Hackeri budú útočiť aj na lietadlá a vlaky, tvrdia odborníci

Väčší komfort pre pasažierov, väčšie riziko pre letecké spoločnosti. Wi-Fi na palube, ktoré môžu pasažieri využívať na krátenie dlhých chvíľ pri zaoceánskych letoch môže byť obojsečnou zbraňou. Najmä ak sa dostane do rúk skúsených hackerov, tvrdia odborníci. Nie sú to len letecké spoločnosti, ktoré by mali byť na pozore. Hackeri môžu už čoskoro ohrozovať aj prevádzku iných systémov a dopravných prostriedkov. Napríklad vlakov.

26.04.2015 14:20
lietadlo, lietadlá, aircraft, letectvo, pilot Foto:
Ilustračné foto
debata

Podľa odborníkov sú dopravné prostriedky, v ktorých majú interaktívne multimediálne systémy pre pasažierov svoje miesto, v ohrození. Môžu sa totiž dostať do nesprávnych rúk. Tak ako sú zraniteľné počítače a sieťové prvky, tak zraniteľný môže byť aj multimediálny systém v lietadle. Obzvlášť v prípade, ak pasažieri majú okrem offline prístupu k filmom, seriálom a hrám aj online prístup na internet. Riadiaci systém lietadla a multimediálny systém sú navzájom prepojené, no oddeľuje ich aktívny ochranný prvok v podobe firewallu. Nič však nefunguje na 100 percent a z toho môžu útočníci ťažiť. Americká FBI ako aj Úrad pre bezpečnosť dopravy podľa magazínu The Wired informovali, že Wi-Fi siete v lietadlách môžu mať na svedomí ich zvýšenú zraniteľnosť.

Hackeri zatiaľ lietadlá neohrozili, no v budúcnosti môžu
V súčasnosti síce nie sú známe žiadne prípady, kedy by sa hackerom podarilo do riadiacich systémov lietadla nabúrať, no ak letecké spoločnosti včas nezakročia, môžu čeliť vážnym problémom. Nie je totiž možné vylúčiť, že sa útočníci nabúrajú napríklad do navigačného systému lietadla prostredníctvom verejnej Wi-Fi siete alebo multimediálneho systému. Bezpečnostní experti v FBI zatiaľ bezpečnostné hrozby len analyzujú a vyhodnocujú potenciálne riziká, no pre letecké spoločnosti už medzičasom stihli vydať viaceré odporúčania. V jednom z nich napríklad uvádzajú, aby letecký personál na palube lietadla sledoval, či sa pasažieri nesnažia pripojiť do siete prostredníctvom konektorov umiestnených pod sedadlami.

Ilustračné foto Foto: SHUTTERSTOCK
lietadlo, lietadlá, aircraft, letectvo, pilot, zábavný systém, pasažier, cestovanie Ilustračné foto

Letecké spoločnosti by mali sledovať čo robia ich pasažieri na palube lietadla
Dôležité je nahlásiť akúkoľvek podozrivú aktivitu. Podozrivé môže byť pripájanie sa pomocou neznámych káblov k multimediálnemu systému či už k spomínaným konektorom pod sedadlami. Personál by si mal všímať, či zábavný systém nevykazuje známky podozrivého chovania, prípadne či nedošlo k násilnému rozobratiu jeho súčastí (napríklad diaľkového ovládača, či obrazovky na prednom sedadle). Systém by mal takisto automaticky zachytiť podozrivé správy, ktoré počas letu umiestňujú pasažieri na sociálne siete, respektíve ich vzájomnú komunikáciu, a takisto monitorovať v podstate všetku aktivitu na sieti.

Výrobcovia lietadiel ako aj dodávatelia multimediálnych systémov by mali v budúcnosti zabezpečiť, aby riadiace systémy a zábavná platforma pre pasažierov boli navzájom oddelené. Takto je vraj možné z veľkej časti eliminovať riziká spojené so zraniteľnosťou firewallu, ktorý oba systémy v lietadle oddeľuje.

V ohrození môžu byť aj cestujúci vo vlakoch
Niektoré krajiny, na čele s Veľkou Britániu, pri riadení prevádzky na železniciach ale stále využívajú štandardný signalizačný systém, podľa ktorého sú vlaky navádzané na tú či onú koľaj. Pri získaní kontroly nad ním hackeri nemusia využívať nadľudské úsilie, myslí si odborník na bezpečnosť, profesor David Stupples. Podľa serveru BBC by mala Veľká Británia začať využívať moderný európsky riadiaci systém najneskôr do roku 2020.

V krajinách kontinentálnej Európy sa už niekoľko rokov využíva špeciálny Európsky systém riadenia železničnej dopravy (skr. ERTMS), ktorý je možné považovať za relatívne bezpečný. Systém ERTMS informuje napríklad o tom, akou rýchlosťou by sa mali vlaky na danej trase pohybovať, prípadne či je na niektorom mieste obmedzená prevádzka na trati. Takto je možné účinne eliminovať chyby rušňovodiča. Systém je ale náchylnejší na hrozby prichádzajúce zvonka. Pre hackerov môže byť pre hackerov zaujímavou korisťou. Akonáhle sa do neho totiž nabúrajú, môžu vlaky nasmerovať na rovnakú koľaj a spôsobiť ich zrážku. “Chytrý malvér môže zmeniť chovanie celého systému. Môže mu napríklad oznámiť, že vlak spomaľuje, aj keď v skutočnosti zrýchľuje,” uviedol profesor Stupples pre server BBC. Tak ako aj v prípade iránskych zariadení na obohacovanie uránu, aj pri riadení vlakov je najväčším rizikom nie malvér, ale sám človek. Nič netušiaci zamestnanec totiž môže pomocou USB kľúča systém infikovať a spôsobiť katastrofu, uzatvára profesor Stupples.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #hackeri #Wi-Fi #malvér #letecká doprava