Európa si vybrala cestu na Jupiter

Jupiter a jeho mesiace budú ďalším cieľom veľkej výskumnej misie Európskej vesmírnej agentúry (ESA). Sonda s názvom Jupiter Icy moons Explorer - skrátene JUICE - dostala prednosť pred ďalšími dvoma misiami, ktoré sa dostali do užšieho výberu.

jupiter, sonda JUICE
Umelecké stvárnenie sondy JUICE po prílete do Jupiterovho systému mesiacov.
Autor: Ilustrácia: ESA/AOES

Kandidátmi bol ešte projekt NGO zameraný na hľadanie gravitačných vĺn a projekt ATHENA, ktorý počítal s výstavbou teleskopu pre astrofyziku vysokých energií.

Nakoniec však zvíťazila výprava na Jupiter a k jeho trom vedecky zaujímavým mesiacom. Sonda JUICE by mala odštartovať z kozmodrómu vo Francúzskej Guinei na rakete Ariane 5 v roku 2022. Na Jupiter by sa tak dostala v roku 2030 a strávila tam aspoň tri roky. Misia bude stáť zhruba miliardu eur.

Okrem plynného obra sa sonda zameria aj skúmanie jeho mesiacov – vulkanického Io, ľadovej Europy a skalnato-ľadových mesiacov Ganymedes a Callisto. O posledných troch menovaných sa predpokladá, že pod povrchom ukrývajú oceány. Podľa vedcov nie je vylúčené, že by tam mohli panovať podmienky vhodné na vznik mimozemského života.

„Jupiter je archetypom veľkých plané v našej slnečnej sústave a aj mnohých veľkých plynných planét, ktoré objavujeme v iných solárnych systémoch,“ hovorí profesor Alvaro Giménez Ca?ete, riaditeľ vedeckého a robotického výskumu v ESA. ,,JUICE nám poskytne nové informácie o tom, ako takéto veľké planéty vznikajú a aj ako vznikajú ich prirodzené družice. Zároveň preskúmame ich potenciál pre vznik života."

JUICE sa bude počas celej misie venovať pozorovaniu atmosféry a magnetosféry Jupitera a interakciám s jeho mesiacmi. Navštívi Callisto, čo je teleso najhustejšie posiate krátermi v našej slnečnej sústave. Následne dvakrát preletí popri Europe, urobí prvé merania hrúbky ľadu a identifikuje vhodné oblasti na pristátie budúcich vesmírnych lodí. V roku 2032 JUICE nakoniec zamieri na Ganymedu. Bude skúmať ľadový povrch a vnútornú štruktúru mesiaca vrátane podpovrchového oceánu. Ganymedes je jediný mesiac v slnečnej sústave, ktorý má vlastné magnetické pole a JUICE bude podrobne skúmať magnetické a plazmatické interakcie s Jupiterovou magnetosférou.

„Výber misie bol veľmi náročný najmä vzhľadom na excelentnú kvalitu všetkých troch kandidátskych projektov,“ vyhlásil Richard Bonneville, predseda Vedeckej programovej komisie ESA. Celý výberový proces sa začal ešte v roku 2004, keď vesmírna agentúra začala s konzultáciami o definovaní štyroch hlavných cieľov na roky 2015 až 2025. Nakoniec zostavila štyri prioritné otázky: Aké sú podmienky pre formovanie planét a vznik života? Ako funguje slnečná sústava? Aké sú fundamentálne zákony vesmíru? Ako vesmír vznikol a z čoho sa skladá?

Bolo to ťažké rozhodnutie, vybrať len jeden projekt spomedzi troch skvelých kandidátov. Každý jeden by priniesol vedu na svetovej úrovni a posunul Európu do popredia vo výskume vesmíru," povedal Giménez Ca?ete. „JUICE je nevyhnutným krokom k budúcemu skúmaniu vonkajšej časti našej slnečnej sústavy.“

Jupiter je prvou planétou od Slnka, ktorá nemá pevný povrch. Jeho búrlivá atmosféra plynule prechádza do plášťa a vo väčších hĺbkach do horúceho jadra. Zo 65 jeho doteraz objavených prirodzených družíc sú najznámejšie štyri najväčšie, nazývané tiež Galileove mesiace, pretože prvý písomný záznam o ich pozorovaní urobil Galileo Galilei v roku 1610. Najväčší Galileiho mesiac, Ganymedes, je zároveň najväčším mesiacom v slnečnej sústave.

Veľa údajov o Jupiteri poskytli kozmické sondy, ktoré okolo neho prelietali, najmä sonda Galileo, ktorá sa v rokoch 1995 až 2003 stala zatiaľ jeho jedinou umelou družicou.

Stručné fakty o misii
*Sonda JUICE odštartuje na rakete Ariane 5 v roku 2022
*Cesta na Jupiter trvá osem rokov
*JUICE sa zameria na skúmanie plynného obra a 4 jeho mesiacov
*Preletí popri mesiacoch Io, Europa a Callisto
*Bude prvou, ktorá sa dostane na orbitu mesiaca Ganymedes
*Tam ukončí svoju misiu pádom na povrch tohto mesiaca

Sonda, Venus Express, vesmír

Venus Express zvládla 'kamikadze' manéver

28.07.2014 15:15

Európska sonda Venus Express úspešne zvládla na záver svojej osemročnej misie riskantný zostup do nižších výšok v hustej atmosfére Venuše.

Nefritový králik

Čínske lunárne vozidlo zrejme zničil náraz do kameňa

23.07.2014 15:00

Čínski vedci zverejnili dôvod havárie lunárneho vozidla Nefritový králik, ktoré vlani pristálo na Mesiaci. Zrejme narazilo do kameňa a rozbili sa mu kolesá.

Kométa, Zem, vesmír, obloha

Lovec komét si obzerá svoj cieľ

18.07.2014 10:30

Prvé veľké prekvapenie pripravila kométa 67P/Čurjumov-Gerasimenko sonde Rosetta. Ukázalo sa, že kométa je vlastne dvojkométou.

Milan Ftáčnik

Ftáčnik má podpisy pre jeho kandidatúru v Bratislave

01.08.2014 17:48

Milan Ftáčnik vyzbieral za týždeň od oficiálneho spustenia petície na podporu jeho opätovnej kandidatúry na bratislavského primátora 608 podpisov.

Graf, ekonomika

Standard & Poor's ocenila Slovensko, zlepšila mu výhľad ratingu

01.08.2014 17:30

Renomovaná ratingová agentúra Standard & Poor's ocenila slovenskú konsolidáciu. Zlepšila výhľad ratingu krajiny zo stabilného na pozitívny.

euro, bankovky, mince, peniaze

Sberbank Slovensko funguje bez obmedzení

01.08.2014 16:47

Ruská Sberbank je zaradená na sankčnom zozname, podľa vyjadrení banky to však nemá vplyv na jej fungovanie na Slovensku.

diaľnica, bratislava, trnava, doprava, D1

Opravy na diaľnici D1 budú na Považí aj v Košiciach

01.08.2014 16:40

Národná diaľničná spoločnosť upozorňuje vodičov na obmedzenia pre práce na diaľnici D1 a tiež na moste Červený rak v Košiciach.