Zablokovanie iPhonu po výmene dielu bolo chybou, ospravedlnil sa Apple

Tomáš Švec | 20.02.2016 07:00
iPhone 5s, iPhone, touch id Foto:
Ilustračné foto
Chybové hlásenie s číslom 53, ktoré sa malo zobraziť stovkám majiteľov iPhonov po výmene dielu v neautorizovanom servise, bolo omylom. Apple sa užívateľom ospravedlnil a svoj diel viny priznal.

Na začiatku februára sa na internete začali množiť početné sťažnosti majiteľov iPhonov, ktorí po výmene dielu v neautorizovanom servise skončili s chybovým hlásením zobrazovaným na displeji. Pod chybovým hlásením s číslom 53 sa ukrývalo upozornenie, že na zariadení bol použitý neoriginálny diel a preto ho viac nie je možné používať. Vymenený diel tak dokázal úplne znefunkčniť smartfón bez ďalšej možnosti jeho opravy.

Apple prehodnotil svoj prístup
Ak užívateľ diel vymenil na zariadení so staršou verziou operačného systému iOS, zmenu si na prvý pohľad nevšimol. Na neoriginálny diel upozornil iPhone až po tom, čo na ňom bol systém aktualizovaný na najnovšiu verziu iOS 9. Dotknutí užívatelia tvrdili, že chyba sa im objavila po tom, čo na telefóne vymenili displej spolu so snímačom odtlačkov prstov. Apple na silnejúcu kritiku zareagoval veľmi prozaicky s tvrdením, že týmto spôsobom len chránil bezpečnosť svojich zákazníkov. “Chyba Error 53 je výsledkom bezpečnostnej kontroly, ktorá bola vytvorená s cieľom chrániť našich zákazníkov,” dodal.

Blokovanie telefónu pri výmene dielu firma len testovala
Prídavná funkcionalita v iOS 9 testovala komponenty v zariadení a akonáhle niektorý z nich neprešiel bezpečnostným testom, zobrazilo sa spomínané chybové hlásenie. Netrvalo však dlho a Apple svoje pôvodné stanovisko prehodnotil. V týchto dňoch sa dotknutým užívateľom ospravedlnil a zdôvodnil, prečo sa chyba na displeji z ničoho nič začala objavovať. Firma tak urobila krátko po tom, čo sprístupnila softvérovú aktualizáciu, ktorá mala problém odstrániť. Majitelia “nefunkčných” zariadení ich môžu vďaka aktualizácii obnoviť cez iTunes.

“Ospravedlňujeme sa za vzniknuté problémy. Tento prvok bol súčasťou továrenského testovania a nemal mať vplyv na konečných zákazníkov. Zákazníci, ktorí na základe spôsobených problémov zaplatili za pozáručnú výmenu svojho zariadenia sa môžu obrátiť na zákaznícke centrum AppleCare so žiadosťou o náhradu vzniknutých výdavkov,” uviedol Apple.

Nabudúce si dá Apple väčší pozor na neinformovanosť zákazníkov
Aj napriek početnej kritike možno tvrdiť, že Apple sa pri pôvodne avizovanej ochrane spotrebiteľov rozhodol správne. Minimálne čo sa týka výmeny tak citlivého komponentu akým je čítačka odtlačkov prstov, ktorá je vstupnou bránou pre potvrdzovanie platieb a ďalším operáciám. Na druhej strane spôsob, akým si firma vynútila lojalitu používateľov k autorizovaným servisom bola neprípustná. Minimálne ak hovoríme o informovanosti zákazníkov. Tí o problémoch spojených s možnou výmenou komponentov nevedeli a Apple ich o tom vopred ani neinformoval. Ústupok je preto akýmsi pardónom, ktorý ale ešte neznamená, že Apple v budúcnosti podobnú ochranu opätovne nezavedie do praxe. Nabudúce si však už dá pozor na to, aby o tom ľudia vedeli.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