Slovenské vedkyne objavili skákajúce ribozómy

Tradične sa myslí, že mediátorová RNA (mRNA) je v živých organizmoch čítaná postupne rad radom. Tím slovenských a kanadských vedcov odhalil, že niekedy ribozómy ignorujú celé časti mRNA.

08.04.2014 09:15
Eva Hegedűsová, Michaela Jakúbková, kvasnice,... Foto: ,
Eva Hegedűsová (vľavo) a Michaela Jakúbková pred snímkami kvasníc, v ktorých objavili skákajúce ribozómy.

Jednoducho ich „preskočia.“ Toto zistenie publikovali mladé slovenské vedkyne z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v jednom z najprestížnejších vedeckých časopisov Proceedings, ktorý vydáva americká Národná akadémia vied.

„Zvyčajne sa informácia z DNA prepisuje do mRNA a tá sa prekladá do proteínov. V našom prípade sme objavili nové genetické elementy, ktoré sa nachádzajú v mRNA, ale nie sú prekladané do sekvencie proteínu.“ uviedla spoluautorka štúdie Michaela Jakúbková. Tento fenomén bol pôvodne identifikovaný v géne jedného baktériofága, ale takmer 25 rokov bol považovaný za raritu. „Naše výsledky však ukázali, že sa vyskytuje podstatne častejšie, ako sa predpokladalo. V mitochondriách kvasiniek sme našli viac ako 80 takýchto elementov. Navyše sme zistili, že tieto elementy sú mobilné a môžu byť prenášané do ďalších génov,“ pridala sa Eva Hegedűsová.

Obe biochemičky na výskume pracovali niekoľko rokov pod vedením profesora Jozefa Noseka. Ich výskum je pritom dobrým príkladom, aký je súčasný základný výskum multidisciplinárny. Na objave sa totiž podieľali aj ďalší odborníci z Prírodovedeckej fakulty UK, Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK a Ústavu biochémie a genetiky živočíchov SAV, ako aj kanadskí vedci z Univerzity v Montreale.

Keďže ide o základný výskum, vedkyne zatiaľ nevedia predpovedať, ako by sa ich objav mohol použiť v praxi. „Tento výskum však otvára celý rad atraktívnych otázok súvisiacich s evolúciou génov a interpretáciou genetickej informácie v živých organizmoch,“ dodala Jakúbková, ktorá spolu s kolegyňou pracuje na viacerých ďalších projektoch a obe sa venujú aj pedagogickej činnosti. Obe vedkyne dúfajú, že publikácia výsledkov výskumu v prestížnom vedeckom žurnále je dobrým štartom do ich ďalšej vedeckej kariéry.