Má Nokia ešte s mobilmi šancu? Vyskúša, či na ňu ľudia nezanevreli

Nokia sa môže vrátiť na trh s mobilmi už na budúci rok. Zariadenie bude vyvíjať, no ich výrobu a predaj už sama kontrolovať nebude. Nový prístup je vraj menej rizikový, no aj menej výnosný. Za pokus vraj ale stojí.

12.08.2015 13:00
Nokia 215, Microsoft, telefón, smartfón Foto:
Ilustračné foto (na obrázku Nokia 215)
debata

Svojho času malo modré logo fínskej Nokie s piatimi písmenami svoj cveng a prestíž. Postupne ale značka upadala a z nedotknuteľnej firmy, ktorá viac ako jedno desaťročie ovládala trh s mobilmi, sa stal odpadlík ktorý niekoľko dlhých mesiacov bojoval o prežitie. Pomocnú ruku jej mal podať až nový šéf Stephen Elop. Elop zároveň začal písať novú históriu firmy, ktorú až do jeho príchodu riadili výhradne Fíni. Záchranné koleso napokon prehodil cez palubu Microsoft, no namiesto toho, aby Nokii pomohol rásť, ju úplne pohltil a značku z mobilov nadobro odstránil.

Nokia už hľadá odborníkov na Android
Microsoft v súčasnosti vlastní mobilnú divíziu Nokie a až do roku 2016 si vyhradil právo na používanie značky na mobilných telefónoch. Návrat legendy sa preto zdal byť nemožný a zvrat by snáď očakával už len málokto. Podľa agentúry Reuters sa ale fínska firma nechce vzdať nádeji na úspech a pripravuje sa na opätovný návrat na trh. V súčasnosti hľadá programátorov a obchodníkov, ktorí by jej v tom mali pomôcť. Na sociálnej sieti LinkedIn Nokia avizuje, že plánuje prijať niekoľko kvalifikovaných odborníkov na viacero pozícii v Kalifornii, predovšetkým z oblasti produktového vývoja a softvéru. Záujem má napríklad aj o špecialistov na Android.

Ako ďalej poznamenala agentúra Reuters, Nokia je skúpa na slovo a detaily o plánovanej expanzii. Priznáva však, že niekoľko stoviek jej zamestnancov intenzívne pracuje na vývoji nových spotrebiteľských produktov vrátane mobilov a audio-video zariadení ako aj zariadení pre oblasť zdravia. Aj keď sa hovorí, že do tej istej rieky človek dvakrát nevstúpi, Nokia tak zrejme urobí. Predtým než sa tak stane, sa ale musí poučiť z vlastných chýb. Jej úpadok bol v podstate spôsobený najmä tým, že podcenila nastupujúce trendy a tvrdohlavo išla po vyšliapanej ceste. Na meniace sa trhové prostredie a očakávania spotrebiteľov chce podľa vlastných slov zareagovať s rovnakým akcentom, ako to urobil aj Apple, ktorý doslova prevalcoval konkurenciu a do kúta sa ju snaží tlačiť dodnes.

Vývoj zariadení si Nokia postráži, výrobu však už nie
Jednou z možností opätovného vstupu na trh je takzvané licencovanie značky. Firma bude vyvíjať telefóny a prepožičia im aj svoju značku, no výrobu, predaj a marketing už prenechá výrobcom. To je značný odstup od stratégie, ktorú Nokia zastávala desaťročia. Ešte pred niekoľkými rokmi vyvíjala a aj vyrábala viac telefónov ako akýkoľvek iný výrobca.

Prenechanie značky iným výrobcom je menej výnosný biznis, no zároveň aj menej nákladný a rizikový. To, že vďaka podobnému prístupu sa dokázal presadiť Philips a Alcatel ale ešte neznamená, že Nokia dokáže ich úspech zopakovať. Obzvlášť nie v čase, kedy začínajú za nitky v Európe čoraz viac ťahať čínski výrobcovia ako Huawei, Xiaomi či Micromax. “Značka firme veľmi nepomôže, ak jej produkt je podobný iným produktom dostupným na trhu. Ak ale dokáže priniesť niečo nové a zaujímavé, staré dedičstvo môže byť nápomocné,” tvrdí profesor Anssi Vanjoki z fínskej Technologickej univerzity Lappeenranta, ktorý v minulosti patril do vedenia firmy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nokia #Microsoft #Apple #smartfón #Stephen Elop