Naša planéta pretrpela viac bombardovaní asteroidmi

Prvé formy života na Zemi sa museli vyrovnať s početnejšími dopadmi asteroidov, ako si vedci doteraz mysleli. Na povrch ich dopadlo najmenej sedemdesiat a ich rozmer zodpovedal meteoritu, ktorý zrejme pred 65 miliónmi rokov spôsobil vyhynutie dinosaurov.

asteroid, zem
Život na Zemi sa zrejme musel niekoľkokrát reštartovať, pretože planétu pomerne často bombardovali veľké asteroidy, ktorých náraz spôsobil globálnu apokalypsu.
Autor: SHUTTERSTOCK

Tvrdia to dve štúdie, ktorých závery uverejnilo najnovšie vydanie prestížneho odborného magazínu Nature.

V období pred 3,8 až 1,8 miliardy rokov dopadlo na Zem prinajmenšom sedemdesiat vesmírnych kolosov s priemerom až 40 kilometrov. Nárazy spôsobili globálne katastrofy, ktoré mohli úplne zásadne ovplyvniť život na planéte. Vedci doteraz vychádzali z toho, že fáza intenzívnych dopadov vesmírnych telies, takzvané neskoré veľké bombardovanie, sa skončila už pred 3,8 miliardy rokov – teda pred vznikom života. Teraz sa však ukázalo, že toto bombardovanie Mesiaca a Zeme pokračovalo výrazne dlhšie.

„Niektoré z týchto nárazov boli často väčšie ako ten od chicxulubského asteroidu, ktorý pred 65 miliónmi rokov vyhubil dinosaury,“ vyhlásil Brandon Johnson z americkej univerzity Purdue, autor jednej zo spomínaných dvoch štúdií. Chicxulubský asteroid mal priemer 12 až 15 kilometrov. Novozistené meteority mohli mať priemer až 40 kilometrov.

„Mohli zničiť všetok život na povrchu Zeme,“ povedal Johnson. V tej dobe však existovali prvé formy života väčšinou len vo vode, a preto mohli katastrofu prežiť. Vedci sa z tohto dôvodu domnievajú, že takéto silné vplyvy mohli zásadne zmeniť evolúciu a biosféru.

Stopy po takýchto zrážkach vedci hľadali skúmaním drobných guľôčok z roztavenej horniny, takzvaných sferuliach. Pri dopade meteoritu sa časť zasiahnutej horniny vyparí do atmosféry, kde sa ochladením sformuje do podoby malých guľôčok, ktoré dopadnú späť na povrch. Ak je priemer meteoritu viac ako desať kilometrov, rozšíria sa sferule po celej planéte. Analýzou sferulí s priemerom aj menej ako jeden milimeter usadených vo vrstvách hornín môžu vedci aj bez existencie dopadového krátera určiť vek aj rozsah niekdajšej katastrofy a dokonca aj pôvod asteroidu.

Talianka, kozmonautka, astronautka, ISS, Sojuz, Samantha Cristoforettiová

Sojuz pristál na ISS. Talianska kozmonautka doviezla do vesmíru kávu

24.11.2014 16:55

Ruská kozmická loď Sojuz TMA-15M s trojčlennou posádkou v pondelok skoro ráno SEČ pristála bez akýchkoľvek problémov na Medzinárodnej vesmírnej stanici.

ISS, vesmír, vesmírna stanica, Roskosmos,

Roskosmos poprel stavbu vlastnej orbitálnej stanice

24.11.2014 10:25

Ruská vesmírna agentúra Roskosmos poprela správy médií, že v rokoch 2017 až 2019 by sa na obežnej dráhe mali objaviť základy novej ruskej orbitálnej stanice.

modul Philae, kométa

Sonda Philae zaznamenala na kométe stopy uhlíka

19.11.2014 00:26

Sonda Philae, ktorá pristála na kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenko, zaznamenala na nej stopy organických molekúl obsahujúcich uhlík, ktorý je základom života na Zemi.

pápež František

Pápež sa stretol s prezidentom Egypta, v utorok bude rečniť europoslancom

24.11.2014 22:37

Pápež František sa v pondelok stretol s egyptským prezidentom Abdom al-Fattáhom as-Sísím a v súkromí debatovali o aktuálnych témach.

Richard Sulík, SaS

SaS: Nominácia Pellegriniho potvrdzuje personálne zúfalstvo Smeru

24.11.2014 21:14

Šéf SaS Richard Sulík si myslí, že tým, že sa minister školstva Peter Pellegrini stane novým šéfom parlamentu, sa len potvrdilo personálne zúfalstvo Smeru.

Dúhový pride 2013, pochod

Ľudské práva v referende byť môžu, tvrdí Ústavný súd

24.11.2014 20:00

Ústavný súd urobil podľa ústavného právnika revolučné rozhodnutie. Tvrdí, že referendum sa môže pýtať aj na ľudské práva.

Teplo, radiátor

Rusko podľa Kyjeva pozastavilo Ukrajine dodávky uhlia

24.11.2014 19:57

Rusko pozastavilo Ukrajine dodávky uhlia, oznámilo ukrajinské ministerstvo energetiky. Ukrajine dodávky vlastného uhlia z Donbasu komplikujú boje so separatistami.