Objavy roka: Našli prvú obývateľnú planétu

Astronómom sa pomocou Keplerovho teleskopu podarilo uloviť exoplanétu, ktorá obieha okolo hviezdy podobnej Slnku vo vzdialenosti, vďaka ktorej je na nej príjemných 22 stupňov Celzia.

29.12.2011 20:00
NASA, planéta Foto:
Umelecké zobrazenie exoplanéty Kepler-22b.

To znamená, že by na nej mohla byť voda v kvapalnom stave, a teda aj podmienky na vznik života, ako ho poznáme na Zemi.

Novoobjavená planéta pomenovaná Kepler-22b obieha svoju hviezdu takmer presne uprostred obývateľnej zóny. Kepler-22b má zhruba 2,4-násobný priemer ako Zem a vedci zatiaľ nevedia povedať, či jej povrch je prevažne z pevného, kvapalného alebo plynného skupenstva. Planéty s takýmto priemerom však často bývajú skalnaté podobne ako Zem.

„Toto je významný míľnik v pátraní po dvojčati Zeme,“ povedal Douglas Hudgins z NASA. „Kepler (vesmírny teleskop) naďalej dokazuje, že je dôležitým nástrojom na zodpovedanie otázky o našom mieste vo vesmíre,“ dodal. Keplerov teleskop hľadá planéty pomocou merania svetelnosti viac ako 150-tisíc hviezd. Ak jasnosť hviezdy na istý čas nepatrne oslabí, dá sa predpokladať, že práve medzi teleskopom a hviezdou prešla vzdialená exoplanéta. Kepler potrebuje aspoň tri takéto prechody, aby mohol zaznamenaný signál potvrdiť ako planétu.

„S objavením tejto planéty sa na nás usmialo šťastie,“ hovorí William Borucki, ktorý viedol tím objaviteľov exoplanéty Kepler-22b. „Prvý jej prechod sme zaznamenali už tri po spustení teleskopu do prevádzky. Signál tretieho tranzitu sme získali na konci minulého roka.“ Astronómovia, ktorí lovia exoplanéty pomocou Keplera, používajú aj veľké pozemné teleskopy a Spitzerov vesmírny teleskop na potvrdenie existencie exoplanét. Získanie definitívneho statusu exoplanéty však pár mesiacov trvá, pretože Kepler sleduje hviezdy v súhvezdí Labuť a Lýra, ktoré sú pre pozemné teleskopy viditeľné len od jari do začiatku jesene.

Planéta Kepler-22b je od Zeme vzdialená 600 svetelných rokov, čo vlastne znamená, že cesta k nej svetelnou rýchlosťou by trvala práve 600 rokov. Jeden rok na Keplerovi-22b trvá 290 pozemských dní a planéta obieha okolo hviezdy typu G, čo je rovnaký typ hviezdy ako naše Slnko.

Článok je súčasťou Ročenky Pravdy, ktorá mapuje výnimočné dni na Slovensku, vo svete, v ekonomike, kultúre a športe v roku 2011.