Súkromie na internete môže do roku 2025 úplne zaniknúť

Súkromia na internete sa ľudia vzdávajú prakticky dobrovoľne. Pre firmy sú ich údaje korisťou, ktorú využívajú vo svoj prospech. Pojem ochrana osobných údajov je archaizmom, ak sa používa v súvislosti s ukladaním informácií online. Do roku 2025 môže byť pre budúce generácie súkromie len cudzím pojmom.

23.12.2014 19:20
Edward Snowden, Big Brother, Veľký brat, NSA,... Foto:
Ilustračné foto
debata (4)

Súkromie na internete je skutočne relatívnym pojmom, ktorý každým dňom získava nový význam. Aj napriek úsiliu jednotlivcov, aktivistov a neziskových organizácií chrániť to najcennejšie čo užívateľ v ére internetu má, je už neskoro zastaviť kolotoč narábania s citlivými údajmi. Ak si niekto myslí, že svoje súkromie na internete dokáže ochrániť, pravdepodobne sa mýli. Minimálne to vyplýva z výsledkov dlhodobého výskumu The Pew Research Center. Naše súčasné očakávania o digitálnom súkromí podľa neho do roku 2025 vo svojej súčasnej podobe zaniknú. Úvahami o tom ako firmy či vlády narábajú s údajmi zrejme nebudú predmetom horlivých diskusií, tak ako je tomu dnes. “Spoločenský význam slov “súkromie” a “sloboda” sa do roku 2025 zásadne zmení a ich ponímanie platné v súčasnosti nebude viac platné,” tvrdí v štúdii odborník na oblasť Business Inteligence, Nick Arnett.

Ak chcete existovať v online svete, musíte sa čiastočne vzdať súkromia
Súkromia na internete sa ľudia v zásade vzdávajú dobrovoľne, no v drvivej väčšine prípadov si toho nie sú automaticky vedomí. “Ak chcete existovať online, musíte zverejňovať veci, ktoré majú byť ďalej verejne zdieľané,” komentuje štúdiu, Stowe Boyid zo spoločnosti GigaOm Research. V prípade, že tak ľudia neurobia, majú menšiu šancu nadviazať nové priateľstvá, stať sa súčasťou komunít a učiť sa nové veci s využitím dostupných zdrojov. Hovoriť možno aj o akejsi nevyhnutnej socializácii, ktorá vedie k určitej strate súkromia výmenou za prístup k informáciám. Podľa profesorky Leah Lievrouwovej z University of California, sú súkromné dáta surovým materiálom vedomostnej ekonomiky. “Zachytenie týchto dát je hlavnou súčasťou obchodného modelu väčšiny úspešných technologických firiem a vlád vo vzťahu k občanom.”

V rámci štúdie oslovilo The Pew Research Center celkovo 2511 odborníkov na online bezpečnosť s otázkami o bezpečnosti, slobode a ochrane súkromia na internete. Až 55 percent respondentov v štúdii uviedlo, že si nemyslí, že firmy a vlády spoločne vytvoria jednotnú infraštruktúru, ktorá by na prvé miesto stavala právo na súkromie a jeho ochranu. Väčšina respondentov sa však zhodla na tom, že život v online svete je viac menej verejný.

Súkromie môže byť v roku 2025 pojmom, ktorému budúce generácie nebudú rozumieť
Niektorí z oslovených odborníkov dokonca tvrdili, že súkromie bude novým tabu, ktorému už budúce generácie nebudú rozumieť a chápať ho tak, ako ho chápeme dnes. “Jednotlivci sú ochotní vzdať sa súkromia z dôvodu jednoduchosti, rýchlosti a pohodlia. Ak už nič iné, tak minimálne sledovanie spotrebiteľov bude naďalej na vzostupe a takmer všetky údaje publikované na internete budú považované za korisť, pre účely analýzy a vytvorenia personalizovanej reklamy. Pojem „ochrana osobných údajov“ je archaizmom, ak sa používa v súvislosti s ukladaním informácií online,” tvrdil v prieskume profesor informačných vied, ktorý si neželal byť menovaný. Na druhej strane, niektorí z opýtaných, si myslia, že desať rokov je príliš krátka doba na to, aby technológie dokázali zmeniť to, čo je v hlavách ľudí zakorenené niekoľko dekád. “Predvídať, ako sa situácia nakoniec vyvinie, je čistým fantazírovaním,” dodal John Wilbanks zo spoločnosti Sage Bionetworks.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #internet #súkromie #ochrana súkromia #sloboda na internete #Pew Research Center