Facebook do mobilov doručí viac reklamy a nahliadne do súkromia

Facebook prenikne do mobilov viac, než by si to mnohí želali. Vďaka aplikácii Home sa smartfón kompletne zmení a rovnako tak aj jeho používanie. Sociálna sieť zároveň získa viac priestoru na reklamu, ktorú užívateľom chtiac-nechtiac pretlačí aj na úvodnú obrazovku. Namiesto vytvorenia smartfónu s vlastným operačným systémom začal Facebook spolupracovať s HTC a Googlom.

07.04.2013 18:45
facebook home, sociálna sieť, htc first Foto:
Facebook prenikne hlboko do Android s aplikáciou Home.
debata (2)

Na sklonku pracovného týždňa oznámil Facebook veľkú vec. Verejnosti ukázal, ako by mal vyzerať smartfón každého užívateľa, ktorý holduje sociálnym sieťam. Predstavená aplikácia Facebook Home má vraj zmeniť spôsob, akým ľudia používajú svoj smartfón a umožní im byť viac v kontakte so svojimi priateľmi na sieti. „Úvodná obrazovka je dušou vášho telefónu. Udáva tón. Podľa nás by mala byť hlboko osobná,“ uviedol Mark Zuckerberg. Aplikácia, ktorá po nainštalovaní nahradí úvodnú obrazovku, bude priamo integrovaná do systému a spustí sa automaticky po jeho štarte. Podľa Zuckerberga ľuďom nestačí samostatná aplikácia Facebook umiestnená kdesi na ploche. „Facebook Home stavia ľudí vo vašom smartfóne na prvé miesto.“

Aplikácia Home v podstate tvorí softvérovú nadstavbu za účelom rýchleho prístupu k novým fotografiám a statusom priateľov, no prináša aj možnosť vytvárania, zdieľania a okamžitého hodnotenia obsahu tlačidlom „Páči sa mi.“ Hlavným ovládacím prvkom domácej obrazovky je okrúhle tlačidlo Home s fotkou používateľa, ktoré umožňuje ovládať spustené a nainštalované aplikácie.

Riskantný krok s množstvom ale..
Prerod, o ktorý sa Facebook pokúša môže stroskotať na neochote ľudí prispôsobiť sa novému prostrediu. Podľa analytika Charlesa Goldvina navyše sociálna sieť preceňuje svoj vplyv. „Facebook si myslí, že je pre ľudí omnoho viac dôležitý, než v skutočnosti je. Pre drvivú väčšinu ľudí Facebook však nie je alfou a omegou ich práce so smartfónom. Navyše vidím oveľa viac apatickú odozvu medzi jeho užívateľmi, než Facebook očakáva.“ Nech je tak či onak, sociálna sieť má v súčasnosti viac ako miliardu registrovaných používateľov, stovky miliónov z nich na Facebook každodenne pristupujú aj prostredníctvom svojho mobilného telefónu. Mnohí z nich pravdepodobne ocenia univerzálne prostredie, vďaka ktorému im nič neunikne. Má to však aj svoje ďalšie ale.

Facebook bez vlastného telefónu
Pre Facebook sa stala aplikácia priamou súčasťou obchodného modelu, v rámci ktorého bude môcť užívateľom zobraziť viac relevantnej reklamy. Aj bez vlastného telefónu. Pôvodné špekulácie o pripravovanom telefóne sa nepotvrdili a Mark Zucker nepriamo dementoval aj informácie, ktoré by naznačovali, že na podobnom projekte jeho firma pracuje. Namiesto toho dostalo prednosť partnerstvo so spoločnosťou HTC a Googlom. HTC vytvorilo špeciálnu verziu smartfónu First, ktorý ako prvý natívne využíva doplnok Facebook Home v prostredí systému Android. Zuckerberg zároveň očakáva, že mu Google vyjde v ústrety a nebude klásť prekážky pri ďalšom rozširovaní doplnku, ktorý bude prepletený reklamou. Podpora HTC totiž sociálnej sieti nestačí.

Facebook predstavil aplikáciu Home v spolupráci... Foto: Facebook/HTC
facebook home, sociálna sieť, htc first Facebook predstavil aplikáciu Home v spolupráci s výrobcom smartfónov HTC.

A prečo práve HTC? Konkurencia valcuje kórejského výrobcu smartfónov, ktorý potrebuje na trh prísť s niečím novým, progresívnym a zaujímavým. Tak ako prišiel v minulosti s Androidom, ktorému iní neverili. S pomocou Androidu sa firme podarilo dostať na vrchol, no v porovnaní so Samsungom dnes stráca dych a trhový podiel. Facebook prišiel so zaujímavou ponukou, ktorá môže firme vrátiť prestíž, o ktorú postupne prichádza.

Ešte viac cielenej reklamy
Facebook Home zobrazí viac reklamy než kedykoľvek predtým a zasiahne ňou väčší počet užívateľov. Sociálna sieť zarába hlavne pomocou reklamy a doplnok, ktorý budú chtiac-nechtiac používať tisíce či milióny používateľov, je skvelým prostriedkom k jej šíreniu. Aj to pomôže Facebooku lepšie predávať reklamu, získať nových inzerentov, ktorí radi zaplatia, ak ich ponuka sa objaví na displeji užívateľov, pre ktorých môže byť atraktívna. „Ak si nainštalujete túto aplikáciu, je veľmi pravdepodobné, že Facebook bude môcť sledovať každý váš pohyb a všetku aktivitu,“ potvrdil pre server BBC analytik Om Malik.

Obavy o súkromie
Analytici predpokladajú, že s pôsobnosťou Facebook Home sa rozšíri aj množstvo informácií, ktoré sociálna sieť o svojich užívateľov zozbiera a zužitkuje. Získa napríklad presný prehľad o tom, aké aplikácie a akým spôsobom užívatelia používajú a svoje poznatky tak bude môcť lepšie predávať tretím stranám, ktoré o ne dozaista budú mať záujem. Faktom však zostáva, že užívatelia viac reklamy a zásahu do súkromia nechcú, zatiaľ čo Facebook áno. Na odozvu si však treba ešte počkať. Aplikácia Home bude v obchode Google Play dostupná najskôr 12. apríla a nainštalovať si ju budú môcť užívatelia približne polovice súčasne predávaných smartfónov s Androidom vo verzii 4.0 a vyšším.

2 debata chyba