Protóny sú menšie, než vedci predpokladali

Protóny sú menšie, ako vedci a vedkyne doteraz predpokladali. Vyplýva to z výsledkov výskumu medzinárodného vedeckého tímu, ktoré však čakajú ešte na potvrdenie.

10.07.2010 12:19
atóm, fyzika Foto:
Ilustračné foto

Nečakaný objav môže prepísať niektoré zákony fyziky, uvádza na svojej webovej stránke časopis National Geographic. Podľa doterajších znalostí sa polomer protónu uvádzal na 0,8768 femtometra. Medzinárodný vedecký tím na čele s Randolfom Pohlom z Inštitútu Maxa Plancka v Nemecku však na základe svojho desaťročného experimentu odhaduje polomer protónu na 0,8418 femtometra. „Boli sme totálne prekvapení a teraz na to nemáme žiadne vysvetlenie,“ povedal člen tímu Aldo Antognini z Inštitútu Paula Scherrera vo Švajčiarsku.

Správnosť objavu budú v najbližších týždňoch skúmať vedci a vedkyne z celého sveta. Ak je tento objav správny, znamená to, že niečo dôležité v časticovej fyzike je nesprávne, píše sa na webovej stránke www.nationalgeographic.com. „Ak sa tento výsledok dokáže, niečo je tu úplne zle,“ vyjadril sa pre webovú stránku www.sciencenews.org Jeff Flowers z britského National Physical Laboratory, ktorý nebol členom spomínaného tímu.