Starý Ötzi zrejme dlho netrpel

Ötzi, muž z kamennej doby, má najstaršie červené krvinky na svete. Dobre zachovanú múmiu ľadového muža našli ešte v roku 1991 turisti v Alpách medzi Rakúskom a Talianskom.

otzi
O živote ľadového muža Ötziho toho vedci zistili už dosť, dokonca sekvencovali celú jeho DNA.
Autor:

Odvtedy na ňom vedci urobili celý rad pokusov v snahe vypátrať ako zomrel. Ötzi je totiž obeťou najstaršej dosiaľ nevyriešenej vraždy.

Vedci podrobili 5300 rokov starú múmiu muža detailným testom. Skúmali jeho oblečenie, celé jeho telo a dokonca zmapovali jeho genóm. Všetko s cieľom zistiť koľko mal rokov, aký bol jeho zdravotný stav či čo bolo jeho posledným jedlom. Teraz nájdenie červených krviniek pomôže vniesť svetlo do okolností jeho smrti. Ötzi zomrel na vážne poranenia spôsobené šípom a reznými ranami. Dosiaľ však nebolo jasné, či zomrel na mieste činu, alebo pred útočníkmi utekal vysoko do hôr a zomrel až neskôr na následky vyčerpania a straty krvi.

Výskumníci použili najnovšie technológie, ktoré podľa ich slov nájdu uplatnenie aj v súčasnej kriminalistike. Predchádzajúca štúdia publikovaná v Lancet pritom informovala o nájdení hemoglobínu, čo je krvný proteín, predpokladalo sa však, že červené krvinky sú príliš delikátne, aby vydržali celé tisícky rokov.

Profesor Albert Zink z Eurac Institute for Mummies and the Iceman v talianskom Bolzane spojili sily so špičkovým pracoviskom Center for Smart Interfaces v nemeckom Darmstadte a pomocou špeciálneho mikroskopu preskúmali tkanivo odobraté z rany, ktorou do Ötziho prenikol šíp, a z hlbokých rezných rán na jeho pravej ruke. Okrem červených krviniek sa im nakoniec podarilo nájsť aj proteín fibrín.

„Pretože fibrín sa nachádza len v čerstvých ranách a potom sa rozpadá, je nepravdepodobné, že by Ötzi zomrel až niekoľko dní po útoku,“ uviedol Zink v štúdii publikovanej v Journal of the Royal Society Interface.

Predchádzajúci výskum pomohol zistiť, že ľadový muž bol vysoký 159 centimetrov, mal 46 rokov, a teda bol na svoju dobu už dosť starý. Trpel kôrnatením ciev, mal zubné kazy a jeho posledným jedlom bolo mäso z horskej kozy. K tomu sa vie, že jeho krvná skupina bola „nulka“. Nemal toleranciu na laktózu a bol bližší príbuzný ľuďom žijúcim na Korzike alebo Sardínii, než ľuďom žijúcim v Alpách. Teraz sa už teda vie aj to, že zomrel tam, kde sa ho neznámy páchateľ pokúsil úspešne zavraždiť.

trauma, smútok, žiaľ, nešťastie, strata blízkeho, muž

Smútok môže poškodiť srdce

25.04.2016 15:00

V prvých 12 mesiacoch po úmrtí blízkej osoby sa zvyšuje pravdepodobnosť, že človek utrpí atriálnu fibriláciu.

bunka, vírus, imunita, rakovina, choroba,

Spiace imunitné bunky možno prebudiť na boj s rakovinou

18.04.2016 15:00

Rakovinové bunky sa naučili vypnúť imunitné, aby sa tak vyhli obrannej reakcii organizmu. Vedci našli spôsob, ako tento vypínač z buniek geneticky vystrihnúť.

Mojžiš

Biblické texty mohli vzniknúť skôr, ako sa tvrdí

15.04.2016 15:00

Izraelskí matematici a archeológovia tvrdia, že našli nové dôkazy, ktoré naznačujú, že kľúčové biblické texty vznikli skôr, ako sa doteraz vedci domnievali.

máj, stavanie mája

Májová výzva na Nobelovu cenu

01.05.2016 08:00

Vo sviatok Prvého mája sa častejšie zvykne skloňovať slovo práca. Už však nie v štýle predrevolučných masových sprievodov.

Volkswagen Passat 2015

Nemecký minister financií kritizuje VW za odmeny vedeniu

01.05.2016 07:30

Nemecký minister Wolfgang Schäuble kritizoval Volkswagen za vysoké odmeny vedeniu v čase, keď sa firma potýka s emisným škandálom.

vojaci, Ukrajina

Napriek prímeriu hlásia Ukrajinci paľbu a dvoch mŕtvych

30.04.2016 20:29

Dvaja ukrajinskí vojaci počas uplynulých 24 hodín prišli o život v paľbe proruských separatistov na východe Ukrajiny, ďalší štyria utrpeli zranenia.

mešita v Halabe

Zrútenie mešity v Mogadiše si vyžiadalo 15 obetí

30.04.2016 20:17

Najmenej 15 osôb prišlo o život v troskách mešity, ktorá sa z neznámych príčin zrútila v somálskej metropole Mogadišo.