Starý Ötzi zrejme dlho netrpel

Ötzi, muž z kamennej doby, má najstaršie červené krvinky na svete. Dobre zachovanú múmiu ľadového muža našli ešte v roku 1991 turisti v Alpách medzi Rakúskom a Talianskom.

otzi
O živote ľadového muža Ötziho toho vedci zistili už dosť, dokonca sekvencovali celú jeho DNA.
Autor: SUDTIROLER ARCHEOLOGIEMUSEUM

Odvtedy na ňom vedci urobili celý rad pokusov v snahe vypátrať ako zomrel. Ötzi je totiž obeťou najstaršej dosiaľ nevyriešenej vraždy.

Vedci podrobili 5300 rokov starú múmiu muža detailným testom. Skúmali jeho oblečenie, celé jeho telo a dokonca zmapovali jeho genóm. Všetko s cieľom zistiť koľko mal rokov, aký bol jeho zdravotný stav či čo bolo jeho posledným jedlom. Teraz nájdenie červených krviniek pomôže vniesť svetlo do okolností jeho smrti. Ötzi zomrel na vážne poranenia spôsobené šípom a reznými ranami. Dosiaľ však nebolo jasné, či zomrel na mieste činu, alebo pred útočníkmi utekal vysoko do hôr a zomrel až neskôr na následky vyčerpania a straty krvi.

Výskumníci použili najnovšie technológie, ktoré podľa ich slov nájdu uplatnenie aj v súčasnej kriminalistike. Predchádzajúca štúdia publikovaná v Lancet pritom informovala o nájdení hemoglobínu, čo je krvný proteín, predpokladalo sa však, že červené krvinky sú príliš delikátne, aby vydržali celé tisícky rokov.

Profesor Albert Zink z Eurac Institute for Mummies and the Iceman v talianskom Bolzane spojili sily so špičkovým pracoviskom Center for Smart Interfaces v nemeckom Darmstadte a pomocou špeciálneho mikroskopu preskúmali tkanivo odobraté z rany, ktorou do Ötziho prenikol šíp, a z hlbokých rezných rán na jeho pravej ruke. Okrem červených krviniek sa im nakoniec podarilo nájsť aj proteín fibrín.

„Pretože fibrín sa nachádza len v čerstvých ranách a potom sa rozpadá, je nepravdepodobné, že by Ötzi zomrel až niekoľko dní po útoku,“ uviedol Zink v štúdii publikovanej v Journal of the Royal Society Interface.

Predchádzajúci výskum pomohol zistiť, že ľadový muž bol vysoký 159 centimetrov, mal 46 rokov, a teda bol na svoju dobu už dosť starý. Trpel kôrnatením ciev, mal zubné kazy a jeho posledným jedlom bolo mäso z horskej kozy. K tomu sa vie, že jeho krvná skupina bola „nulka“. Nemal toleranciu na laktózu a bol bližší príbuzný ľuďom žijúcim na Korzike alebo Sardínii, než ľuďom žijúcim v Alpách. Teraz sa už teda vie aj to, že zomrel tam, kde sa ho neznámy páchateľ pokúsil úspešne zavraždiť.

vírus, HIV, AIDS

Vírus HIV podľa vedcov stráca silu

18.12.2014 13:00

Vírus HIV, ktorý je pôvodcom choroby AIDS, v poslednom čase stráca svoj smrtiaci potenciál.

Bruce Cantrell, Jessica Fainová

Americkí vedci pokorili rekord v dĺžke pobytu pod vodou

18.12.2014 12:00

Viac ako sedemdesiattri dní vydržali v oceľovej bunke ponorenej pod vodou dvaja americkí biológovia. Bunku z ocele, si teraz záujemcovia môžu prenajať ako štýlové ubytovanie.

vedci,

Slovenskí vedci pokročili v hľadaní príčin arytmie srdca

11.12.2014 13:32, aktualizované: 12.12.2014 09:00

Slovenskí vedci a ich kolegovia z univerzity v britskom Cardiffe odhalili časť štruktúry ľudskej bielkoviny, ktorej porucha vyvoláva srdcové arytmie.

Recep Tayyip Erdogan, Turecko, OSN

V Turecku vydali zatykač Erdoganovho odporcu

19.12.2014 18:25

Turecké orgány vydali zatykač na moslimského učenca žijúceho v USA Fethullaha Gülena, ktorého súčasný prezident dlhodobo obviňuje zo snahy zvrhnúť jeho vládu.

Betlehemské svetlo, skauti, Andrej Kiska

Cez víkend roznesú skauti Betlehemské svetlo

19.12.2014 17:39

Cez víkend slovenskí skauti roznesú Betlehemské svetlo po celom Slovensku. Slovenskí skauti ho postupne doručia na jednotlivé vlakové stanice.

štátna hranica

S Maďarmi uzavrieme novú zmluvu o hraniciach, vymeníme si územia

19.12.2014 17:30

Slovensko by malo s Maďarskom podpísať novú zmluvu o štátnej hranici. Na základe novej zmluvy si obe krajiny vymenia časti štátneho územia v rovnakej rozlohe.

Vladimir Putin, Ruská federácia

Putin ďakoval vojakom za Krym, vojenskú doktrínu označil za obrannú

19.12.2014 16:40

Ruská vojenská doktrína je naďalej obranná, ale svoju bezpečnosť bude krajina obhajovať dôsledne a tvrdo. Vyhlásil to ruský prezident Vladimir Putin.