Naša planéta pretrpela viac bombardovaní asteroidmi

Prvé formy života na Zemi sa museli vyrovnať s početnejšími dopadmi asteroidov, ako si vedci doteraz mysleli. Na povrch ich dopadlo najmenej sedemdesiat a ich rozmer zodpovedal meteoritu, ktorý zrejme pred 65 miliónmi rokov spôsobil vyhynutie dinosaurov.

asteroid, zem
Život na Zemi sa zrejme musel niekoľkokrát reštartovať, pretože planétu pomerne často bombardovali veľké asteroidy, ktorých náraz spôsobil globálnu apokalypsu.
Autor: SHUTTERSTOCK

Tvrdia to dve štúdie, ktorých závery uverejnilo najnovšie vydanie prestížneho odborného magazínu Nature.

V období pred 3,8 až 1,8 miliardy rokov dopadlo na Zem prinajmenšom sedemdesiat vesmírnych kolosov s priemerom až 40 kilometrov. Nárazy spôsobili globálne katastrofy, ktoré mohli úplne zásadne ovplyvniť život na planéte. Vedci doteraz vychádzali z toho, že fáza intenzívnych dopadov vesmírnych telies, takzvané neskoré veľké bombardovanie, sa skončila už pred 3,8 miliardy rokov – teda pred vznikom života. Teraz sa však ukázalo, že toto bombardovanie Mesiaca a Zeme pokračovalo výrazne dlhšie.

„Niektoré z týchto nárazov boli často väčšie ako ten od chicxulubského asteroidu, ktorý pred 65 miliónmi rokov vyhubil dinosaury,“ vyhlásil Brandon Johnson z americkej univerzity Purdue, autor jednej zo spomínaných dvoch štúdií. Chicxulubský asteroid mal priemer 12 až 15 kilometrov. Novozistené meteority mohli mať priemer až 40 kilometrov.

„Mohli zničiť všetok život na povrchu Zeme,“ povedal Johnson. V tej dobe však existovali prvé formy života väčšinou len vo vode, a preto mohli katastrofu prežiť. Vedci sa z tohto dôvodu domnievajú, že takéto silné vplyvy mohli zásadne zmeniť evolúciu a biosféru.

Stopy po takýchto zrážkach vedci hľadali skúmaním drobných guľôčok z roztavenej horniny, takzvaných sferuliach. Pri dopade meteoritu sa časť zasiahnutej horniny vyparí do atmosféry, kde sa ochladením sformuje do podoby malých guľôčok, ktoré dopadnú späť na povrch. Ak je priemer meteoritu viac ako desať kilometrov, rozšíria sa sferule po celej planéte. Analýzou sferulí s priemerom aj menej ako jeden milimeter usadených vo vrstvách hornín môžu vedci aj bez existencie dopadového krátera určiť vek aj rozsah niekdajšej katastrofy a dokonca aj pôvod asteroidu.

SMAP, vesmír, NASA, pôda, vlhkosť,

NASA bude z vesmíru merať vlhkosť pôdy

30.01.2015 09:20

Či už je to vyprahnuté pole alebo močarisko, pôda prirodzene vysiela mikrovlnnú energiu. Je to dosť, aby sonda NASA mohla zistiť, koľko vody je v pôde.

planéta, vesmír

Vedci objavili zatiaľ najstarší planetárny systém galaxie

28.01.2015 15:00

Vek sústavy, ktorú tvorí 5 planét veľkosti Zeme, odhadujú vedci na 11,2 miliardy rokov. Slnečná sústava má pritom 4,5 a celý vesmír 13,8 miliardy rokov.

asteroid, zem, merkúr, venuša, vesmír, NASA

Asteroid, ktorý minul Zem, mal spoločníka

28.01.2015 10:00

Rýchlosťou až 15 kilometrov za sekundu preletel v pondelok podvečer relatívne tesne okolo Zeme veľký asteroid.

nádcha, chrípka, prechladnutie, sopeľ, choroba

Počet chorých na chrípku stúpol o takmer 70 percent

30.01.2015 14:45

Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) nahlásili lekári 15 904 chorých na chrípku a chrípke podobné ochorenia, čo predstavuje oproti minulému týždňu nárast o 69,7 percenta.

úrad práce, práca, zamestnanie, absolvent, inzerát, zamestnanec, nezamestnaný

Nezamestnanosť v SR podobne ako v celej EÚ klesla

30.01.2015 14:20

Sezónne upravená miera nezamestnanosti v eurozóne bola v decembri na úrovni 11,4 %, čiže klesla z novembrových 11,5 %.

voda, Martinský breh, Zlaté Moravce, kúpeľna, umývadlo, dieťa, bábätko, matka, mama, umývanie, pranie, vaňa, kúpanie

Martinský breh bojuje o vodu

30.01.2015 14:00

Obyvatelia časti Zlatých Moraviec Martinský breh sú bez vody. Presnejšie bez vodovodu a kanalizácie. O vodu v tejto lokalite bojujú už dvadsať rokov.

sneh, zima, mráz, kalamita, kolaps, sneženie, ľad, počasie, vločky,

V Karlovej Vsi spadol pod ťarchou snehu strom na dieťa

30.01.2015 13:57

Pod ťarchou nového napadaného snehu spadol v bratislavskej Karlovej Vsi v blízkosti miestneho úradu strom na 7-ročného chlapca.