Našli planétu veľmi podobnú Zemi

Pomocou Keplerovho vesmírneho teleskopu sa astronómom podarilo objaviť vzdialenú planétu, ktorá je veľká ako Zem a okolo svojej hviezdy obieha v takzvanej obývateľnej zóne. To znamená, že by mohla mať atmosféru, na povrchu vodu v tekutom skupenstve a tak by mohla byť domovom pre mimozemský život. Exoplanéty, teda planéty mimo našej slnečnej sústavy, sa v obývateľnej zóne podarilo objaviť už aj predtým, všetky však boli aspoň o 40 percent väčšie ako Zem. Planéta Kepler-186f je však oveľa podobnejšia Zemi.

22.04.2014 10:00
planéta, vesmír, voda, slnko, galaxia Foto:
Exoplanéta Kepler-186f je veľká ako Zem a môže byť na nej voda v tekutom skupenstve, a teda aj mimozemský život.

„Objavenie Keplera-186f je dôležitým krokom k objavovaniu ďalších planét podobných Zemi,“ uviedol Paul Hertz z americkej vesmírnej agentúry NASA. „Ďalšie misie NASA ako je napríklad Transiting Exoplanet Survey Satellite a Webbov vesmírny teleskop v budúcnosti umožnia určiť zloženie týchto planét, nájsť na nich vodu a zistiť zloženie atmosféry,“ dodal.

Súčasné teleskopy dokážu zistiť veľkosť exoplanét, ale nie sú dostatočne výkonné na zistenie ich zloženia. Kepler-186f by však mala byť skalnatá planéta ako Zem. „Poznáme len jednu planétu, na ktorej je život, a to je Zem. Pri pátraní po mimozemskom živote sa preto sústreďujeme na exoplanéty, ktoré sa tej našej čo najviac podobajú,“ povedala Elisa Quintanová, hlavná autorka štúdie publikovanej v žurnále Science. „Nájdenie exoplanéty veľkej ako Zem v obývateľnej zóne je preto veľký krok vpred,“ dodala astronómka.

Planéta Kepler-186f sa nachádza v systéme Kepler-186, ktorý je od Zeme vzdialený 500 svetelných rokov. Systém tvorí päť planét, ktoré obiehajú okolo hviezdy veľmi podobnej nášmu Slnku. „To, že sa planéta nachádza v obývateľnej zóne, ešte neznamená, že môžeme s istotou povedať, že je skutočne obývateľná. Teplota na povrchu je totiž vo veľkej miere závislá od zloženia atmosféry,“ povedal Thomas Barclay, spoluautor štúdie. „Kepler-186f je teda skôr príbuzný Zeme ako perfektná dvojička našej planéty. Má však veľa vlastností, ktoré Zem pripomínajú.“

Zvyšné štyri planéty sa nachádzajú príliš blízko hviezdy a sú preto príliš horúce. Všetky štyri sú však veľmi malé, najväčšia z nich je len 1,5-násobne väčšia ako Zem. Ďalším krokom pri výskume exoplanét bude určiť ich chemické zloženie. To je však úloha pre výkonnejšie teleskopy budúcej generácie.