shao, viceprezident americkej Rady pre zodpovednú výživu, čo je obchodná asociácia výrobcov výživových doplnkov.
Gluud obhajuje svoj postup tým, že bolo dôležité zohľadniť výsledky len veľkých a kvalitne vykonaných štúdií. Podľa neho väčšina tých, v ktorých nik nezomrel, bola vykonaná nesprávne. Gluud k tomu pracoval len so štúdiami na zdravých ľuďoch. Vylúčil tie, ktorých sa zúčastnili deti, tehotné ženy a aj tie, kde sa výživové doplnky používali pri liečbe ťažkých ochorení ako sú zhubné rakovinové nádory.
Autori analýzy následne požadujú prísnejšiu reguláciu vitamínových doplnkov stravy vo voľnom predaji. „Žiadame, aby zodpovedné regulačné úrady regulovali tento priemysel bez toho, aby boli zároveň od tohto priemyslu finančne závislí,“ vyhlásil Gluud.
Tri podozrivé antioxidanty
Vitamín A: Pomáha udržiavať pokožku zdravú, posilňuje imunitu a pomáha vidieť v šere. Dostačujúca denná dávka je 0,7 mg pre mužov a 0,6 mg pre ženy. Celú túto dávku je možné ľahko získať konzumáciou syra, vajec, rýb, mlieka a jogurtov.
Betakarotén: V tele sa mení na vitamín A. Neodporúča sa prijímať viac ako 7 mg denne vo výživových doplnkoch. Na betakarotén je bohatá zelená listová zelenina a žlté ovocie, ako je melón či broskyňa.
Vitamín E: Ochraňuje membrány buniek. Rozpúšťa sa v tuku, takže telo si dokáže vytvoriť zásoby tohto vitamínu. Denná dávka menšia ako 540¤mg by nemala spôsobiť žiadne nežiadúce účinky.