Ako dobývať vodu na Marse?

Vyprahnutá púšť dnešného Marsu sa na prvý pohľad môže zdať ako posledné miesto, kde by človek hľadal vodu.

07.01.2014 10:00
mars, vozidlo resolve, voda, mesiac Foto:
Vozidlo RESOLVE, ktoré má ísť v tomto desaťročí ťažiť vodu na Mesiaci.

Ale červená planéta skutočne má veľa vody skrytej v ľade. Dôkazov, že tam kedysi bola tekutá voda, je čoraz viac a výskumné misie objavili, že zmrznutá voda stále existuje na póloch a pod prašným povrchom. Dostať sa k nej by znamenalo vykopať ju a zahrievať v peci alebo ožarovať pôdu mikrovlnami a zachytávať vodnú paru. Žiadna misia sa však doteraz nepokúsila získať vodu na Marse alebo na inom vesmírnom telese mimo Zeme.

Teraz organizácia Mars One, ktorá sídli v Holandsku a chce na červenej planéte založiť stálu ľudskú kolóniu, zamýšľa vyslať v roku 2018 bezpilotný pristávací modul, ktorý by mal vykonať experiment demonštrujúci, že voda sa tam získať dá. Takto vyťaženú vodu je možné využiť nielen na pitie, ale aj na pestovanie rastlín alebo na výrobu paliva.

„Tu na Zemi sme experimentovali s rôznymi technológiami na získavanie vlhkosti z ovzdušia alebo z pôdy,“ hovorí Ed Sedivy, šéfinžinier spoločnosti Lockheed Martin a zároveň programový riaditeľ letového a pristávacieho systému NASA Phoenix. „Otázkou je, ako overíme vhodnosť týchto technológií pri koncentráciách a teplotách, na ktoré na Marse narazíme,“ dodáva.

Početné výskumy naznačujú, že voda na Marse existuje. Vychádzajú z dôkazov získaných vďaka družiciam a robotickým vozidlám. Sú nimi kanály, dná niekdajších jazier či skaly a minerály, ktoré mohli byť formované len tečúcou vodou. Dnes je Mars príliš chladný a jeho atmosférický tlak príliš malý na to, aby kvapalná voda mohla existovať na povrchu – s výnimkou veľmi krátkeho časového intervalu a veľmi nízkych polôh. Zmrznutú vodu však možno nájsť na ľadových póloch planéty a pod povrchom.

Modul NASA Phoenix detekoval vodu v mieste, kde v roku 2008 pristál. Hmotnostný spektrometer, ktorým bol vybavený, zaznamenal stopy vodnej pary po zahriatí vzorky pôdy, ktorú odobral. Neskôr vozidlo Curiosity objavilo molekuly vody v pôdnych vzorkách, ktoré analyzovalo pomocou svojich prístrojov. Získané údaje naznačili, že kubická stopa (28,31 kubického decimetra) marťanskej pôdy obsahuje približne dve pinty (liter) vody.

Najbadateľnejšou metódou na získanie vody by bolo zmrznutú zem zahrievať v peci, kým sa nezačne voda vyparovať. Existuje však aj iná metóda, ktorá by mohla byť efektívnejšia a nevyžadovala by toľko kopania.

„Vody potrebujete získať veľa,“ hovorí vedecký pracovník a bývalý konzultant NASA Edwin Ethridge. Spolu so svojimi kolegami skúmal možnosť získavania vody pomocou mikrovlnného žiarenia v simulovaných podmienkach mesačného a marťanského prostredia. Pri „mesačnom“ experimente Ethridge a William Kaukler z Alabamskej univerzity v Huntsville použili bežnú kuchynskú mikrovlnku na „varenie“ umelého lunárneho regolitu, vrstvy rôznorodého materiálu na povrchu Mesiaca. Teplo spôsobilo odparovanie zmrznutej vody a vzniknutá para sa potom zachytávala a kondenzovala na studenej doske. Voda absorbuje mikrovlny veľmi dobre, ale ľad nie. Preto mikrovlny v skutočnosti rozohrievajú kamene, ktoré potom zahrievajú ľad, s ktorým sú v kontakte, vysvetlil Kaukler.

Podľa Ethridgea táto mikrovlnná technika by rovnakým spôsobom fungovala aj na Marse. Hlavnou výhodou v porovnaní s metódami hĺbenia je, že nevyžadujú toľko kopania. Aj keď možno – v závislosti od toho, ako je voda hlboko – bude nutné vyvŕtať diery a do nich potom vysielať mikrovlny.

Mars samozrejme nie je jediným miestom, kde vedci dúfajú, že nájdu vodu a bude ju možné ťažiť. Pozornosť sa zameriava aj na Mesiac a na asteroidy. „Voda umožňuje veľa vecí. Ak sa chystáme vydať do našej slnečnej sústavy, budeme musieť využívať zdroje, ktoré v mieste určenia nájdeme,“ konštatuje vedec NASA Bill Larson, ktorý dohliada na program využívania materiálu objaveného na iných planétach.

Družica NASA LRO zaznamenala vodu na Mesiaci počas diaľkového prieskumu a aparát LCROSS, ktorý dopadol na Mesiac v roku 2009, našiel priamy dôkaz prítomnosti ľadu a pary v mesačnom kráteri ležiacom v trvalom tieni. NASA a Kanadská vesmírna agentúra teraz vyvíjajú nový lunárny rover RESOLVE, ktorý by chceli vyslať na Mesiac ešte v tomto desaťročí. Toto vozidlo, ktoré vyskúšali na havajských lávových poliach, by malo byť schopné vŕtať do mesačného povrchu a zahrievať materiál na získavanie vody.