Maglev prekonal rýchlostnú hranicu 600 km/h

Japonský vysokorýchlostný vlak na magnetickom vankúši v utorok prvýkrát prekonal hranicu 600 kilometrov za hodinu. Na testovacej dráhe pod horou Fudži dosiahol nový rýchlostný rekord 603 kilometrov za hodinu. Pri takejto rýchlosti by cesta medzi Košicami a Bratislavou trvala menej ako hodinu.

22.04.2015 13:00
debata (1)

Vlaková súprava využívajúca technológiu magnetickej levitácie tak zmazala vlastný rýchlostný rekord z minulého týždňa, ktorý mal hodnotu 590 kilometrov za hodinu. Vlak vtedy rekord dosiahol na skúšobnej trati v prefektúre Jamanaši západne od metropoly Tokia. Na normálnych koľajniciach drží rekord 574,8 kilometra za hodinu francúzsky expres TGV z 3. apríla 2007.

Japonská súprava dokázala so siedmimi vozňami ísť rýchlosťou nad 600 kilometrov za hodinu počas 11 sekúnd, spresnila spoločnosť Central Japan Railway, ktorá nový vlak považuje za prostriedok hromadnej dopravy budúcnosti.

Firma Central Japan Railway vyvíja nové vlaky v súvislosti s pripravovanou traťou medzi Tokiom a mestom Nagoja, ktorá by mala byť hotová do roku 2027 a ktorá by mala skrátiť cestovanie na tejto trase z existujúcich 90 minút na 40. Viac ako 80 percent z 285 kilometrov dlhej trate bude vedených pod zemou. Do roku 2045 by potom linka mala byť predĺžená až do Osaky.

Cena projektu je odhadovaná v prepočte na 66 miliárd eur. Japonsko dúfa, že časť nákladov by sa mu mohla vrátiť predajom technológie do zámoria. Japonské firmy by vraj mohli vybudovať systém magnetického kĺzania napríklad v Spojených štátoch, kde by spojil metropolu Washington s mestom Baltimore len za 15 minút.

Výhodami použitia magnetickej levitácie pri vlakoch sú najmä vyššia rýchlosť, ktorá pre absenciu trenia presahuje 400 km/h, a väčší komfort pre cestujúcich. Technológia si vyžaduje špecifickú dopravnú infraštruktúru, väčšiemu rozšíreniu týchto rýchlovlakov bránia najmä vysoké investičné náklady, ktoré sú dvojnásobné v porovnaní s výstavbou vysokorýchlos­tných tratí.

Prevádzka magnetických rýchlovlakov je však lacnejšia: pri rýchlosti 400 km/h si vystačí súprava s príkonom sedem megawattov, čo je o polovicu menej, ako vo francúzskom TGV alebo nemeckom ICE pri podobnej rýchlosti.

Už teraz jazdia dva komerčné vlaky na magnetickom vankúši, od apríla 2004 v Šanghaji v Číne a od marca 2005 v japonskom A­iči.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Japonsko #rýchlostný rekord #Maglev #vysokorýchlostný vlak