Fyzicky náročná práca zvyšuje koncentráciu aj celkový počet spermií

Vedecká štúdia naznačuje, že fyzicky náročnejšie profesie robia mužov "mužnejšími". Muži s fyzicky náročnou prácou mali v porovnaní s úradníkmi takmer o 50 percent vyššiu koncentráciu aj celkový počet spermií.

20.03.2023 06:00
plodnosť, neplodnosť, oplodnenie, spermia, spermie Foto:

Mali tiež vyššie hladiny testosterónu – mužského pohlavného hormónu. "Už vieme, že cvičenie je spojené s viacerými zdravotnými benefitmi vrátane reprodukčného zdravia, ale len málo štúdií sa zaoberalo tým, ako môžu pracovné faktory prispieť k týmto výhodám, povedala spoluautorka štúdie Lidia Mínguez-Alarcónová z Brighamovej a ženskej nemocnice v Bostone, ktorá je fakultnou nemocnicou lekárskej fakulty Harvardskej univerzity.

„Tieto nové zistenia naznačujú, že fyzická aktivita počas práce môže byť tiež spojená s výrazným zlepšením reprodukčného potenciálu mužov,“ dodala.

žena, úsmev, biele zuby, zrkadlo, zubár Čítajte aj Umelá sklovina je dvakrát pevnejšia ako tá prírodná. Nový objav prináša nádej pre polovicu ľudstva

Štúdia publikovaná v časopise Human Reproduction skúmala 377 mužov v pároch, ktorí hľadali liečbu v centre pre plodnosť. Vo vzorkách semena sa potom testovali spermie a koncentrácie reprodukčných hormónov. Išlo väčšinou o belochov s priemerným vekom 36 rokov a v dotazníku odpovedali aj na otázky o fyzickej námahe v práci.

V práci často zdvíhalo alebo presúvalo ťažké predmety 12 percent mužov. Mali o 46 percent vyššiu koncentráciu spermií a o 44 percent vyšší celkový počet spermií v porovnaní s mužmi, ktorí v ťažko nepracovali.

obezita, nadváha, žena, zrkadlo, odraz, protipól Čítajte aj V roku 2035 môže mať nadváhu či obezitu 51 percent ľudí na svete, varujú vedci

Muži s fyzicky náročnejšou prácou mali tiež vyššie koncentrácie testosterónu aj ženského hormónu estrogénom.

"Na rozdiel od toho, čo si niektorí pamätajú z hodín biológie, ‚mužské‘ a ‚ženské‘ hormóny majú obe pohlavia, ale v rôznych množstvách, povedala Mínguez-Alarcónová.

„V tomto prípade predpokladáme, že prebytok testosterónu sa premieňa na estrogén, čo je známy spôsob, ako si telo udržiava normálne hladiny oboch hormónov.“

ladova voda Čítajte aj Celebrity spievajú ódy na ľadové kúpele, vedecké ohlasy sú opatrné

Vedci upozorňujú, že výsledky nemusia platiť pre bežnú populáciu, pretože účastníkmi boli muži z párov hľadajúcich liečbu neplodnosti.

Doteraz najväčšia štúdia zverejnená v časopise Human Reproduction Update ukázala prudký pokles počtu spermií u mužov. Zahŕňala údaje od 57.000 mužov z 53 krajín a podľa jej výsledkov medzi rokmi 1973 až 2018 klesol počet spermií v ejakuláte zo 101 miliónov na 49 miliónov v jednom milimetri.

Viac na túto tému: #muži #veda #koncentrácia #výskum #spermie #fyzická práca