Naša planéta pretrpela viac bombardovaní asteroidmi

Prvé formy života na Zemi sa museli vyrovnať s početnejšími dopadmi asteroidov, ako si vedci doteraz mysleli. Na povrch ich dopadlo najmenej sedemdesiat a ich rozmer zodpovedal meteoritu, ktorý zrejme pred 65 miliónmi rokov spôsobil vyhynutie dinosaurov.

asteroid, zem
Život na Zemi sa zrejme musel niekoľkokrát reštartovať, pretože planétu pomerne často bombardovali veľké asteroidy, ktorých náraz spôsobil globálnu apokalypsu.
Autor:

Tvrdia to dve štúdie, ktorých závery uverejnilo najnovšie vydanie prestížneho odborného magazínu Nature.

V období pred 3,8 až 1,8 miliardy rokov dopadlo na Zem prinajmenšom sedemdesiat vesmírnych kolosov s priemerom až 40 kilometrov. Nárazy spôsobili globálne katastrofy, ktoré mohli úplne zásadne ovplyvniť život na planéte. Vedci doteraz vychádzali z toho, že fáza intenzívnych dopadov vesmírnych telies, takzvané neskoré veľké bombardovanie, sa skončila už pred 3,8 miliardy rokov – teda pred vznikom života. Teraz sa však ukázalo, že toto bombardovanie Mesiaca a Zeme pokračovalo výrazne dlhšie.

„Niektoré z týchto nárazov boli často väčšie ako ten od chicxulubského asteroidu, ktorý pred 65 miliónmi rokov vyhubil dinosaury,“ vyhlásil Brandon Johnson z americkej univerzity Purdue, autor jednej zo spomínaných dvoch štúdií. Chicxulubský asteroid mal priemer 12 až 15 kilometrov. Novozistené meteority mohli mať priemer až 40 kilometrov.

„Mohli zničiť všetok život na povrchu Zeme,“ povedal Johnson. V tej dobe však existovali prvé formy života väčšinou len vo vode, a preto mohli katastrofu prežiť. Vedci sa z tohto dôvodu domnievajú, že takéto silné vplyvy mohli zásadne zmeniť evolúciu a biosféru.

Stopy po takýchto zrážkach vedci hľadali skúmaním drobných guľôčok z roztavenej horniny, takzvaných sferuliach. Pri dopade meteoritu sa časť zasiahnutej horniny vyparí do atmosféry, kde sa ochladením sformuje do podoby malých guľôčok, ktoré dopadnú späť na povrch. Ak je priemer meteoritu viac ako desať kilometrov, rozšíria sa sferule po celej planéte. Analýzou sferulí s priemerom aj menej ako jeden milimeter usadených vo vrstvách hornín môžu vedci aj bez existencie dopadového krátera určiť vek aj rozsah niekdajšej katastrofy a dokonca aj pôvod asteroidu.

hviezdy, pole, vesmír, nasa, galaxia

Našli galaxiu jasnú ako 300 biliónov sĺnk

26.05.2015 14:00

Astronómovia zo Spojených štátov objavili doteraz najjasnejšiu galaxiu, ktorej infračervený svetelný výdaj zodpovedá ekvivalentu 300 biliónov sĺnk.

CERN, urýchľovač

Najväčší urýchľovač LHC dosiahol maximálny výkon

25.05.2015 14:00

Šesť týždňov od opätovného spustenia po modernizačnej a údržbovej prestávke zaznamenal najväčší a najvýkonnejší urýchľovač častíc na svete nový rekord.

raketoplán

Tajný raketoplán X-37B vzlietne už štvrtýkrát

21.05.2015 11:00

Väčšina nákladu na palube a program letu na obežnej dráhe Zeme je tajný. Americké letectvo tvrdí, že slúži na testovanie rôznych nových vesmírnych technológií.

Sýria, Arbeen, radikáli, boje

Vodca radikálov: Teraz zaútočíme na Damask, Asadov režim čoskoro padne

28.05.2015 09:39

Vodca skupiny An-Nusra, ktorá tiež bojuje v Sýrii, vyhlásil, že režim Bašára Asada padne. Jeho stúpencov vyzval, aby sa vzdali šiitskej viery, ak chcú byť v bezpečí.

India, počasie, horúčavy

V Indii je takmer 50 °C, horúčavy si vyžiadali už 1 400 obetí

28.05.2015 09:21

Extrémne horúčavy v Indii vyžiadali už 1 400 mŕtvych. Teploty v dvoch najviac zasiahnutých štátoch Telangana a Ándhrapradéš stále dosahujú nad 47 stupňov Celzia.

Pet Ricketts

Nebraska ako 19. americký štát zrušila trest smrti

28.05.2015 08:28

Senát amerického štátu Nebraska zrušil v stredu trest smrti a nahradil ho doživotným väzením bez možnosti prepustenia.

Aleksandar Vučič, Edi Rama

Srbský premiér prvýkrát v Albánsku

28.05.2015 08:22

V čase novej krízy na Balkáne prepísal srbský premiér Aleksandar Vučič dejiny. Žiadny jeho predchodca ešte neprekonal 400 kilometrov medzi Belehradom a Tiranou.