Zem vesmírom sprevádza trójsky asteroid

Zem má na ceste okolo Slnka okrem Mesiaca ešte jedného spolupútnika. Je ním tzv. trójsky asteroid. Astronómovia z americkej vesmírnej agentúry NASA ho objavili pomocou infračerveného teleskopu WISE a uviedli, že asteroid s označením 2010 TK7 nepredstavuje pre našu planétu žiadnu hrozbu. Práve naopak. Mohol by sa stať cieľom pre vesmírnu misiu s ľudskou posádkou.

29.07.2011 13:00
Zem, Slnko, trójsky asteroid Foto:
Zobrazenie trójskeho asteroidu, Zeme a Slnka. Asteroid 2010 TK7 má veľmi nezvyčajnú dráhu letu. Je vyznačená zelenou farbou. Obežná dráha Zeme okolo Slnka je vyznačená modrými bodkami. Tento náš spolupútnik vesmírom by sa k nám nemal priblížiť na vzdialenosť menšiu ako 24 miliónov kilometrov.

Trójske asteroidy sú také, ktoré majú spoločnú obežnú dráhu okolo Slnka so „svojou“ planétou. Keďže planétu stále nasledujú, neexistuje riziko, že by medzi nimi došlo ku kolízii. Trójske asteroidy sa už podarilo objaviť v blízkosti iných planét. Svoje trojany má Neptún, Jupiter aj Mars a dokonca aj dva mesiace Saturnu. Objavený 2010 TK7 je však prvým objaveným trójskym asteroidom našej Zeme.

Vedci predpokladali, že aj Zem má vesmírne trojany. Ťažko sa však hľadajú, lebo sú relatívne malé a presvecuje ich Slnko. „Takéto asteroidy sú často maskované slnečným svetlom a tak je veľmi ťažké ich vidieť,“ uviedol Martin Connors z Athabasca University v Kanade, ktorý pátranie po trójskom asteroide viedol a výsledky výskumu publikoval v prestížnom žurnále Nature. „Konečne sme však jeden našli a to vďaka tomu, že má veľmi netradičnú orbitu, ktorá ho občas odvedie trochu ďalej od Slnka, ako je pre trojany typické,“ dodal.

Teleskop WISE počas jedného roka prehľadával celú oblohu a našiel 155-tisíc asteroidov. Z nich bolo 500 blízko Zeme a nakoniec z dvoch kandidátov bol ako trójsky potvrdený asteroid 2010 TK7. Tento náš spolupútnik má v priemere zhruba tristo metrov. V súčasnosti je od nás vzdialený 80 miliónov kilometrov a počas najbližších sto rokov by sa nemal priblížiť na vzdialenosť menšiu ako 24 miliónov kilometrov.

Na trójskom asteroide by sa dalo pristáť, i keď astronómovia pripúšťajú, že to nie je najvhodnejší kandidát. Cestuje totiž veľmi ďaleko nad alebo pod dráhou, ktorú Zem opisuje okolo Slnka, a dostať sa k nemu by si okrem iného vyžadovalo veľké množstvo paliva. Existuje však ešte zopár potenciálne vhodnejších kandidátov. „Ukazuje sa, že teleskop WISE sa oplatil a dokáže nájsť vesmírne telesá blízko Zeme, ktoré dovtedy nikto nevidel,“ uviedla šéfka programu NEOWISE Lindley Johnsonová. WISE by mal pomôcť aj pri hľadaní asteroidov, ktoré by mohli predstavovať potenciálne riziko pre našu planétu.