Prehľad udalostí vo vesmírnom výskume v roku 2012

Šiesteho augusta pristála na Marse v kráteri Gale vesmírna sonda Curiosity, ktorej hlavnou úlohou je hľadať dôkazy, či bolo tamojšie prostredie niekedy vhodné pre mikrobiologický život.

03.01.2013 12:00

Sonda s veľkosťou osobného automobilu pristávala automaticky, pretože celý manéver trval iba sedem minút, ale prenos informácií z Marsu na Zem trvá štrnásť minút. V prípade akýchkoľvek komplikácií tak odborníci z NASA nemohli zasiahnuť.

Autoportrét robotického vozidla Curiosity na... Foto: NASA/JPL/CALTECH
mars, curiosity, sonda Autoportrét robotického vozidla Curiosity na Marse poskladaný z 55 snímok.

Zamrznutá voda na Merkúre: Americká vesmírna sonda Messenger objavila na povrchu Merkúra pravdepodobne organický materiál veľmi tmavej farby, ktorý v tenkej vrstve pokrýva ľad v zatienených kráteroch pri severnom póle tejto planéty. Sonda týmto objavom zároveň potvrdila prítomnosť zmrznutej vody na Merkúre. Vedci predpokladajú, že ľad rovnako ako neznámy materiál sa dostali na túto planétu prostredníctvom komét alebo asteroidov pred miliónmi alebo až stámiliónmi rokov.

Sonda Messenger urobila mapu severného pólu... Foto: FOTO: NASA
merkur, sonda messenger Sonda Messenger urobila mapu severného pólu Merkúra. Červenou farbou sú zvýraznené oblasti v permanentnom tieni a žltou zásoby ľadu.

Súkromný let do vesmíru: Bezpilotná nákladná vesmírna loď Dragon absolvovala v máji prvý skúšobný let na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS). Išlo o vôbec prvý súkromný let k ISS. V októbri potom táto loď uskutočnila aj svoju prvú zásobovaciu misiu, ktorú si objednali predstavitelia NASA. Na ISS priviezla približne 400 kilogramov zásob, pričom zo stanice doviezla vedecké vzorky a nepotrebné zariadenie.

Komerčná raketa bez posádky Falcon-9 s... Foto: TASR
Falcon-9, komerčná raketa Komerčná raketa bez posádky Falcon-9 s kozmickou kabínou Dragon odštartovala 22. mája 2012 z Mysu Canaveral a vydala sa na skúšobný let k Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS).

Raketoplány presťahovali: Vyradené americké raketoplány, ktorých program sa skončil 21. júla 2011, dostali nový domov. Atlantis zostal na Floride, kde ho premiestnili do rozostavaného návštevníckeho centra v Kennedyho vesmírnom stredisku, Endeavour umiestnili do California Science Center v Los Angeles a Discovery putoval do Steven F. Udvar-Hazy Center neďaleko Washingtonu D. C., ktoré patrí pod Smithsonian Institution's Na­tional Air and Space Museum.

Americký raketoplán Endeavour prechádza na... Foto: SITA
Endeavour Americký raketoplán Endeavour prechádza na transportéri ulicami Los Angeles.

Výskumný pobyt na ISS: Predstavitelia NASA v novembri oznámili, že v roku 2015 plánujú uskutočniť ročný experimentálny pobyt na ISS. Na tejto misii sa zúčastnia dvaja skúsení astronauti, 48-ročný Američan Scott Kelly a 52-ročný Rus Michail Kornijenko. Cieľom tohto experimentu je získať medicínske údaje a otestovať rôzne metódy na minimalizovanie nepriaznivých účinkov dlhého pobytu vo vesmíre, ako sú napríklad úbytok kostnej a svalovej hmoty, poškodenia zraku a reprodukčných orgánov a ďalšie problémy.

Zostavili najpresnejšie gravitačné mapy: Na prelome rokov 2011 a 2012 sa na obežnú dráhu Mesiaca dostali sondy Ebb a Flow, ktoré v rámci misie GRAIL mapovali odchýlky mesačnej gravitácie. Z ich údajov vedci zostavili zatiaľ najpresnejšie gravitačné mapy akéhokoľvek objektu v slnečnej sústave vrátane Zeme. Ich misiu sa predstavitelia NASA rozhodli ukončiť plánovaným narazením do povrchu Mesiaca neďaleko kráteru Goldschmidt. Vyhli sa tak možnosti, že by sondy po spotrebovaní všetkého paliva nekontrolovateľne dopadli na niektorú z lokalít historického významu, ako je napríklad miesto pristátia vesmírnej lode Apollo.

Sesterské sondy Grail skončia svoju misiu pádom... Foto: NASA
Sondy grail, vesmír Sesterské sondy Grail skončia svoju misiu pádom na odvrátenú stranu mesiaca.

