Vedci chcú geneticky upraviť novú chrípku H7N9

V prísne zabezpečených laboratóriách chcú vedci geneticky modifikovať nový vírus vtáčej chrípky H7N9.

H7N9, vtáčia chrípka, kmeň
Nový kmeň vtáčej chrípky H7N9 pod mikroskopom.
Autor:

V prísne zabezpečených laboratóriách chcú vedci geneticky modifikovať nový vírus vtáčej chrípky H7N9. Jeho zmutovaním do nebezpečnej podoby schopnej šíriť sa medzi ľuďmi chcú výskumníci zistiť, ako by sa vírus H7N9 mohol vyvíjať vo voľnom prostredí a či hrozí, že spôsobí globálnu pandémiu. Zároveň by tento výskum mal pomôcť pri vývoji účinných vakcín a antivirotík. Vedci o svojom zámere informovali v žurnáloch Nature a Science.

Vytvorenie smrteľného vírusu v laboratóriu je, samozrejme, dosť kontroverzný nápad. V roku 2011 museli za rovnaký počin Ron Fouchier z Erazmovej univerzity v Rotterdame a Jošihiro Kawaoke z Tokijskej univerzity čeliť vlne kritiky. USA sa dokonca snažili publikáciu ich výskumu o chrípke H5N1 zakázať. Tvrdili, že nové poznatky by mohli využiť teroristi na vývoj biologickej zbrane. Výskum však nakoniec publikovaný bol.

Teraz chcú Fouchier a Kawaoke výskum zopakovať s novým kmeňom vtáčej chrípky H7N9. Vírus H7N9 pre vysokú mieru úmrtnosti vyvoláva obavy odborníkov. Čína nedávno oznámila prvý potvrdený prípad prenosu z človeka na človeka. H7N9 sa objavil v marci práve v Číne. Odvtedy sa ním nakazilo prinajmenšom 130 ľudí, z ktorých 43 zomrelo.

Vedci tvrdia, že vytvorením tohto vírusu v laboratóriu by mohli zistiť, ako by mohol vírus vo voľnej prírode mutovať a či sa dokáže zmeniť do podoby, ktorá by predstavovala ešte väčšiu hrozbu pre ľudstvo. Odborníci totiž nevylučujú, že práve tento kmeň môže vyvolať pandémiu.

„Nemôžeme zabrániť epidémiám alebo pandémiám, môžeme však s náskokom získať kľúčové poznatky,“ povedal Ron Fouchier z Erazmovej univerzity v Rotterdame. Takéto informácie pomôžu podľa neho štátom lepšie sa pripraviť, a to vrátane výroby vakcín. Podobné projekty sa robia len vo vysoko zabezpečených laboratóriách. Americká vláda napriek tomu prisľúbila zvýšený dohľad a tvrdí, že osobitná komisia zváži klady a zápory predtým, ako rozhodne, či prínos takéhoto chrípkového výskumu za to riziko stojí. Ak s projektom súhlasiť nebude, neposkytne naň žiadne finančné prostriedky.