Z čiernej diery sa dá uniknúť. Tak trochu

Slávny astrofyzik Stephen Hawking vo svojej novej práci hovorí, že čierne diery vo svojej podstate vlastne neexistujú a dá sa z nich uniknúť.

31.01.2014 10:29
čierna diera Foto:

„V klasickej teórii sa z čiernych dier uniknúť nedá, ale kvantová teória umožňuje únik energie a informácií,“ píše Hawking v práci zverejnenej na webe arXiv. Problémom by však bolo tieto uniknuté informácie interpretovať. Boli by tak domiešané a dotrhané, že by sme ich nevedeli čítať. Nevedeli by sme povedať, čo je ich pôvod.

Podľa všeobecne prijímanej teórie, keď sa niečo, hoci aj svetlo dostane za horizont udalostí čiernej diery, tak sa nenávratne stratí. Hawking v novom texte, ktorý ešte nebol recenzovaný odborníkmi, však navrhuje horizont udalostí vymeniť za akýsi zdanlivý alebo domnelý horizont. V takom prípade by sa čierna diera pre všetko, čo do nej spadne, stala len dočasným väzením.

Plné vysvetlenie takéhoto procesu v čiernych dierach by si vyžadovalo novú teóriu, ktorá by spojila gravitáciu s ostatnými fundamentálnymi silami prírody. Takúto teóriu sa však vedcom nedarí sformulovať už vyše storočia. „Správny prístup ostáva záhadou,“ hovorí Hawking.

To ho však nezastavilo pred tým, aby vyhlásil, že čierne diery vlastne neexistujú. „Neexistencia horizontu udalostí znamená, že nie sú ani čierne diery. Teda aspoň v takom zmysle, že z nich nemôže uniknúť ani svetlo.“

O nových kontroverzných myšlienkach odborníka na čierne diery informoval portál Nature News.