Európa si vybrala cestu na Jupiter

Jupiter a jeho mesiace budú ďalším cieľom veľkej výskumnej misie Európskej vesmírnej agentúry (ESA). Sonda s názvom Jupiter Icy moons Explorer - skrátene JUICE - dostala prednosť pred ďalšími dvoma misiami, ktoré sa dostali do užšieho výberu.

jupiter, sonda JUICE
Umelecké stvárnenie sondy JUICE po prílete do Jupiterovho systému mesiacov.
Autor:

Kandidátmi bol ešte projekt NGO zameraný na hľadanie gravitačných vĺn a projekt ATHENA, ktorý počítal s výstavbou teleskopu pre astrofyziku vysokých energií.

Nakoniec však zvíťazila výprava na Jupiter a k jeho trom vedecky zaujímavým mesiacom. Sonda JUICE by mala odštartovať z kozmodrómu vo Francúzskej Guinei na rakete Ariane 5 v roku 2022. Na Jupiter by sa tak dostala v roku 2030 a strávila tam aspoň tri roky. Misia bude stáť zhruba miliardu eur.

Okrem plynného obra sa sonda zameria aj skúmanie jeho mesiacov – vulkanického Io, ľadovej Europy a skalnato-ľadových mesiacov Ganymedes a Callisto. O posledných troch menovaných sa predpokladá, že pod povrchom ukrývajú oceány. Podľa vedcov nie je vylúčené, že by tam mohli panovať podmienky vhodné na vznik mimozemského života.

„Jupiter je archetypom veľkých plané v našej slnečnej sústave a aj mnohých veľkých plynných planét, ktoré objavujeme v iných solárnych systémoch,“ hovorí profesor Alvaro Giménez Ca?ete, riaditeľ vedeckého a robotického výskumu v ESA. ,,JUICE nám poskytne nové informácie o tom, ako takéto veľké planéty vznikajú a aj ako vznikajú ich prirodzené družice. Zároveň preskúmame ich potenciál pre vznik života."

JUICE sa bude počas celej misie venovať pozorovaniu atmosféry a magnetosféry Jupitera a interakciám s jeho mesiacmi. Navštívi Callisto, čo je teleso najhustejšie posiate krátermi v našej slnečnej sústave. Následne dvakrát preletí popri Europe, urobí prvé merania hrúbky ľadu a identifikuje vhodné oblasti na pristátie budúcich vesmírnych lodí. V roku 2032 JUICE nakoniec zamieri na Ganymedu. Bude skúmať ľadový povrch a vnútornú štruktúru mesiaca vrátane podpovrchového oceánu. Ganymedes je jediný mesiac v slnečnej sústave, ktorý má vlastné magnetické pole a JUICE bude podrobne skúmať magnetické a plazmatické interakcie s Jupiterovou magnetosférou.

„Výber misie bol veľmi náročný najmä vzhľadom na excelentnú kvalitu všetkých troch kandidátskych projektov,“ vyhlásil Richard Bonneville, predseda Vedeckej programovej komisie ESA. Celý výberový proces sa začal ešte v roku 2004, keď vesmírna agentúra začala s konzultáciami o definovaní štyroch hlavných cieľov na roky 2015 až 2025. Nakoniec zostavila štyri prioritné otázky: Aké sú podmienky pre formovanie planét a vznik života? Ako funguje slnečná sústava? Aké sú fundamentálne zákony vesmíru? Ako vesmír vznikol a z čoho sa skladá?

Bolo to ťažké rozhodnutie, vybrať len jeden projekt spomedzi troch skvelých kandidátov. Každý jeden by priniesol vedu na svetovej úrovni a posunul Európu do popredia vo výskume vesmíru," povedal Giménez Ca?ete. „JUICE je nevyhnutným krokom k budúcemu skúmaniu vonkajšej časti našej slnečnej sústavy.“

Jupiter je prvou planétou od Slnka, ktorá nemá pevný povrch. Jeho búrlivá atmosféra plynule prechádza do plášťa a vo väčších hĺbkach do horúceho jadra. Zo 65 jeho doteraz objavených prirodzených družíc sú najznámejšie štyri najväčšie, nazývané tiež Galileove mesiace, pretože prvý písomný záznam o ich pozorovaní urobil Galileo Galilei v roku 1610. Najväčší Galileiho mesiac, Ganymedes, je zároveň najväčším mesiacom v slnečnej sústave.

Veľa údajov o Jupiteri poskytli kozmické sondy, ktoré okolo neho prelietali, najmä sonda Galileo, ktorá sa v rokoch 1995 až 2003 stala zatiaľ jeho jedinou umelou družicou.

Stručné fakty o misii
*Sonda JUICE odštartuje na rakete Ariane 5 v roku 2022
*Cesta na Jupiter trvá osem rokov
*JUICE sa zameria na skúmanie plynného obra a 4 jeho mesiacov
*Preletí popri mesiacoch Io, Europa a Callisto
*Bude prvou, ktorá sa dostane na orbitu mesiaca Ganymedes
*Tam ukončí svoju misiu pádom na povrch tohto mesiaca

Družica, vesmír, galileo,

Indická raketa vyniesla do vesmíru rekordných 20 satelitov

22.06.2016 12:34

Indická raketa úspešne vyniesla do vesmíru 20 satelitov, čo je najväčší počet na jednu misiu v dejinách vesmírneho programu tejto ázijskej krajiny.

planéta, vesmír

Najmladšia exoplanéta rozpovie o evolúcii planét

21.06.2016 14:00

Oproti Zemi je to ešte iba batoľa. Kým vek našej planéty je približne 4,5 miliardy rokov, novoobjavená exoplanéta K2-33b nemá viac ako desať miliónov rokov.

gravitácia, gravitačné vlny

Gravitačné vlny potvrdili druhýkrát

16.06.2016 14:01

Vedcom sa opätovne podarilo zachytiť gravitačné vlny. Je to dôkaz, že ich prvá detekcia v októbri minulého roka nebola náhodná.

Volkswagen T-Prime GTE Concept - 2016

Eurokomisárka Volkswagenu: Odškodňujte v Európe tak, ako v USA

26.06.2016 13:17

Volkswagen by mala európskym majiteľom ponúknuť podobné odškodnenie, aké sa očakáva v USA, tvrdí eurokomisárka.

Wall Street

Hodnota globálneho akciového trhu klesla o 2 bilióny USD

26.06.2016 12:33

Svetové kapitálové trhy sa po britskom referende, v ktorom zvíťazili stúpenci odchodu Británie z EÚ, otriasli.

Prietrž, Žilina, krúpy

Slovensko zasiahnu búrky a krúpy, západ je bez výstrahy

26.06.2016 11:01

Od západu postúpi nad naše územie zvlnený studený front, postupne vzniknú na mnohých miestach Slovenska prehánky, miestami búrky aj s krúpami.

vražda, zločin, lúpež, krádež, nôž

Muž útočil nožom v azylovom centre v Nemecku

26.06.2016 10:39

Šesť ľudí zranil v sobotu večer v utečeneckom zariadení v nemeckom Genshagene žiadateľ o azyl, ktorý napadol nožom svojich spolubývajúcich.