Jojo efekt spôsobujú baktérie v črevách

S tým, ako pri diéte dodržiavame určitý druh výživy, mení sa aj zloženie črevného mikrobiómu. Takzvané šetriace baktérie, ktoré sa rodia po nízkokalorickej diéte, spomaľujú metabolizmus a my priberáme na váhe, aj keď menej jeme. Vedci tak objavili príčinu jojo efektu, ktorý spôsobuje, že sa znovu vraciame na pôvodnú váhu po tom, čo sa nám podarilo schudnúť.

27.12.2016 14:00
potraviny, zelenina, výživa Foto:
Jojo efektu možno zabrániť výberom kvalitných a zdravých potravín.

Na vine je črevný mikrobióm tvorený miliardami baktérií obývajúcich naše črevá, ktorý si pamätá, ako sme boli tuční a ako sme jedli zle, a spomaľuje náš metabolizmus. Vyplýva to zo štúdie izraelského Weizmannova inštitútu, ktorú zverejnil časopis Nature.

Tím vedcov pod vedením Erana Elinava urobil pokus na myšiach. Zvieratá dostávali takú diétu, keď sa cyklicky striedali normálne potraviny s potravinami bohatými na tuky. U obéznych myší vedci zistili zmeny črevného mikrobiómu, ktoré pretrvávali aj po tom, čo sa u nich znížila váha, a ktoré prispeli k tomu, že hlodavce znovu nabrali zhodené gramy. Keď vedci tento črevný mikrobióm preniesli na myši, ktoré nemali žiadnu diétu, potom aj v tomto prípade tieto zvieratá pribrali.

„Mikrobióm môže byť považovaný za orgán nášho tela podobne ako pečeň, obličky či srdce,“ vysvetľuje psychiater a nutričný poradca Stefano Erzegovesi z milánskej nemocnice San Raffaele. „Zdá sa, že ovplyvňuje aj fungovanie mozgu, pretože môže čiastočne určovať naše stavy depresie či úzkosti,“ citoval ho taliansky denník Corriere della Sera. „V mikrobióme máme baktérie rôzneho druhu, ktoré sa správajú špecificky: keď niečo jeme, prevažujú populácie určitého typu a ostatné hynú. Keď jeme zle, napríklad rafinované potraviny bez vlákniny, príliš veľa živočíšnych proteínov a saturovaných tukov, stáva sa náš mikrobióm takpovediac horším a populácie baktérií, ktoré prevažujú, sú také, že prispievajú k zápalom a sťažujú chudnutie. Sú to takzvané šetriace baktérie,“ pokračoval Erzegovesi.

Šetriaci mikrobióm spomaľuje metabolizmus a preto aj v tom prípade, keď po skončení diéty jeme stále málo, naberáme na váhe. Je to najmä preto, že módne diéty obsahujú príliš veľa proteínov, po ktorých sa rýchlo chudne, ale v črevách vytvárajú najhorší možný mikrobióm, ktorý vyvolá jojo efekt. Ten môže pretrvávať mesiace alebo aj roky, pretože trvá veľmi dlho, než sa zmení typ populácie baktérií obývajúcich naše črevá. U myší nastala táto zmena až po šiestich mesiacoch, čo je štvrtina dĺžky života hlodavca v zajatí. U ľudí je ťažké túto dobu určiť.

Jediným spôsobom, ako zmeniť populáciu baktérií, je zmena jedálneho lístka. Typ baktérií totiž určuje kvalita toho, čo jeme: menšie porcie nestačia na to, aby sa zmenil „šetriaci“ mikrobióm. Pokiaľ však začneme jesť inak, zmenia sa aj baktérie.

Ako teda zabrániť jojo efektu? „Zhadzovať kilogramy tým, že budeme jesť lepšie, síce menej, ale pritom budeme klásť dôraz na kvalitu potravín,“ uvádza Erzegovesi. Štúdia publikovaná v časopise Nature ukazuje, ako „zlý“ mikrobiom obmedzuje v črevách prítomnosť flavonoidov, látok, ktoré sa nachádzajú v prírode v rastlinnej ríši. Ak teda chceme mať správnu rovnováhu v črevách, musíme jesť menej rafinovaných potravín, živočíšnych proteínov a saturovaných tukov a viac ovocia a zeleniny.

Viac na túto tému: #baktérie #jojo efekt #nízkokalorická diéta