Prečo sa niektorí učia jazyky rýchlejšie?

Každý z nás má vrodené rozdiely v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu. Pohotovosť a obratnosť v týchto operáciách naznačuje ľahšie učenie jazykov, rýchlosť v čítaní a presnosť vyjadrovania.

trieda, učenie, učiteľ, prednáška, cudzie jazyky
Niekomu ide učenie cudzích jazykov rýchlejšie, niekomu pomalšie. Výsledok však môže byť rovnaký.
Autor:

Vedci však odhalili tajomstvo toho, prečo sú niektorí ľudia zrejme schopnejší učiť sa cudzie jazyky, zatiaľ čo iní nie. Experti z Montrealského neurologického inštitútu McGillovej univerzity v Kanade objavili, že učenie je viac či menej jednoduché preto, že každý má vrodené dispozície v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu.

Výskumný tím pod vedením profesorov Xiaoqian Chaiho a Denisy Kleinovej skúmal mozog 15 dospelých osôb hovoriacich po anglicky, ktoré začali intenzívny dvanásťtýždňový kurz francúzštiny. Pred kurzom a po ňom testoval ich jazykové schopnosti.

V bežnom živote spolu rôzne oblasti mozgu komunikujú aj vtedy, keď odpočívame. Sila týchto spojov, nazývaná konektivita v stave pokoja, je u každého človeka iná. Vedci sa snažili pochopiť, či rozdiely v konektivite v stave pokoja môžu ovplyvňovať schopnosti spojené s učením sa druhého jazyka.

Vedci s použitím funkčnej magnetickej rezonancie skúmali konektivitu v mozgu sledovaných osôb pred začiatkom kurzu francúzštiny. A skutočne, spôsob, akým sa rozvíjalo a fungovalo spojenia v mozgu, ovplyvňoval potom výsledky dobrovoľníkov v teste z francúzštiny, a to čo sa týka väčšej rýchlosti čítania alebo výslovnosti.

„Najzaujímavejšie na tejto štúdii je, že konektivita medzi rôznymi sektormi mozgu môže byť pozorovaná ešte predtým, ako sa jazykový kurz začne,“ uvádza neurológ Arturo Hernandez z Houstonskej univerzity, ktorý sa zaoberá štúdiom učenia druhého jazyka, ale na experimente sa nezúčastnil. „To ukazuje, že možno už vopred určiť, aký úspech kto bude v kurze mať,“ dodáva.

Experti však upokojujú: výsledky tejto štúdie neznamenajú, že úspech v učení druhého jazyka je úplne predurčený konektivitou nášho mozgu. Tento orgán je veľmi „plastický“ a môže byť ovplyvňovaný učením a skúsenosťami, ubezpečuje profesor Xiaoqian Chai. „Kanadská štúdia je však prvým krokom k tomu, aby sme mohli pochopiť individuálne rozdiely v tom, ako sa kto učí druhý jazyk. V dlhodobej perspektíve nám to môže pomôcť vyvinúť lepšie metódy, ktoré by pomohli ľuďom lepšie sa učiť,“ dodáva.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

dna, rakovina

Za väčšinu prípadov rakoviny môže chyba v preklade DNA

24.03.2017 12:30

Nepredvídateľné "chyby" v kopírovaní DNA pri delení buniek sú hlavnou príčinou vzniku rakovinových ochorení.

rakovina, krvný rest, Andy Tao

Rakovinu odhalí krvný test

23.03.2017 13:00

Lekári by čoskoro mohli byť schopní odhaliť a sledovať rakovinu v tele pacientov pomocou jednoduchého krvného testu.

pavuk

Pavúčí jed pomôže pri mozgovej príhode

22.03.2017 16:00

Na pokusoch na potkanoch vedci zistili, že jediná dávka proteínu s označením Hi1 výrazne pomohla ochrániť mozog pri nedostatočnom dokrvení.

euro, bankovky, peniaze, mince

VÚB vyplatí dividendu 5,55 eura na akciu

24.03.2017 21:34

VÚB banka, ktorá v minulom roku dosiahla zisk 265,17 mil. eur, dá na výplatu dividend niečo cez 72 mil. eur.

summit, pápež, eu, rím

Pápež sa stretol s lídrami EÚ. Vyzval ich na solidaritu a jednotu

24.03.2017 21:19

Solidarita je podľa pápeža najúčinnejším prostriedkom proti moderným formám populizmu, nesmie však pozostávať len zo slov, tvrdí pápež.

Hollande

Hollande: Fillon obvineniami vlády zo sprisahania prekračuje medze

24.03.2017 21:10

Francúzsky prezident François Hollande sa dnes ohradil proti výrokom pravicového kandidáta na hlavu štátu Françoise Fillona.

Obama

Trump požiadal o stiahnutie návrhu na zrušenie Obamacare

24.03.2017 20:57

Americký prezident Donald Trump požiadal šéfa Snemovne reprezentantov Paula Ryana, aby hlasovanie o zrušení programu Obamacare bolo stiahnuté z dnešného programu.