Naša planéta pretrpela viac bombardovaní asteroidmi

Prvé formy života na Zemi sa museli vyrovnať s početnejšími dopadmi asteroidov, ako si vedci doteraz mysleli. Na povrch ich dopadlo najmenej sedemdesiat a ich rozmer zodpovedal meteoritu, ktorý zrejme pred 65 miliónmi rokov spôsobil vyhynutie dinosaurov.

asteroid, zem
Život na Zemi sa zrejme musel niekoľkokrát reštartovať, pretože planétu pomerne často bombardovali veľké asteroidy, ktorých náraz spôsobil globálnu apokalypsu.
Autor:

Tvrdia to dve štúdie, ktorých závery uverejnilo najnovšie vydanie prestížneho odborného magazínu Nature.

V období pred 3,8 až 1,8 miliardy rokov dopadlo na Zem prinajmenšom sedemdesiat vesmírnych kolosov s priemerom až 40 kilometrov. Nárazy spôsobili globálne katastrofy, ktoré mohli úplne zásadne ovplyvniť život na planéte. Vedci doteraz vychádzali z toho, že fáza intenzívnych dopadov vesmírnych telies, takzvané neskoré veľké bombardovanie, sa skončila už pred 3,8 miliardy rokov – teda pred vznikom života. Teraz sa však ukázalo, že toto bombardovanie Mesiaca a Zeme pokračovalo výrazne dlhšie.

„Niektoré z týchto nárazov boli často väčšie ako ten od chicxulubského asteroidu, ktorý pred 65 miliónmi rokov vyhubil dinosaury,“ vyhlásil Brandon Johnson z americkej univerzity Purdue, autor jednej zo spomínaných dvoch štúdií. Chicxulubský asteroid mal priemer 12 až 15 kilometrov. Novozistené meteority mohli mať priemer až 40 kilometrov.

„Mohli zničiť všetok život na povrchu Zeme,“ povedal Johnson. V tej dobe však existovali prvé formy života väčšinou len vo vode, a preto mohli katastrofu prežiť. Vedci sa z tohto dôvodu domnievajú, že takéto silné vplyvy mohli zásadne zmeniť evolúciu a biosféru.

Stopy po takýchto zrážkach vedci hľadali skúmaním drobných guľôčok z roztavenej horniny, takzvaných sferuliach. Pri dopade meteoritu sa časť zasiahnutej horniny vyparí do atmosféry, kde sa ochladením sformuje do podoby malých guľôčok, ktoré dopadnú späť na povrch. Ak je priemer meteoritu viac ako desať kilometrov, rozšíria sa sferule po celej planéte. Analýzou sferulí s priemerom aj menej ako jeden milimeter usadených vo vrstvách hornín môžu vedci aj bez existencie dopadového krátera určiť vek aj rozsah niekdajšej katastrofy a dokonca aj pôvod asteroidu.

Philae, sonda Rosetta

Európski vedci sa lúčia so sondou Philae

12.02.2016 13:33

Nádej, že európska robotická sonda Philae nadviaže spojenie so Zemou, je prakticky nulová. Oznámila to dnes nemecká vesmírna agentúra DLR.

vesmír,

Objav gravitačných vĺn nevylučuje cestovanie v čase

12.02.2016 10:30

Potvrdenie existencie gravitačných vĺn otvára nové možnosti výskumu vesmíru. Laici si preto kladú otázku, či vďaka tomuto objavu bude možné cestovať v čase.

Gravitačné vlny

Gravitačné vlny otvorili ľudstvu nové okno do vesmíru

11.02.2016 17:00, aktualizované: 12.02.2016 09:28

Ľudstvo získalo úplne nový spôsob, ako skúmať vesmír. Vedcom sa totiž prvýkrát v histórii podarilo zachytiť signál gravitačných vĺn, ktoré na Zem prileteli po masívnej kolízii dvoch čiernych dier vzdialených 1,3 miliardy svetelných rokov.

Peter Pellegrini

Pellegrini: Mimoriadna schôdza nebola o riešeniach pre učiteľov a sestry

13.02.2016 17:45

Mimoriadna schôdza Národnej rady k situácii učiteľov a zdravotných sestier nesmerovala k tomu, aby sa hľadali riešenia, povedal Peter Pellegrini.

Sýria

BBC: Povstalci v Sýrii chcú pokračovať v boji

13.02.2016 17:27

Povstalecké skupiny v Sýrii vyhlásili, že budú pokračovať v boji. Neveria totiž, že Rusko ukončí letecké útoky.

Merkelová

Der Spiegel: Na summite EÚ hrozí stret medzi Merkelovou a V4

13.02.2016 17:24

Na nadchádzajúcom summite EÚ hrozí otvorený stret medzi nemeckou kancelárkou Merkelovou a krajinami, ktoré odmietajú jej plán na riešenie utečeneckej krízy.

vláda, výjazdové rokovanie, špačince

Smer chce v novej vláde zvyšovať životnú úroveň a posilniť sociálny štát

13.02.2016 16:08

Podľa premiéra a predsedu strany Smer Roberta Fica bude základným cieľom účasti Smeru v novej vláde ďalšie výrazné posilňovanie sociálneho štátu.