Prvá slovenská družica by sa mala objaviť vo vesmíre v roku 2016

Prvá slovenská družica by mala byť vypustená do vesmíru najskôr na jar 2016. Potvrdil to Jaroslav Erdziak z Fakulty elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity (FEI STU) v Bratislave, ktorý sa na vývoji družice podieľa.

sosa, vesmir, družica,
Aj suborbitálnu raketu chcú členovia Slovenskej organizácie pre vesmírne aktivity využívať na experimenty.
Autor:

Na projekte prvej slovenskej družice spolupracujú FEI STU v Bratislave, Žilinská univerzita a Slovenská organizácia pre vesmírne aktivity (SOSA). Výsledkom projektu pod názvom skCube by mal byť satelit typu cubesat s hmotnosťou do 1 kg.

Na pôde STU vzniklo laboratórium, kde prebieha samotný vývoj družice, Žilinská univerzita vyvíja prijímaciu stanicu pre družicu. „Podľa mojich informácií postavili v Žiline skúšobný model pozemnej stanice, tu v Bratislave momentálne vyvíjame optický gyroskop na natočenie satelitu, taktiež vývojové dosky pre palubný počítač a koncom roku budeme testovať aj solárne panely,“ uviedol Erdziak.

Vedecký program, ktorý by mala družica vo vesmíre plniť, ešte nie je podľa Erdziaka definitívne stanovený. „Sú dve možnosti, buď sa pripojiť k programu Európskej únie (EÚ) QB 50, ktorý meria spád malých častíc do atmosféry, alebo to bude vlastný experiment, pričom sa v tomto prípade uvažuje o meraní UV zábleskov v atmosfére,“ dodal Erdziak.

Súvisiace články:

Mars, NASA

Členské štáty ESA schválili misiu na Mars v roku 2020

03.12.2016 08:55

Členské krajiny Európskej vesmírnej agentúry (ESA) schválili dodatočných 440 miliónov eur na financovanie ďalšej misie ESA na Mars.

Progress

Ruský Progress k ISS nedorazí, krátko po štarte sa zrútil

01.12.2016 18:54

Ruskú nákladnú loď Progress krátko po štarte postihla porucha a pravdepodobne sa zrútila na Zem. Ruským novinárom to oznámili zdroje agentúry Roskosmos.

Mars

Na Marse je veľká podzemná zásobáreň ľadu

29.11.2016 16:00

Obrovské ložisko vodného ľadu ukryté nehlboko pod povrchom Marsu objavili vedci pomocou amerického satelitu Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

kuba, fidel castro,

Kuba zakáže pomenovanie ulíc po Fidelovi. Odmietal vznik kultu osobnosti

04.12.2016 08:24

Kubánsky prezident Raúl Castro v sobotu vyhlásil, že jeho vláda zakáže pomenovanie ulíc a iných verejných miest po jeho bratovi Fidelovi.

pištoľ, zbraň, lúpež, krádež, zlodej

V Azerbajdžane zastrelili muža, ktorý sa pokúsil odpáliť

04.12.2016 08:12

Azerbajdžanská tajná služba oznámila, že jej agenti zabili v sobotu muža, ktorý mal na sebe vestu s výbušninami a pokúsil sa ju aktivovať.

Matteo Renzi

Taliani rozhodujú o ústave i premiérovi

04.12.2016 08:00

Chcel skoncovať s praxou podenkových vlád, v referende, ktoré presadil, však Matteo Renzi môže prísť o kreslo talianskeho premiéra.

Alexander Van der Bellen, Norbert Hofer

Príde po brexite a Trumpovi Hofer?

04.12.2016 07:00

V nedeľu sa v opakovanom druhom kole prezidentských volieb v Rakúsku proti sebe postavia Alexander Van der Bellen a krajne pravicový populista Norbert Hofer.