Objavili piaty mesiac Pluta: Americkí astronómovia na čele s Markom Showalterom zo SETI Institute objavili začiatkom júla pomocou Hubblovho vesmírneho teleskopu piaty mesiac trpasličej planéty Pluto. Priemer mesiaca, ktorý dostal názov S/2012 (134340) 1, je iba približne 10 až 25 kilometrov.

Sonda zachytila vzorky vody vo vesmíre: Vesmírna sonda Cassini absolvovala v marci svoj najnižší prelet ponad južný pól Saturnovho mesiaca Enceladus, pod ktorého ľadovým povrchom sa pravdepodobne nachádza voda v tekutom skupenstve. Cassini preletela nad Enceladom vo výške 74 kilometrov, vďaka čomu mohla zachytiť vzorky ľadu a vodnej pary, ktoré sa dostávajú do atmosféry prostredníctvom ľadových gejzírov.

Sonda Cassini zaznamenala 18. decembra 2012 aj... Foto: AP Photo/NASA
Saturn, Planéty, Sonda, Cassini Sonda Cassini zaznamenala 18. decembra 2012 aj krásnu snímku planéty Saturn.

Objavili exoplanétu: Medzinárodnému tímu astronómov sa podarilo objaviť doteraz najbližšiu známu exoplanétu, ktorá sa nachádza iba 4,37 svetelného roka od Slnka. Planéta obieha hviezdu Alpha Centauri B v súhvezdí Kentaur, podľa ktorej dostala aj názov Alpha Centauri Bb. Vedci ju objavili pomocou spektrometra HARPS, ktorý je súčasťou teleskopu Európskeho južného observatória v čilskom La Silla.

Voda v tekutom stave na jednej planéte: Britskí astronómovia z University of Hertfordshire zistili, že hviezda Tau Ceti má päť planét, z ktorých jedna sa nachádza v takzvanej obývateľnej zóne a teoreticky by na nej mohla existovať voda v tekutom stave. Tau Ceti sa nachádza v súhvezdí Veľryba a je vzdialená 11,9 svetelného roka od Zeme, čím je vôbec najbližšou samostatnou hviezdou podobnou Slnku.

Určili farbu galaxie: Americkí astronómovia z University of Pittsburgh určili presnú farbu galaxie Mliečna cesta, ktorej súčasťou je aj Zem. Na základe porovnania rôznych typov hviezd v iných galaxiách zistili, že Mliečna cesta má bielu farbu, konkrétne farbu čerstvého jarného snehu v čase hodinu po východe slnka alebo pred jeho západom.

Hmlovina NGC 3603 - jedna z najmohutnejších... Foto: NASA, ESA, and the Hubble Heritage (STScI/AUR
Hmlovina NGC 3603 vesmír galaxia mliečna cesta Hmlovina NGC 3603 - jedna z najmohutnejších oblastí našej galaxie Mliečna cesta, kde sa tvoria nové hviezdy, pripomína na tejto snímke hviezdnu klenotnicu.

Objavili galaktickú superkopu: Tímu astronómov pod vedením Jacka Hughesa z Rutgers, The State University of New Jersey, sa podarilo pomocou Atacama Cosmology Telescope v Čile objaviť zatiaľ najväčšiu známu vzdialenú galaktickú superkopu. Vedci túto štruktúru, ktorá je vzdialená od Zeme sedem miliárd svetelných rokov, nazvali El Gordo, čo v španielčine znamená Tučný. Táto superkopa má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a naďalej sa zväčšuje.

Zomrel prvý muž na Mesiaci: Vo veku 82 rokov zomrel 25. augusta bývalý americký astronaut Neil Armstrong, ktorý bol prvým človekom na Mesiaci. Na povrch Mesiaca vykročil 20. júla 1969, pričom ho v priamom prenose sledovalo približne 500 miliónov televíznych divákov na celom svete. „Je to malý krok pre človeka, ale veľký skok pre ľudstvo,“ boli jeho prvé slová po tom, čo vykročil na mesačný povrch. Spolu s Buzzom Aldrinom strávil skúmaním mesačného povrchu asi dve a pol hodiny.

Zomrela prvá Američanka vo vesmíre: Dvadsiateho tretieho júla skonala vo veku 61 rokov fyzička a bývalá astronautka Sally Ride, ktorá bola prvou Američankou vo vesmíre. Celkovo bola po Ruskách Valentine Tereškovovej a Svetlane Savickej treťou ženou vo vesmíre. Pre NASA pracovala v rokoch 1978 až 1987, neskôr pôsobila na Leland Stanford Junior University a na Kalifornskej univerzite v San Diegu.