Na prvý let na ISS sa chystá súkromný Cygnus

Na svoj prvý oficiálny komerčný let k Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) sa má v stredu vybrať nákladná loď Cygnus súkromnej americkej spoločnosti Orbital Sciences.

08.01.2014 12:00
Antares, raketa, ISS, vesmír Foto: ,
Kozmický "kamión" vynesie na obežnú dráhu nosná raketa Antares.

Pôvodne mala štartovať už v decembri, ale pre výmenu chybného čerpadla na ISS sa premiéra presunula na január. Nový termín je v stredu večer, ale vzhľadom na mrazivé počasie na kozmodróme Wallops vo Virgínii môže NASA štart odložiť.

Aj keď pôjde o oficiálnu premiéru, Cygnus jednu misiu k orbitálnemu komplexu už úspešne zvládol. Bol to však „len“ testovací let so 600 kilogramami nákladu. Loď na ISS zakotvila 29. septembra a o necelý mesiac neskôr, po vyložení zásielky a naložení odpadu, sa odpojila a pri zostupe do atmosféry plánovane zhorela.

Rovnako ako v septembri aj teraz vynesie tento kozmický „kamión“ na obežnú dráhu nosná raketa Antares, patriaca takisto spoločnosti Orbital Sciences. Orbital Cygnus dopraví na ISS približne 1¤465 kilogramov nákladu. NASA spresnila, že pôjde o zásoby a vybavenie určené pre posádku stanice, ale aj o náhradné diely a vedecké experimenty vrátane 23 projektov, na ktorých sa podieľalo 10-tisíc študentov.

Antares má odštartovať z kozmodrómu NASA na ostrove Wallops vo Virgínii o 19:32 nášho času. Po dosiahnutí stanovenej obežnej dráhy Cygnus vystúpa pomocou vlastných motorov až na vzdialenosť štyroch kilometrov od ISS. Potom dostane povel na automatické priblíženie k stanici do vzdialenosti 12 metrov. Tam Cygnus posádka orbitálneho komplexu uchopí robotickým ramenom a pripojí k spojovaciemu uzlu Harmony.

K cieľu by mal Cygnus predbežne doraziť v nedeľu 12. januára. Po vyložení nákladu a naložení odpadu, čo by malo byť zhruba po 42 dňoch, sa odpojí a pri zostupe do atmosféry zanikne.

Cygnus nie je prvým kozmickým plavidlom, ktoré na obežnú dráhu vyslala súkromná spoločnosť. Ako prvá komerčná loď zakotvila na ISS Dragon takisto americkej firmy SpaceX. NASA s ňou uzavrela kontrakt v hodnote 1,6 miliardy dolárov, a to na 12 zásobovacích letov. Dragon na rozdiel od Cygnusu vie pristávať na Zemi a možno ho preto využiť opakovane. Spoločnosť Orbital Sciences získala od NASA kontrakt v hodnote 1,9 miliardy dolárov na najmenej osem zásobovacích letov na ISS s využitím Antares a modulu Cygnus.