Prehliadač Chrome rastie aj vďaka úsiliu jeho tvorcov

Prehliadač Google Chrome v počte používateľov predbehol aj dlhoročnú jednotku Internet Explorer. Za jeho úspechom stojí prepracovaný marketing, jednoduchosť používania a prepojenosť s online službami.

03.06.2012 14:17
Google Chrome Beta prichádza s jednoduchým a... Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Prehliadač Chrome je podľa najnovších štatistík Statcounter najpoužívanejším internetovým prehliadačom vôbec. Predbehol dokonca takých pionierov na trhu akými sú Internet Explorer či Firefox. Podľa Google tvoria základ úspechu nové výskumné postupy a vypočutá spätná odozva od užívateľov, skutočnosť je ale taká, že Chrome zásadnú dieru do sveta nespravil. V dokonalej miere využil to, čo sa jeho konkurencii nepodarilo. Stavil na jednoduchosť, užívateľskú prívetivosť a dobrý marketing, ktorý z Chrome urobil takmer ideálny produkt. Jednoducho, podarilo sa mu pretaviť obľúbené služby a webové aplikácie do kompaktného celku, ktorý navyše sprostredkuje presne to, čo užívatelia dnes vyžadujú.

V priebehu roka dvojnásobný nárast
Chrome bol vo forme testovacej beta verzie po prvýkrát uvedený na trh v septembri 2008. O niekoľko mesiacov neskôr bola verejnosti sprístupnená aj stabilná verzia prehliadača. Čo spôsobilo, že Chrome dokázal niekoľkonásobne zvýšiť počet aktívnych používateľov? Len pre porovnanie, v roku 2010 mal Chrome 70 miliónov užívateľov, o rok na to sa ich počet zdvojnásobil na 160 miliónov a v súčasnosti počet presahuje 200 miliónov užívateľov.

Prehľadný a jednoduchý
Cestu k úspechu prehliadača Chrome dláždilo niekoľko kľúčových prvkov. Jeho hlavnou konkurenčnou výhodou je rýchlosť. Používa niekoľko pokročilých technológií pre rýchlejšie vykresľovanie obsahu a prednačítavanie stránok. Rovnako tak dobre spolupracuje s množstvom štandardizovaných webových aplikácií.

Od čias príchodu Chrome na trh už užívatelia nie sú zaťažovaní množstvom ovládacích prvkov, panelov a líšt a nič nehovoriacich nastavení. Prehliadač už na prvý pohľad pôsobí jednoducho a prehľadne, práca s ním je viac menej intuitívna. Minimálne množstvo rušivých elementov ponúka viac priestoru pre zobrazenie stránok. Tí, ktorí si chcú prehliadač prispôsobiť vlastným nárokom takisto nemusia chodiť ďaleko.

Bezpečnejší než konkurencia
Google sa snaží vyzdvihnúť aj mieru zabezpečenia. „Prehliadač je vybavený zabudovanou ochranou proti malvéru a phishingu funkciou automatických aktualizácií, ktorá zaisťuje, že je prehliadač vždy vybavený najnovšími aktualizáciami zabezpečnia a množstvom ďalších funkcií.“ Nové aktualizácie sú dostupné v horizonte niekoľkých týždňov, v prípade odhalenia kľúčového nedostatku v horizonte niekoľkých dní.

S komplikovaným číslovaním nových verzií si Google ťažkú hlavu nerobí. Užívatelia sa údajne lepšie orientujú v celých číslach a nie „desatinách“, ktorými konkurencia označuje nové aktualizácie. V súčasnosti je k dispozícii už 19 verzia Chrome. Vývojový cyklus sa navyše skrátil na 16 týždňov. Technológia spúšťania procesov v izolovanom priestore (tzv. prostredie sandbox) pomáha zabrániť tomu, aby sa malvér sám nainštaloval do počítača alebo využíval dianie na jednej karte prehliadača na ovplyvnenie inej karty.

Technológia podpory izolovaných priestorov pridáva do prehliadača ďalšiu obrannú zónu. Tá poskytuje ochranu pred škodlivými webovými stránkami, ktoré sa snažia zanechať programy v počítači, sledovať aktivity na webe alebo odcudziť súkromné informácie z pevného disku.

Dôkladná mediálna „masáž“
Prepracovaný marketing a propagácia buduje o prehliadači medzi užívateľmi často skreslenú predstavu o dokonalom produkte. Google sa navyše netají využívaním všetkých dostupných kanálov, aby ho pretlačil verejnosti. Pomáhajú tomu aj najrôznejšie vyhlásenia tretích strán, ktoré vytvárajú dojem, že ide o najbezpečnejší prehliadač na trhu. „Pokiaľ je to možné, mali by ste používať prehliadač s technológiou sandbox. Prehliadač, ktorý túto ochranu v súčasnej dobe uplatňuje najkonzistentnej­šie, je Google Chrome. Porovnateľné mechanizmy realizované v iných prehliadačoch sú buď slabšie, prípadne ani neexistujú,“ vyhlásil vo februári nemecký Spolkový úrad pre informačnú bezpečnosť.

Rozsiahly obchod s aplikáciami
Obchod s aplikáciami v súčasnosti počíta desiatky tisíc rôznych aplikácií, rozšírení a motívov. Obchod obsahuje užitočné nástroje pre firmy, aplikácie zvyšujúce produktivitu, aplikácie pre komunikáciu, vzdelávanie, až po zábavu, správy, počasie a životný štýl. Každá položka v obchode má svoju vlastnú stánku, kde môžu používatelia písať a čítať recenzie, či hodnotenia, podobne ako v iných obchodoch pre mobilné platformy. Pokiaľ používateľ využíva viacero počítačov, svoje aplikácie, rozšírenia a motívy môže synchronizovať vo všetkých svojich počítačoch pomocou synchronizácie prehliadača.

Niekoľko faktov o Google Chrome

  • Podiel Chrome na trhu sa v období september 2008 až máj 2012 zvýšil o 32 percent, Internet Explorer v rovnakom období stratil 35 percentuál­nych bodov.
  • Prehliadač na Slovensku prekonal Internet Explorer v počte užívateľov v marci 2011. V súčasnosti je ale stále v tesnom závese za Firefoxom.
  • Chrome je dnes približne 6-krát rýchlejší v porovnaní s pôvodnou beta verziou
  • Inšpiráciou pri tvorbe užívateľského rozhrania bola domovská „čistá a jednoduchá“ stránka Google
1 debata chyba