Virtuálne pokladnice mnohým uľahčili podnikanie, iných zas obmedzili

Virtuálna registračná pokladnica je pre podnikateľov prístupná od apríla. Zatiaľ ju však môžu využívať len tí, ktorí mesačne vydajú maximálne tisíc dokladov. Spomedzi operátorov zatiaľ spoplatnenú službu pre virtuálnu a elektronickú pokladnicu predstavil len Telekom.

09.04.2015 08:00
vrp, pokladnica, blok, účet, bloček,... Foto:
Ilustračné foto
debata

Téma virtuálnych registračných pokladníc je najmä v posledných mesiacoch veľmi často skloňovaná. Od apríla sa totiž rozšírila povinnosť využívať registračné pokladnice aj na ďalší okruh profesií, medzi inými aj na lekárov. Podnikatelia majú na výber medzi niekoľkými možnosťami. S alternatívou, avšak platenou a s dvojročnou viazanosťou, sa o slovo prihlásil aj Slovak Telekom, ktorý ponúka vlastnú nadstavbu k virtuálnej pokladnici.

Čo je to virtuálna registračná pokladnica?
V prvom rade je potrebné rozlíšiť dva typy pokladníc, ktoré v súčasnosti môžu podnikatelia využívať na evidenciu tržieb – klasickú elektronickú a virtuálnu. Cena elektronickej registračnej pokladnice začína na 230 eurách bez DPH, no podnikatelia si môžu zakúpiť aj samostatnú fiskálnu tlačiareň, ktorá je pripojená k počítaču s vlastným obslužným softvérom, a ktorej cena sa pohybuje medzi 320 a 700 eurami bez DPH.

Ako názov napovedá, virtuálna pokladnica narozdiel od elektornickej nepozostáva zo žiadneho špeciálneho hardvéru. Celý systém funguje výlučne online v podobe webovej aplikácie poskytovanej Finančným riaditeľstvom SR. Po registrácii môže podnikateľ k pokladnici pristupovať rovnako ako pri prihlasovaní sa do ktoréhokoľvek online systému. Aplikácia je optimalizovaná pre väčšinu internetových prehliadačov (Internet Explorer 10, Safari 7, Firefox 32, Chrome 37 a Opera 12) a pozostáva z piatich komponentov. Najdôležitejšie z nich sú Správa pokladničných dokladov, Správa tovaru a služieb a Správa uzávierok.

Okrem počítača je možné virtuálnu pokladnicu využívať aj v smartfóne. Na tento účel bola sprístupnená špeciálna mobilná aplikácia pre telefóny so systémom iOS 8 a Android vo verzii 4.0 a vyššej, podpora pre Windows Phone zatiaľ chýba. Následne je možné zakúpiť si prenosnú tlačiareň, na ktorej podnikateľ bude tlačiť bločky podobne ako by to robil na tlačiarni pripojenej k počítaču. Ak má napríklad lekár v ambulancii počítač s klasickou tlačiarňou, a k tomu si stiahne do mobilu či smartfónu mobilnú aplikáciu, tak nebude potrebovať jednak klasickú pokladnicu, ale ani mobilnú pokladnicu, pretože bloček mu vytlačí klasická tlačiareň, na ktorej tlačí aj recepty.

Pre koho je virtuálna pokladnica určená a kto má možnosť ju využívať?
Povinnosti využívať registračné pokladne sa až do konca marca mohli vyhnúť podnikatelia vo viacerých profesiách. Od prvého apríla sa však došlo k zásadnej zmene. Pokladnice, a to či už elektronické alebo virtuálne, musia povinne využívať už aj taxislužby, pohostinstvá, reklamné agentúry, poradenské služby či lekári a veterinári.

Podľa prezidenta Finančnej správy SR, Františka Imreczeho, je cieľom elektronizácie docieliť, aby do dvoch až štyroch rokov nové typy pokladníc vystriedali na trhu tie klasické. Virtuálna pokladnica nepredstavuje pre malého podnikateľa finančnú záťaž, a je údajne novým transparentným prvkom pri účinnej kontrole a zamedzeniu únikov na dani z pridanej hodnoty. Iný názor však majú výrobcovia pokladníc, podľa ktorých je celý systém možné jednoduchšie zneužiť.

