Starý Ötzi zrejme dlho netrpel

Ötzi, muž z kamennej doby, má najstaršie červené krvinky na svete. Dobre zachovanú múmiu ľadového muža našli ešte v roku 1991 turisti v Alpách medzi Rakúskom a Talianskom.

otzi
O živote ľadového muža Ötziho toho vedci zistili už dosť, dokonca sekvencovali celú jeho DNA.
Autor: SUDTIROLER ARCHEOLOGIEMUSEUM

Odvtedy na ňom vedci urobili celý rad pokusov v snahe vypátrať ako zomrel. Ötzi je totiž obeťou najstaršej dosiaľ nevyriešenej vraždy.

Vedci podrobili 5300 rokov starú múmiu muža detailným testom. Skúmali jeho oblečenie, celé jeho telo a dokonca zmapovali jeho genóm. Všetko s cieľom zistiť koľko mal rokov, aký bol jeho zdravotný stav či čo bolo jeho posledným jedlom. Teraz nájdenie červených krviniek pomôže vniesť svetlo do okolností jeho smrti. Ötzi zomrel na vážne poranenia spôsobené šípom a reznými ranami. Dosiaľ však nebolo jasné, či zomrel na mieste činu, alebo pred útočníkmi utekal vysoko do hôr a zomrel až neskôr na následky vyčerpania a straty krvi.

Výskumníci použili najnovšie technológie, ktoré podľa ich slov nájdu uplatnenie aj v súčasnej kriminalistike. Predchádzajúca štúdia publikovaná v Lancet pritom informovala o nájdení hemoglobínu, čo je krvný proteín, predpokladalo sa však, že červené krvinky sú príliš delikátne, aby vydržali celé tisícky rokov.

Profesor Albert Zink z Eurac Institute for Mummies and the Iceman v talianskom Bolzane spojili sily so špičkovým pracoviskom Center for Smart Interfaces v nemeckom Darmstadte a pomocou špeciálneho mikroskopu preskúmali tkanivo odobraté z rany, ktorou do Ötziho prenikol šíp, a z hlbokých rezných rán na jeho pravej ruke. Okrem červených krviniek sa im nakoniec podarilo nájsť aj proteín fibrín.

„Pretože fibrín sa nachádza len v čerstvých ranách a potom sa rozpadá, je nepravdepodobné, že by Ötzi zomrel až niekoľko dní po útoku,“ uviedol Zink v štúdii publikovanej v Journal of the Royal Society Interface.

Predchádzajúci výskum pomohol zistiť, že ľadový muž bol vysoký 159 centimetrov, mal 46 rokov, a teda bol na svoju dobu už dosť starý. Trpel kôrnatením ciev, mal zubné kazy a jeho posledným jedlom bolo mäso z horskej kozy. K tomu sa vie, že jeho krvná skupina bola „nulka“. Nemal toleranciu na laktózu a bol bližší príbuzný ľuďom žijúcim na Korzike alebo Sardínii, než ľuďom žijúcim v Alpách. Teraz sa už teda vie aj to, že zomrel tam, kde sa ho neznámy páchateľ pokúsil úspešne zavraždiť.

rakovina, nanočastice

Google bude pomocou nanočastíc hľadať v ľudskom tele rakovinu

29.10.2014 17:30

Po kontaktných šošovkách pre diabetikov má Google ambície zmeniť aj svet diagnostiky iných závažných ochorení vrátane rakoviny.

pes, túlavý, smutný, Kábul,

Túlavé psy v Kábule stíha krutý osud

29.10.2014 10:10

Pritlačený k stene, s kovovým kruhom okolo krku sa za divokého kňučania beznádejne snaží uniknúť túlavý pes odchytený v uliciach Kábulu.

Kmeňové bunky, mozog, rontgen, rakovina, liečba, lekár, vedec

Rakovinu mozgu môžu vyliečiť kmeňové bunky

28.10.2014 09:45

Vedcom sa podarilo geneticky upraviť kmeňové bunky tak, že dokážu k nádoru priniesť vírus herpesu, ktorý rakovinové bunky zničí.

Mideast Pakistan Malala Shooting

Malala venovala tisíce dolárov na výstavbu školy v Gaze

30.10.2014 13:17

Malala Jusafzajová venovala 50-tisíc amerických dolárov na výstavbu škôl v Gaze zničených v lete počas vojny medzi Hamasom a Izraelom.

električka, MHD, doprava

Bratislavské električky začnú jazdiť z hlavnej stanice

30.10.2014 13:08

K Hlavnej stanici Bratislava začnú po troch rokoch opäť jazdiť električky. Testovaciu prevádzku z časti opravenej električkovej trate spustia 11. novembra.

Tibor Gašpar, policajný prezident

Preveria ďalší zásah policajta z videa

30.10.2014 13:00

Inšpekcia ministerstva vnútra vyšetrí zásah, pri ktorom mal mladý muž zomrieť preto, že mu bola neskoro poskytnutá prvá pomoc. Na prípad upozornil poslanec Ľubomír Galko.

Štefánik, socha

Vznik ČSR štátnym sviatkom nebude, Smer novelu opäť zamietol

30.10.2014 12:31

SDKÚ ani po druhýkrát v parlamente neuspelo a 28. október, kedy si Slovensko pripomína vznik 1. ČSR, sa štátnym sviatkom nestane.