Facebook bude upozorňovať na falošné a zavádzajúce príspevky

Užívatelia Facebooku budú môcť upzorňovať na falošné a zavádzajúce správy. Tím odborníkov ich následne skontroluje, označí, avšak nezablokuje.

17.12.2016 15:10
Facebook Foto: ,
Ilustračné foto
debata (9)

Sociálne siete ľudia využívajú nie len na komunikáciu ale aj na zdieľanie rôznych príspevkov a článkov, z ktorých niektoré môžu byť pre čitateľa zavádzajúce. Obzvlášť v poslednej dobe sa na Facebooku objavuje veľké množstvo nepravdivých článkov a nových typov podvodných aktivít. Ako upozornil server Živě.cz, podvodníci čoraz častejšie využívajú alternatívny spôsob ako prilákať ľudí na stránku, ktorá svojim vzhľadom a obsahom kopíruje stránku oficiálnej inštitúcie, napríklad banky. Využívajú pri tom sponzorované príspevky, ktorých autenticitu Facebook pred schválením a zverejnením dostatočne nekontroluje. V Českej republike podvodníci využili sponzorované príspevky s logom mBank.

Na falošné správy bude možné upozorniť

Facebook oznámil, že v rámci boja proti falošným, nepravdivým a zavádzajúcim príspevkom, ktoré si užívatelia medzi sebou zdieľajú, postupne sprístupní novú funkciu, ktorá umožní takéto príspevky nahlásiť. Užívatelia budú môcť príspevok označiť ako falošný, či nepravdivý (z ang. fake). Následne jeho obsah bude posudzovať tím nezávislých expertov, ktorých úlohou bude vyhodnotiť, či príspevok je naozaj zavádzajúci alebo nie. Ak kritériá splní, Facebook ho síce nezablokuje, no pri odkaze zobrazí hlásenie, v ktorom upozorní na sporný obsah.

Ako informoval server BBC, v súčasnosti sa do projektu zapojilo 43 organizácií vrátane spravodajských webov a agentúr v rôznych krajinách, ktoré budú môcť príspevky kontrolovať.

Facebook sa v minulosti pokúšal ovplyvňovať emócie užívateľov

Sociálne siete môžu svojim spôsobom ovplyvňovať správanie a názory ľudí. Facebook to otestoval v experimente, ktorý vzbudil veľkú vlnu kritiky. V roku 2012 takmer 700-tisíc používateľom zobrazoval buď pozitívne alebo negatívne ladené príspevky s cieľom zistiť, či je možné týmto spôsobom ovládnuť ich emócie. Sociálna sieť vyhodnotila emotívny nádych príspevkov a užívateľom následne zobrazila len tie, ktoré mali z časti emotívne negatívny alebo pozitívny kontext. V rámci výskumu následne sledovala, či sa takto emotívne zafarbené príspevky podpísali na emóciách samotných užívateľov. Výsledok nikoho neprekvapil.

Tí užívatelia, ktorým sa zámerne zobrali prevažne negatívne príspevky, následne sami vo väčšej miere než obvykle zverejňovali rovnako ladené príspevky. To isté platí aj v opačnom prípade u užívateľov s pozitívne ladenými príspevkami.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #sociálna sieť #falošné správy