Pri predaji tovaru má Tescu pomôcť virtuálna realita

Spoločnosť Tesco spustila testovaciu prevádzku systému, ktorý zamestnancov upozorní na nevhodne umiestnený tovar, či potrebu jeho doplnenia a zmeny usporiadania. Systém, ktorého základom je aplikácia prepojená na rozsiahlu databázu tovaru, vyvinuli výskumníci z izraelskej pobočky IBM.

01.04.2014 20:15
nakupovanie, nákup, hypermarket, supermarket,... Foto:
Ilustračné foto
debata

Cielené nakupovanie vo veľkých hypermarketoch či supermarketoch je pre bežného človeka utrpením. V predajniach často chýba tovar, prípadne je nevhodne a neprehľadne rozmiestnený. Spotrebiteľ preto strávi jeho hľadaním množstvo drahocenného času a ak sa mu nájsť nepodarí, predajca prichádza o potenciálne tržby. Navyše trendy v nakupovaní sa neustále menia, rovnako ako sa mení aj dopyt zo strany zákazníkov. Karty navyše dokážu zamiešať aj výpredaje, či sezónne akcie počas prázdnin a sviatkov, počas ktorých zákazníci nakupujú odlišný tovar než obvykle.

Anglický obchodný reťazec Tesco v spolupráci so spoločnosťou IBM preto začali testovať systém, ktorý predajcu upozorní na chýbajúci, zle rozmiestnený alebo sa rýchlo míňajúci tovar, ktorý je potrebné doplniť.

Aplikácia predajcu upozorní na zle rozmiestnený tovar
Na konci systému je špeciálna mobilná aplikácia, ktorá je priamo prepojená s databázou dostupného tovaru. Aplikácia navyše vyhodnocuje, o ktorý tovar majú zákazníci najväčší a najmenší záujem. Mnohé údaje navyše získava aj z interných prieskumov a štatistík, či jednoducho z prostredia internetu. Následne ich využíva pre lepšie poznanie spotrebiteľského chovania a tomu prispôsobuje návrhy na alternatívne rozmiestnenie tovaru na predajni.

Pri vhodnom umiestňovaní tovaru bude predajcom... Foto: IBM
IBM, Tesco, virtuálna realita Pri vhodnom umiestňovaní tovaru bude predajcom pomáhať špeciálna aplikácia.

Mobilná aplikácia spolupracuje s nákupným poradcom, ktorého IBM predstavilo ešte v roku 2012. Nákupný poradca mal podobu aplikácie, ktorú by si spotrebiteľ mal možnosť stiahnuť pri vstupe do obchodu. Keď následne namieri kameru svojho smartfónu na konkrétny tovar, aplikácia produkt okamžite rozpozná a doplní snímok o digitálne informácie, ako napríklad zloženie, cenu, hodnotenie alebo aktuálne zľavy. Na podobnom princípe funguje aj aplikácia, ktorú IBM vyvinulo tentokrát nie pre kupujúcich ale pre predávajúcich.

Cieľom je predať tovar viac zákazníkom
Pri odfotení regálu aplikácia zachytí súčasný stav rozloženia, dostupného objemu a umiestnenia tovaru v obchodoch. „Mobilná aplikácia po pripojení na databázu produktov v ponuke spoločnosti zanalyzuje súčasný stav. Na základe porovnania obrázkov existujúceho stavu s plánom ukáže možnosti lepšieho usporiadania tovaru v predajni,“ upresňuje IBM. V súčasnosti tento systém v pilotnej prevádzke testuje spoločnosť v Tesco v jednej zo svojich londýnskych predajní.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #virtuálna realita #Tesco #ibm