Solárne lietadlo to zvládlo

Švajčiarske lietadlo na solárny pohon Solar Impulse 2 pristálo v Abú Zabí na Arabskom polostrove a dokončilo tak poslednú etapu cesty okolo sveta. Vydalo sa na ňu práve v Abú Zabí vlani v marci.

28.07.2016 12:00
debata

Cieľom projektu je propagácia solárnej energie, ktorá je jediným zdrojom pohonu lietadla. Na povrchu má lietadlo 17 248 fotovol­tických článkov, ktoré pomocou lítiových batérií dodávajú energiu štyrom motorom. Rozpätie krídel je 72 metrov, čo je viac, než má Boeing 747. Solárny stroj však váži len 2,3 tony, teda asi ako väčší osobný automobil.

Lietadlo svoj let okolo sveta dlhý približne 42-tisíc kilometrov odštartovalo 9. marca 2015. Pri 17 etapách strávilo vo vzduchu takmer 500 hodín, letelo nad štyrmi kontinentmi, tromi morami a dvoma oceánmi. Nepriaznivé počasie a tiež problémy s batériou spôsobili, že lietadlo muselo v niektorých krajinách zostať dlhší čas na zemi.

V kabíne sa striedali Švajčiari Bertrand Piccard a André Borschberg. Počas letu bolo prekonaných 19 leteckých rekordov, ku ktorým sa radí aj najdlhší neprerušený sólový let. Podnikol ho Borschberg, ktorý letel z japonskej Nagoje na Havaj 118 hodín. Kokpit lietadla má pritom veľkosť zhruba telefónnej búdky. Piloti si nasadzovali kyslíkovú masku a spať mohli vždy len po 20 minútach.

zväčšiť
graf, solárne lietadlo, Solar Impulse 2

Posledný úsek z Káhiry do Abú Zabí, dlhý 2 763 kilometrov, pilotoval Piccard. Cesta mu trvala 48 hodín a nad horúcou púšťou v Saudskej Arábii sa musel popasovať so silnou turbulenciou. „Je to viac než úspech v dejinách letectva. Solar Impulse sa zapísal do histórie energie. Som si istý, že v nasledujúcich desiatich rokoch budú elektrické lietadlá pre 50 pasažierov dopravovať ľudí na krátke a stredne dlhé vzdialenosti,“ povedal Piccard, keď za potlesku prítomných o štvrtej hodine ráno vystúpil z kabíny na letisku Al-Battin neďaleko Abú Zabí. Dodal, že technológia použitá v lietadle je využiteľná aj na zemi v každodennom živote a môžu sa vďaka nej až o polovicu znížiť emisie oxidu uhličitého. Práve tento plyn sa považuje za hlavného prispievateľa ku globálnemu otepľovaniu.

Solar Impulse 2 letel väčšinou v nadmorskej výške okolo 8 500 metrov a jeho priemerná rýchlosť bola 70 kilometrov za hodinu. Lietadlo malo na ceste 16 medzipristátí vrátane Ománu, Indie, Barmy, Číny, Japonska, Spojených štátov, Španielska a Egypta.

Hlboký obdiv nad výkonom oboch pilotov vyjadril generálny tajomník OSN Pan Ki-mun. V čase, keď Piccard smeroval k Perzskému zálivu, odkázal: „Je to historický deň nielen pre vás, ale pre celé ľudstvo.“

Oblet Zeme mal podľa pôvodného plánu trvať iba päť mesiacov s 25 letovými dňami. No okrem nepriazne počasia ho zdržali aj technické problémy. Po päťdňovom lete nad Tichým oceánom sa zistilo poškodenie batérií. Lietadlo preto zostalo na zemi od vlaňajšieho júla do tohtoročného apríla.

Piccard povedal po pristátí, že pri oblete nešlo iba o technológiu a o samotný let, ale tiež o vybudovanie duševnej sily. Vyhlásil tiež, že pristátie pre oboch pilotov nie je koniec, ale pokračovanie v dlhšej ceste. Spolu s Borschbergom sa chcú venovať propagácii obnoviteľnej energie a založiť medzinárodnú inštitúciu, ktorá bude pôsobiť ako poradný orgán vlád. Ďalším ich cieľom je hľadať nové využitie ekologicky čistej energie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cesta okolo sveta #Solar Impulse 2 #solárne lietadlo