Naša planéta pretrpela viac bombardovaní asteroidmi

Prvé formy života na Zemi sa museli vyrovnať s početnejšími dopadmi asteroidov, ako si vedci doteraz mysleli. Na povrch ich dopadlo najmenej sedemdesiat a ich rozmer zodpovedal meteoritu, ktorý zrejme pred 65 miliónmi rokov spôsobil vyhynutie dinosaurov.

asteroid, zem
Život na Zemi sa zrejme musel niekoľkokrát reštartovať, pretože planétu pomerne často bombardovali veľké asteroidy, ktorých náraz spôsobil globálnu apokalypsu.
Autor:

Tvrdia to dve štúdie, ktorých závery uverejnilo najnovšie vydanie prestížneho odborného magazínu Nature.

V období pred 3,8 až 1,8 miliardy rokov dopadlo na Zem prinajmenšom sedemdesiat vesmírnych kolosov s priemerom až 40 kilometrov. Nárazy spôsobili globálne katastrofy, ktoré mohli úplne zásadne ovplyvniť život na planéte. Vedci doteraz vychádzali z toho, že fáza intenzívnych dopadov vesmírnych telies, takzvané neskoré veľké bombardovanie, sa skončila už pred 3,8 miliardy rokov – teda pred vznikom života. Teraz sa však ukázalo, že toto bombardovanie Mesiaca a Zeme pokračovalo výrazne dlhšie.

„Niektoré z týchto nárazov boli často väčšie ako ten od chicxulubského asteroidu, ktorý pred 65 miliónmi rokov vyhubil dinosaury,“ vyhlásil Brandon Johnson z americkej univerzity Purdue, autor jednej zo spomínaných dvoch štúdií. Chicxulubský asteroid mal priemer 12 až 15 kilometrov. Novozistené meteority mohli mať priemer až 40 kilometrov.

„Mohli zničiť všetok život na povrchu Zeme,“ povedal Johnson. V tej dobe však existovali prvé formy života väčšinou len vo vode, a preto mohli katastrofu prežiť. Vedci sa z tohto dôvodu domnievajú, že takéto silné vplyvy mohli zásadne zmeniť evolúciu a biosféru.

Stopy po takýchto zrážkach vedci hľadali skúmaním drobných guľôčok z roztavenej horniny, takzvaných sferuliach. Pri dopade meteoritu sa časť zasiahnutej horniny vyparí do atmosféry, kde sa ochladením sformuje do podoby malých guľôčok, ktoré dopadnú späť na povrch. Ak je priemer meteoritu viac ako desať kilometrov, rozšíria sa sferule po celej planéte. Analýzou sferulí s priemerom aj menej ako jeden milimeter usadených vo vrstvách hornín môžu vedci aj bez existencie dopadového krátera určiť vek aj rozsah niekdajšej katastrofy a dokonca aj pôvod asteroidu.

Proxima b, planéta

Novoobjavená planéta podobná Zemi je zatiaľ najbližšie

26.08.2016 15:00

Vedci našli planétu podobnú Zemi. Okolo svojej hviezdy obieha v obývateľnej zóne, čo znamená, že na nej môže byť tekutá voda. Tá je podmienkou existencie života.

planéta, vesmír

Vedci našli planétu ako Zem v obývateľnej zóne Proxima Centauri

24.08.2016 17:15

Astronómovia objavili v slnečnej sústave planétu približne o hmotnosti Zeme, ktorá obieha okolo svojej hviezdy Proxima Centauri v takzvanej obývateľnej zóne.

počasie, leto, teplo, horúčavy,

Tohtoročný júl bol podľa NASA najteplejší v histórii

19.08.2016 14:00

Tohtoročný júl bol najteplejším mesiacom v zaznamenanej histórii. Oznámil to americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

pocasie, teplo, zlate piesky, kúpalisko, kúpanie,

Z bratislavských Zlatých pieskov vytiahli dve telá

27.08.2016 19:31

Policajti zisťujú totožnosť ďalšieho mŕtveho muža, ktorého v sobotu vytiahli z jazera Zlaté Piesky v Bratislave.

theresa mayová

Mayová vraj nepotrebuje na spustenie brexitu súhlas parlamentu

27.08.2016 19:19

Britská premiérka Theresa Mayová nemusí čakať na súhlas parlamentu, aby spustila proces odchodu krajiny z Európske únie, napísal britský denník The Telegraph.

Turecko, Sýria, hranice, tanky

Turecko môže uviaznuť v sýrskej pasci

27.08.2016 18:53

V čase, keď zasadli šéfovia diplomacie USA a Ruska za rokovací stôl v rámci kola rokovaní o Sýrii, pokračovalo Turecko v trestnej výprave proti Kurdom pod názvom Štít Eufratu.

Angela Merkelová

Merkelová oznámi až začiatkom roka, či chce byť kancelárkou

27.08.2016 18:17

Nemecká kancelárka Angela Merkelová odložila oznámenie, či bude kandidovať na ďalšie funkčné obdobie, na začiatok budúceho roka.