Rakúski archeológovia vykopali najstaršiu európsku protézu

Pozostatky možno najstaršej známej európskej protézy objavili archeológovia pri vykopávkach na juhu Rakúska. Kostre muža, ktorý žil zhruba pred 1500 rokmi, chýbala časť ľavej nohy, na jej mieste však ležali zvyšky kože, dreva a železný kruh, ktoré mu podľa vedcov umožňovali chôdzu.

Austrian Skeleton2 Austrian Archeological Inst.jpg-1024x748
Mužovi pred 1500 rokmi nahradili ľavú nohu protézou vyrobenou zo železného kruhu, dreva a zvyškov kože.
Autor:

Hrob prvého známeho európskeho nositeľa telesnej náhrady objavili pracovníci Rakúskeho archeologického ústavu na úpätí hory Hemmaberg neďaleko korutánskej obce Globasnitz. Prieskum kostolnej oblasti z 5. a 6. storočia nášho letopočtu sa tam realizuje už niekoľko rokov. Doposiaľ sa tam podarilo objaviť šesť kostolov a rad hrobových miest.

Podľa vedcov muž z hrobu prežil niekoľko rokov stratu časti ľavej nohy nad členkom a vďaka protéze sa mohol aj vzpriamene pohybovať. Drevenú časť protézy ku kýpťu pripevňoval zrejme objavený železný krúžok. Nohu však podľa antropologického prieskumu tento človek mohol zaťažovať iba minimálne, pohyboval sa tak pravdepodobne pomocou bariel.

Náhradu muž dostal zrejme vďaka vysokému postaveniu vo vtedajšej spoločnosti, ktoré vedci vyvodzujú z miesta jeho posmrtného uloženia blízko jedného z kostolov i z cenných predmetov, ktoré mu pozostalí pri pohrebe vložili do hrobu. Našli sa u neho napríklad krátky meč a kovová spona. Opotrebovanie kostí naznačuje, že muž jazdil veľa na koni, a nohu tak mohol stratiť v boji.

„Ukazuje to, že zdravotná starostlivosť bola v tej dobe dobrá a že si vtedy dali na starostlivosti (o pacienta) záležať,“ uviedla archeologička Sabine Ladstätterová. Dobrú starostlivosť si však vzhľadom na svoje postavenie zrejme mohol dovoliť, dodala vedkyňa.

Podobné nálezy protéz sú doposiaľ známe iba z Číny a z Egypta. O náhradách končatín sa hovorí taktiež v rímskych lekárskych knihách, fyzicky sa ich však doposiaľ nikdy nepodarilo nájsť.

Čítajte viac