Autá už myslia aj na chodcov, cyklistov a unaveného vodiča

Autá sú každý rok modernejšie nielen vzhľadom, ale najmä technológiami. Prvé husle však bude stále hrať bezpečnosť.

29.05.2023 07:58
auto, autá, emisie, doprava, zápcha Foto:
auto, autá, emisie, doprava, zápcha.
debata

Už dlhšie používané airbagy a asistenčné systémy pre brzdenie a rozbiehanie dopĺňajú v moderných autách v čoraz väčšej miere predkolízne bezpečnostné systémy a zariadenia na sledovanie dopravných značiek.

Ďalšie nové bezpečnostné prvky podporujú pozornosť a bdelosť vodiča a doslova „ostria“ zmysly. Čoraz dokonalejšia technológia často pracuje na pozadí bez toho, aby človek o tom vedel.

Príkladom je séria inteligentných bezpečnostných a jazdných asistenčných systémov Toyota T-Mate, ktoré sú podľa japonskej automobilky prvým krokom k plne autonómnemu riadeniu.

„Podporu vodičov neustále zdokonaľujeme,“ vysvetľuje Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia.

„K dnešnému štandardu patrí plná výbava airbargov, tempomat a asistencia v brzdení a trakcii. Častejšie sa začínajú objavovať požiadavky na systém monitorovania slepých uhlov alebo premávky za vozidlom s funkciou brzdenia.“

Toyota ako líder v oblasti vývoja a výroby automobilov, ale aj technológií zameraných na bezpečnosť myslí aj na cyklistov a chodcov v blízkosti vozidla.

„Novinkou je systém bezpečného vystúpenia, ktorý monitoruje okolie vozidla a vie zabrániť otvoreniu dverí v prípade, keď prechádza okolo vozidlo alebo cyklista.“

Do rodiny Toyota T-Mate nedávno zaradila aj potlačenie nežiaducej akcelerácie pri nízkych rýchlostiach, aby sa predišlo náhlemu zrýchleniu spôsobenému náhodným stlačením plynového pedálu.

Optimálne využívanie elektrickej energie

Budúcnosť áut bude vo veľkej miere patriť elektromobilite. Už dnes elektrifikácia áut od základu mení dlhoročné princípy fungovania vozidiel a má vysoký podiel na rekordných investíciách do nízkouhlíkovej ekonomiky, ktoré sme podľa BloombergNEF dosiahli v roku 2022.

Na vývoji sa podieľajú aj slovenskí odborníci z vývojového centra Schaeffler v Kysuckom Novom Meste, ktorí pracujú na inovatívnych elektrických nápravách.

Plán obnovy Jelka Matovič Heger Budaj Čítajte viac Tisícky domácností vyhadzujú energiu do vzduchu, bývajú v neobnovených domoch

„Elektrická náprava 4×1 kombinuje komponenty v zostave motor, prevodovka, výkonová elektronika a tepelný manažment do inovatívneho celkového systému. Vysoká úroveň integrácie komponentov v kombinácii s inteligentným riadením a vysoko technicky prepracovanou architektúrou umožňuje optimálne využitie existujúcej tepelnej energie. Inteligentný riadiaci systém napríklad zabezpečuje, aby sa prebytočné teplo z výkonovej elektroniky a elektromotora účinne odvádzalo a mohlo sa využiť na vykurovanie interiéru vozidla. Naše riešenie umožňuje vyšší dojazd aj lepší komfort jazdy,“ približuje Ján Klimko, vedúci výskumu a vývoja Schaeffler Kysuce.

Airbagy, mŕtvy uhol i tempomat

Bezpečnosť na cestách ovplyvňujú aj tisíce šoférov firemných vozidiel a významnú úlohu pritom zohrávajú nároky na vozový park, ako aj na firemné pravidlá.

Spoločnosť Heineken má od roku 2004 definovanú internú politiku so zásadami a postupmi pri používaní služobných motorových vozidiel, vrátane ich typológie.

Na zvyšovanie bezpečnosti prevádzky sa využívajú aj podklady z GSP jednotiek a vodiči pravidelne absolvujú tréningy defenzívnej jazdy a on-line vzdelávanie. Dôležitou časťou je aj výber áut do vozového parku.

„Interne máme definované minimálne bezpečnostné prvky rozdelené podľa značiek a modelov vozidiel. Za také považujeme napríklad šesť a viac airbagov, systém sledovania únavy vodiča, podpora núdzového brzdenia, systém sledovania mŕtveho uhla, tempomat, handsfree set, full LED osvetlenie a parkovacie senzory s parkovacími asistentmi,“ hovorí manažérka korporátnych vzťahov v Heineken Slovensko Helena Windisch.

Dozor nad plynovým pedálom

Aj na Slovensku rastie podiel on-line nákupov, čo znamená výrazne viac kuriérskych služieb na cestách.

„Keďže celé naše podnikanie je založené na doručovaní, je bezpečnosť našich kuriérov prvoradá. Flotila 2 300 kuriérov a viac ako 100 vozidiel si vyžaduje aj správne riadenie bezpečnosti. Vozidlá kuriérov sú prepojené s dátovým centrom. Vďaka tomu môže dispečing sledovať rýchlosť vozidla, ale aj spôsob používania plynového pedálu kuriéra. Systém automaticky upozorní dispečing na zvýšenú rýchlosť, nadmernú akceleráciu, alebo brzdenie. Správne návyky kuriérov tiež podporujeme prostredníctvom interného vzdelávania, v ktorom rozoberáme najčastejšie chyby pri náročných situáciách, parkovaní alebo cúvaní. Bezpečnostné prvky ako set asistentov, parkovacie senzory spolu s priebežnou a pravidelnou kontrolou stavu vozidiel sú samozrejme nevyhnutnosťou,“ zdôrazňuje Ivo Velíšek, riaditeľ technologicko-logistickej spoločnosti DODO.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť na cestách