V budúcom roku bude možné cez virtuálnu pokladnicu tlačiť viac ako tisíc dokladov
V súčasnosti však môže užívateľ systému virtuálnej pokladnice mesačne vytlačiť maximálne tisíc bločkov. Tento strop bol v úvode nastavený tak aby údajne vyhovoval väčšine malých podnikateľov. Od nového roka by sa mal tento počet navýšiť, a rovnako tak by sa mal aj rozšíriť okruh osôb, respektíve podnikov, ktoré sa môžu do systému zapojiť. Lekári, ktorí od apríla pokladnicu musia využívať a mesačne vydajú viac ako tisíc pokladničných dokladov, namiesto virtuálnej musia použiť elektronickú pokladnicu, avšak len jej novší typ, ktorý disponuje online pripojením.

Telekom skombinoval výhody virtuálnej a elektronickej pokladnice
Spomedzi štyroch mobilných operátorov sa rozhodol poskytovať služby pre virtuálnu pokladnicu zatiaľ len jeden – Slovak Telekom. Koncom februára spoločnosť predstavila akúsi nadstavbu pre virtuálnu pokladnicu, ktorú ponúka podnikateľom za mesačný poplatok. Službu s názvom Smart POS ponúka Telekom individuálne vo forme mesačného paušálu v troch variantoch, ktoré sa líšia najmä typom zariadenia, ktoré zákazník automaticky získa. Vybrať si môže buď registračnú pokladnicu alebo jednu z dvoch fiskálnych tlačiarní. Prenájom a servis zariadení vrátane automatického prístupu k online systému je už zahrnutý v mesačnom poplatku.

Slovak Telekom do ponuky pre službu Smart POS... Foto: Slovak Telekom
registračné pokladnice, Telekom, virtuálna pokladnica, Slovak Telekom, účet, podnikatelia, fakturácia Slovak Telekom do ponuky pre službu Smart POS zaradil tri zariadenia, dve fiskálne tlačiarne a jednu registračnú pokladnicu.

Najnižší paušál je určený najmä pre podnikateľov, ktorí využívajú mobilný a stánkový predaj. Za malú prenosnú elektronickú pokladnicu DATECS DP-50 si operátor pýta 19,99 eur mesačne, za fiskálnu tlačiareň PegassinoFT, ktorá komunikuje s väčšinou pokladničných systémov zas 21,99 eur mesačne. Najvyšší poplatok podnikateľ zaplatí za mobilnú fiskálnu tlačiareň SmartPrinter, ktorá už s tabletom alebo smartfónom dokáže komunikovať bezdrôtovo, cez Bluetooth. Napájaná je pomocou batérie, je preto vhodná aj na použitie v teréne. Samostatnú pokladňu v tomto prípade môže nahradiť aplikácia pre smartfón. Telekom ju ako súčasť riešenie zatiaľ ponúka len pre Android. V blízkej dobe by mali údajne v ponuke pribudnúť aj ďalšie zariadenia, špecificiky pre potreby väčších prevádzok.

Služba je spoplatnená, no obsahuje aj prenájom zariadenia a online prístup
Telekom pri uvedení služby zdôrazňoval, že mesačný poplatok nezahŕňa len prenájom zariadenia, ale aj potrebné licencie, prvotné nahratie tovarových položiek, školenie, servis a technickú podporu. Ku všetkým zariadeniam je automaticky dodávaná aj SIM karta pre online prepojenie so systémom virtuálnej pokladnice tak, ako to vyžaduje legislatíva. Všetky pokladnice a tlačiarne zakúpené od roku 2015 musia byť povinne vybavené online pripojením. Paušál si podnikateľ takisto môže zaúčtovať do nákladov a využívať ho môže aj za predpokladu, že mesačne vydá viac ako tisíc bločkov. Štandardne pri vydaní viac ako tisíc bločkov je už potrebné vlastniť elektronickú pokladnicu, respektíve fiskálnu tlačiareň. Paušál je preto koncipovaný tak, aby nahradil elektronickú pokladnicu pri využití výhod spojených s virtuálnou pokladnicou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Slovak Telekom #podnikatelia #virtuálna pokladnica #elektronické pokladnice #Smart POS #VRP