Potvrdili existenciu prvej obývateľnej exoplanéty

Ľudstvo sa v prípade globálnej katastrofy má kam presťahovať. Astronómovia potvrdili existenciu prvej obývateľnej planéty mimo našej slnečnej sústavy. Exoplanéta Gliese 581d je veľkosťou porovnateľná so Zemou a nachádza sa v akurátnej vzdialenosti od svojej hviezdy, takže by na nej mohla byť voda v kvapalnom skupenstve. Nevýhodou však ostáva, že aj keby sme vedeli cestovať vesmírom rýchlosťou svetla, tak by sťahovanie trvalo nie menej ako dvadsať rokov.

18.05.2011 11:40
exoplanéta Foto:
Exoplanéta Gliese 581d je prvým potvrdeným vesmírnym telesom, na ktorom by mohol existovať život. Od Zeme je vzdialená "len" 20 svetelných rokov.

V danej slnečnej sústave okolo hviezdy Gliese 581 sa údajne nachádza aj ďalšia obývateľná planéta Gliese 581g. Jej existencia však zatiaľ nebola oficiálne potvrdená. Exoplanéta 581d je však menej kontroverzná. Podľa štúdie zverejnenej v časopise Astrophysical Journal Letters by mohla mať atmosféru, ktorá by ju dokázala vyhriať dostatočne na to, aby sa na nej mohla nachádzať voda. Tá je základným predpokladom pre existenciu mimozemského života, ako ho poznáme na Zemi.

Exoplanétu Gliese 581d objavili ešte v roku 2007 spolu s jej susednou planétou Gliese 581c. „Céčková“ Gliese sa však nachádza príliš blízko hviezdy a tak je veľmi nepravdepodobné, že by mohla byť obývateľná. Teplota na jej povrchu dosahuje zhruba tisíc stupňov Celzia. Gliese 581d sa javí podstatne príjemnejšia. Je asi dvakrát väčšia ako Zem a nachádza sa na okraji tzv. obývateľnej zóny. Najprv sa predpokladalo, že je príliš studená na to, aby sa na jej povrchu mohla nachádzať voda. Nové pozorovania však naznačujú, že jej atsmoféra je bohatá na oxid uhličitý. Tento plyn sa na Zemi spája s globálnym otepľovaním a klimatickými zmenami, no exoplanéte Gliese 581d by mohol pomôcť udržať si pre život vyhovujúcu teplotu. Podľa vedcov by z Institut Pierre Simon Laplace v Paríži by na tejto planéte mohli byť oceány aj oblaky a dážď.

„Sústava Gliese je pre astronómov veľmi zaujímavá. Je relatívne blízko Zeme a tak je možné predpokladať, že s budúcou generáciou teleskopov budeme môcť planéty Gliese sledovať priamo a možno na nich aj nájdeme mimozemský život,“ uviedol Robin Woredsworth, ktorý výskum viedol.