Apple sa chce naučiť čítať ľudské emócie a odhadnúť náladu ľudí

Tomáš Švec | 08.01.2016 18:00
žena, emócie, vzťah Foto:
Ilustračné foto
Apple kupuje americký startup, ktorý naučil počítače čítať medzi riadkami. Jeho algoritmus vraj dokáže odhadnúť emócie ľudí. Umelá inteligencia môže aj takýmto spôsobom pomáhať nie len marketérom ale aj lekárom.

Prakticky všetky internetové firmy, ktoré niečo predávajú, alebo poskytujú nejakú formu služieb sa snažia čítať medzi riadkami. Ich cieľom je najmä odhadnúť záujmy potenciálneho klienta a priblížiť si zvyklostiam existujúceho zákazníka. V bežnom živote to vyzerá asi tak, že pri návšteve konkrétneho obchodu sú užívateľovi ponúknuté tie produkty, ktoré ho pravdepodobne najviac zaujímajú, prípadne sú mu poskytnuté zľavy na tie výrobky, ktoré najčastejšie nakupuje. Lojalita zákazníka sa ťažko získava a ľahko stráca a firmy sú si toho vedomé. Pokúšajú sa preto zájsť čoraz ďalej a byť zákazníkom na blízku.

Počítače budú môcť odhadnúť emócie ľudí priamo z fotiek
Rozpoznávať emócie už dokáže niekoľko firiem, no žiadna z nich nie je natoľko úspešná, aby funkcionalitu priviedla k dokonalosti a zapojila do praxe. Odhadnúť, či dokonca ovplyvniť náladu ľudí sa pred istým časom pokúsil napríklad Facebook, keď zámerne filtrovať príspevky a podsúval ich ľuďom tak, aby v nich vyvolal určitú pozitívnu, či negatívnu emočnú odozvu. Voči pokusu, ktorý ale hraničil s etikou, sa firma nakoniec ohradila a priznala svoju chybu. V týchto dňoch v médiách opäť rezonuje rozpoznávanie emócií. Tentokrát v ňom figuruje Apple, ktorý kúpil začínajúcu firmu Emotient.

Firmy budú predvídať nákupné správanie ľudí a prispôsobia sa mu
Startup Emotient vyvíjal pokročilý algoritmus, ktorý na základe detailnej analýzy fotiek vie odhadnúť náladu a emócie ľudí. To, čo je človeku na prvý pohľad zrejmé, sa ale musia naučiť aj počítače. Algoritmus síce myšlienky ľudí zatiaľ čítať nevie, no rozpoznávanie emócií je cestou, ktorou by sa skôr či neskôr mohli vydať viaceré softvérové a internetové firmy. Prečo? Pretože budú môcť lepšie spoznať svojho zákazníka a ovplyvňovať produkt a marketingové kampane tak, aby v ľuďoch vyvolávali pozitívne emócie. Tie totiž v prvom rade produkty predávajú. Záujem o analýzy emócií firmy Emotient mali najmä marketingové agentúry a zadávatelia reklám. Rozpoznávanie pocitov by ale v budúcnosti mohlo pomáhať aj lekárom pri sledovaní prahu bolesti u človeka pri jednotlivých zákrokoch.

Americkú firmu Emotient založilo šesť vedeckých pracovníkov z Kalifornskej univerzity, ktorí stihli patentovať niekoľko svojich vynálezov z oblasti umelej inteligencie. V jednom z nich napríklad popisujú, ako dokáže algoritmus dešifrovať, či konkrétna osoba bude svojim vzhľadom atraktívna v očiach inej osoby. Emotient v minulosti získala rozvojovú investíciu vo výške 8 miliónov dolárov od viacerých investorov, vrátane podpory z fondu Intel Capital.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