Nákup čerstvých potravín cez internet - budúcnosť či utópia?

Sú čerstvé potraviny dostupné cez internet len utópiou alebo ďalším míľnikom v online nakupovaní? Veľké firmy na čele s Amazonom v tom majú jasno. V budúcnosti sa môžu stať prostredníkmi medzi malými výrobcami bio potravín či špecifického tovaru a veľkou skupinou náročných a pohodlných spotrebiteľov.

20.02.2011 22:30
online nakupovani, nákupný košík, internetový... Foto:
Ilustračné foto
debata

Elektronika, kozmetika či textil dostupný cez internet sa stali medzi časom klišé. Ľudia nakupujú v online prostredí radi, internetovým obchodom dôverujú a na kamenné predajne sa obracajú len vtedy, ak je takýto nákup pre nich pohodlnejší, prípadne im umožní tovar si pred kúpou ohmatať a zoči voči sa poradiť s (prevažne) vyškoleným personálom.

Online obchody si ľudí získali nielen cenou ale aj flexibilitou, dobre premyslenou logistikou a rovnako dôležitou šírkou sortimentu. Kamenných predajní ubúda a nikto tomu nevenuje mimoriadnu pozornosť. Snáď jediný, kto bez ujmy prežíva rozmach online nákupov sú hypermarkety. Ich devízou sú potraviny či už čerstvé alebo trvanlivé. Ako dlho však aj zostanú?

Americký Amazon, s podtitulom najväčší online obchod svojho druhu, koncom minulého roka oznámil, že plánuje rozšíriť svoje aktivity aj o online nákupy čerstvých potravín. Predtým, než túto možnosť ponúkne záujemcom z celého sveta, musí ju najprv vyskúšať lokálne. Už niekoľko mesiacov si preto obyvatelia vybraných častí Seattlu môžu vyberať zo širokého sortimentu čerstvého tovaru, počnúc zeleninou, ovocím, mäsom, mliečnymi výrobkami či syrmi. V ponuke nechýbajú ani niektoré špecifické produkty ako napríklad výrobky s košér certifikátom pre početnú židovskú komunitu, organická zelenina alebo regionálne špeciality. Amazon zabezpečuje takisto dodanie tovaru, ktoré je pri dosiahnutí určitého obratu, bezplatné.

Amazon však nie je jediný, kto sa o možnosť online nákupu potravín zaujíma. Vo Veľkej Británii existuje niekoľko internetových predajcov, ktorí ponúkajú možnosť nákupu čerstvých potravín z viacerých hypermarketov, pod jednou strechou. Na stránke spoločnosti mySupermarket si stačí vybrať zlacnené jablká z Tesca, čerstvé hovädzie z reťazca ASDA, či ražný chlieb v Sainsbury's a zvoliť čas a deň, v ktorý má byť objednávka doručená. Zaujímavé je, že každý deň má stanovenú inú sadzbu poštovného. Doručenie objednávok v hodnote nad sto libier je bezplatné, avšak len v utorok, stredu a štvrtok.

Aké výhody a nevýhody má takáto forma nakupovania? Spotrebiteľ sa už nebude môcť „prehrabovať“ vo výklade a vyberať si len tie najkrajšie kusy ovocia a zeleniny, prípadne najchudšie odrezky mäsa. Predajca sa určite pokúsi zabezpečiť homogenitu, garantovať ju však nebude môcť. Pri orientácii môže spotrebiteľovi napomôcť napríklad stupnica, ktorá bude vypovedať o tom, či je potravina čerstvá, akú má akosť, prípadne kedy jej končí záruka.

Priamy vplyv na výslednú kvalitu bude mať aj preprava. Čím dlhšia trasa k spotrebiteľovi, tým drahšia doprava a náročnejšie podmienky na udržanie tovaru v čerstvom stave. Východiskom sú regionálne veľkosklady. Aby si však na svoju prevádzku zarobili budú potrebovať čas. Zmena zamerania hypermarketov na systém online nakupovania musí byť postupná a veľmi opatrná. Vo výhode sa tak ocitnú malí výrobcovia a poľnohospodári, ktorí vrámci svojho okresu alebo kraja môžu ponúkať čerstvý sezónny bio tovar a vlastný systém prepravy.

Bude zaujímavé pozorovať, či sa v najbližších rokoch podarí práve im vybudovať nový, funkčný predajný kanál a napojiť sa na tých správnych spotrebiteľov. Už nebudú odkázaní na utláčanie zo strany hypermarketov, ktoré im ponúkajú síce veľké obraty, ale zato minimálne zisky. Online obchodovanie im môže priniesť nové možnosti. Už len vymyslieť ako na to a počkať na vhodnú chvíľu, kedy budú spotrebitelia čerstvým potravinám na internete dôverovať.

debata chyba