Naša planéta pretrpela viac bombardovaní asteroidmi

Prvé formy života na Zemi sa museli vyrovnať s početnejšími dopadmi asteroidov, ako si vedci doteraz mysleli. Na povrch ich dopadlo najmenej sedemdesiat a ich rozmer zodpovedal meteoritu, ktorý zrejme pred 65 miliónmi rokov spôsobil vyhynutie dinosaurov.

asteroid, zem
Život na Zemi sa zrejme musel niekoľkokrát reštartovať, pretože planétu pomerne často bombardovali veľké asteroidy, ktorých náraz spôsobil globálnu apokalypsu.
Autor:

Tvrdia to dve štúdie, ktorých závery uverejnilo najnovšie vydanie prestížneho odborného magazínu Nature.

V období pred 3,8 až 1,8 miliardy rokov dopadlo na Zem prinajmenšom sedemdesiat vesmírnych kolosov s priemerom až 40 kilometrov. Nárazy spôsobili globálne katastrofy, ktoré mohli úplne zásadne ovplyvniť život na planéte. Vedci doteraz vychádzali z toho, že fáza intenzívnych dopadov vesmírnych telies, takzvané neskoré veľké bombardovanie, sa skončila už pred 3,8 miliardy rokov – teda pred vznikom života. Teraz sa však ukázalo, že toto bombardovanie Mesiaca a Zeme pokračovalo výrazne dlhšie.

„Niektoré z týchto nárazov boli často väčšie ako ten od chicxulubského asteroidu, ktorý pred 65 miliónmi rokov vyhubil dinosaury,“ vyhlásil Brandon Johnson z americkej univerzity Purdue, autor jednej zo spomínaných dvoch štúdií. Chicxulubský asteroid mal priemer 12 až 15 kilometrov. Novozistené meteority mohli mať priemer až 40 kilometrov.

„Mohli zničiť všetok život na povrchu Zeme,“ povedal Johnson. V tej dobe však existovali prvé formy života väčšinou len vo vode, a preto mohli katastrofu prežiť. Vedci sa z tohto dôvodu domnievajú, že takéto silné vplyvy mohli zásadne zmeniť evolúciu a biosféru.

Stopy po takýchto zrážkach vedci hľadali skúmaním drobných guľôčok z roztavenej horniny, takzvaných sferuliach. Pri dopade meteoritu sa časť zasiahnutej horniny vyparí do atmosféry, kde sa ochladením sformuje do podoby malých guľôčok, ktoré dopadnú späť na povrch. Ak je priemer meteoritu viac ako desať kilometrov, rozšíria sa sferule po celej planéte. Analýzou sferulí s priemerom aj menej ako jeden milimeter usadených vo vrstvách hornín môžu vedci aj bez existencie dopadového krátera určiť vek aj rozsah niekdajšej katastrofy a dokonca aj pôvod asteroidu.

Mars, NASA

Členské štáty ESA schválili misiu na Mars v roku 2020

03.12.2016 08:55

Členské krajiny Európskej vesmírnej agentúry (ESA) schválili dodatočných 440 miliónov eur na financovanie ďalšej misie ESA na Mars.

Progress

Ruský Progress k ISS nedorazí, krátko po štarte sa zrútil

01.12.2016 18:54

Ruskú nákladnú loď Progress krátko po štarte postihla porucha a pravdepodobne sa zrútila na Zem. Ruským novinárom to oznámili zdroje agentúry Roskosmos.

Mars

Na Marse je veľká podzemná zásobáreň ľadu

29.11.2016 16:00

Obrovské ložisko vodného ľadu ukryté nehlboko pod povrchom Marsu objavili vedci pomocou amerického satelitu Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

kuba, fidel castro,

Kuba zakáže pomenovanie ulíc po Fidelovi. Odmietal vznik kultu osobnosti

04.12.2016 08:24

Kubánsky prezident Raúl Castro v sobotu vyhlásil, že jeho vláda zakáže pomenovanie ulíc a iných verejných miest po jeho bratovi Fidelovi.

pištoľ, zbraň, lúpež, krádež, zlodej

V Azerbajdžane zastrelili muža, ktorý sa pokúsil odpáliť

04.12.2016 08:12

Azerbajdžanská tajná služba oznámila, že jej agenti zabili v sobotu muža, ktorý mal na sebe vestu s výbušninami a pokúsil sa ju aktivovať.

Matteo Renzi

Taliani rozhodujú o ústave i premiérovi

04.12.2016 08:00

Chcel skoncovať s praxou podenkových vlád, v referende, ktoré presadil, však Matteo Renzi môže prísť o kreslo talianskeho premiéra.

Alexander Van der Bellen, Norbert Hofer

Príde po brexite a Trumpovi Hofer?

04.12.2016 07:00

V nedeľu sa v opakovanom druhom kole prezidentských volieb v Rakúsku proti sebe postavia Alexander Van der Bellen a krajne pravicový populista Norbert Hofer.