Naša planéta pretrpela viac bombardovaní asteroidmi

Prvé formy života na Zemi sa museli vyrovnať s početnejšími dopadmi asteroidov, ako si vedci doteraz mysleli. Na povrch ich dopadlo najmenej sedemdesiat a ich rozmer zodpovedal meteoritu, ktorý zrejme pred 65 miliónmi rokov spôsobil vyhynutie dinosaurov.

asteroid, zem
Život na Zemi sa zrejme musel niekoľkokrát reštartovať, pretože planétu pomerne často bombardovali veľké asteroidy, ktorých náraz spôsobil globálnu apokalypsu.
Autor: SHUTTERSTOCK

Tvrdia to dve štúdie, ktorých závery uverejnilo najnovšie vydanie prestížneho odborného magazínu Nature.

V období pred 3,8 až 1,8 miliardy rokov dopadlo na Zem prinajmenšom sedemdesiat vesmírnych kolosov s priemerom až 40 kilometrov. Nárazy spôsobili globálne katastrofy, ktoré mohli úplne zásadne ovplyvniť život na planéte. Vedci doteraz vychádzali z toho, že fáza intenzívnych dopadov vesmírnych telies, takzvané neskoré veľké bombardovanie, sa skončila už pred 3,8 miliardy rokov – teda pred vznikom života. Teraz sa však ukázalo, že toto bombardovanie Mesiaca a Zeme pokračovalo výrazne dlhšie.

„Niektoré z týchto nárazov boli často väčšie ako ten od chicxulubského asteroidu, ktorý pred 65 miliónmi rokov vyhubil dinosaury,“ vyhlásil Brandon Johnson z americkej univerzity Purdue, autor jednej zo spomínaných dvoch štúdií. Chicxulubský asteroid mal priemer 12 až 15 kilometrov. Novozistené meteority mohli mať priemer až 40 kilometrov.

„Mohli zničiť všetok život na povrchu Zeme,“ povedal Johnson. V tej dobe však existovali prvé formy života väčšinou len vo vode, a preto mohli katastrofu prežiť. Vedci sa z tohto dôvodu domnievajú, že takéto silné vplyvy mohli zásadne zmeniť evolúciu a biosféru.

Stopy po takýchto zrážkach vedci hľadali skúmaním drobných guľôčok z roztavenej horniny, takzvaných sferuliach. Pri dopade meteoritu sa časť zasiahnutej horniny vyparí do atmosféry, kde sa ochladením sformuje do podoby malých guľôčok, ktoré dopadnú späť na povrch. Ak je priemer meteoritu viac ako desať kilometrov, rozšíria sa sferule po celej planéte. Analýzou sferulí s priemerom aj menej ako jeden milimeter usadených vo vrstvách hornín môžu vedci aj bez existencie dopadového krátera určiť vek aj rozsah niekdajšej katastrofy a dokonca aj pôvod asteroidu.

NASA, 3D tlačiareň

Posádka ISS prvýkrát sprevádzkovala 3D tlačiareň

27.11.2014 14:30

Test podľa NASA plne preukázal, že 3D tlačiareň je prevádzkyschopná. Priamo na palube kozmických lodí bude možné vyrábať náhradné súčiastky.

Talianka, kozmonautka, astronautka, ISS, Sojuz, Samantha Cristoforettiová

Sojuz pristál na ISS. Talianska kozmonautka doviezla do vesmíru kávu

24.11.2014 16:55

Ruská kozmická loď Sojuz TMA-15M s trojčlennou posádkou v pondelok skoro ráno SEČ pristála bez akýchkoľvek problémov na Medzinárodnej vesmírnej stanici.

ISS, vesmír, vesmírna stanica, Roskosmos,

Roskosmos poprel stavbu vlastnej orbitálnej stanice

24.11.2014 10:25

Ruská vesmírna agentúra Roskosmos poprela správy médií, že v rokoch 2017 až 2019 by sa na obežnej dráhe mali objaviť základy novej ruskej orbitálnej stanice.

rubeľ, Rusko, Moskva

Ropa zostane lacná. Rubeľ to zrazilo na nové dno

27.11.2014 22:34

Ruský rubeľ vo štvrtok voči doláru aj euru zostúpil na nové rekordné minimá. Kurz ruskej meny zrazilo rozhodnutie kartelu OPEC.

Novotný

SDKÚ opúšťa aj Viliam Novotný

27.11.2014 20:46

Košický krajský predseda SDKÚ a poslanec NR SR Viliam Novotný odchádza zo strany.

kamión

Kam potečú milióny z mýta, je stále nejasné

27.11.2014 20:00

Za každé euro, ktoré zaplatia kamionisti na mýtnom cez palivové karty, si bude vyše 6-percentnú províziu účtovať firma, ktorá má nejasné pozadie.

eskalátor, pohyblivé schody

Eskalátor v pražskom metre zranil tri ženy

27.11.2014 18:55

Tri ženy utrpeli zranenia pri kurióznom incidente v pražskom metre, kde sa jeden eskalátor najprv zastavil a následne rozbehol opačným smerom.