Prečo sa niektorí učia jazyky rýchlejšie?

Každý z nás má vrodené rozdiely v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu. Pohotovosť a obratnosť v týchto operáciách naznačuje ľahšie učenie jazykov, rýchlosť v čítaní a presnosť vyjadrovania.

08.02.2016 14:00
trieda, učenie, učiteľ, prednáška, cudzie jazyky Foto:
Niekomu ide učenie cudzích jazykov rýchlejšie, niekomu pomalšie. Výsledok však môže byť rovnaký.
debata

Vedci však odhalili tajomstvo toho, prečo sú niektorí ľudia zrejme schopnejší učiť sa cudzie jazyky, zatiaľ čo iní nie. Experti z Montrealského neurologického inštitútu McGillovej univerzity v Kanade objavili, že učenie je viac či menej jednoduché preto, že každý má vrodené dispozície v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu.

Výskumný tím pod vedením profesorov Xiaoqian Chaiho a Denisy Kleinovej skúmal mozog 15 dospelých osôb hovoriacich po anglicky, ktoré začali intenzívny dvanásťtýždňový kurz francúzštiny. Pred kurzom a po ňom testoval ich jazykové schopnosti.

V bežnom živote spolu rôzne oblasti mozgu komunikujú aj vtedy, keď odpočívame. Sila týchto spojov, nazývaná konektivita v stave pokoja, je u každého človeka iná. Vedci sa snažili pochopiť, či rozdiely v konektivite v stave pokoja môžu ovplyvňovať schopnosti spojené s učením sa druhého jazyka.

Vedci s použitím funkčnej magnetickej rezonancie skúmali konektivitu v mozgu sledovaných osôb pred začiatkom kurzu francúzštiny. A skutočne, spôsob, akým sa rozvíjalo a fungovalo spojenia v mozgu, ovplyvňoval potom výsledky dobrovoľníkov v teste z francúzštiny, a to čo sa týka väčšej rýchlosti čítania alebo výslovnosti.

„Najzaujímavejšie na tejto štúdii je, že konektivita medzi rôznymi sektormi mozgu môže byť pozorovaná ešte predtým, ako sa jazykový kurz začne,“ uvádza neurológ Arturo Hernandez z Houstonskej univerzity, ktorý sa zaoberá štúdiom učenia druhého jazyka, ale na experimente sa nezúčastnil. „To ukazuje, že možno už vopred určiť, aký úspech kto bude v kurze mať,“ dodáva.

Experti však upokojujú: výsledky tejto štúdie neznamenajú, že úspech v učení druhého jazyka je úplne predurčený konektivitou nášho mozgu. Tento orgán je veľmi „plastický“ a môže byť ovplyvňovaný učením a skúsenosťami, ubezpečuje profesor Xiaoqian Chai. „Kanadská štúdia je však prvým krokom k tomu, aby sme mohli pochopiť individuálne rozdiely v tom, ako sa kto učí druhý jazyk. V dlhodobej perspektíve nám to môže pomôcť vyvinúť lepšie metódy, ktoré by pomohli ľuďom lepšie sa učiť,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vedci #cudzie jazyky