Vedci získali medzihviezdny vesmírny prach

Vedci podľa všetkého našli v kozmickom prachu, ktorý v roku 2006 prepravila na Zem americká sonda Stardust, sedem čiastočiek z medzihviezdneho priestoru. Ide tak o vôbec prvé takéto vzorky, pri ktorých je možné určiť pôvod mimo našej slnečnej sústavy.

20.08.2014 14:00
vesmír, Stardust, hviezdny prach, sonda, kométa Foto:
Sonda Stardust priviezla na Zem najmä čiastočky z kométy Wild-2.

Odborníci to uvádzajú v aktuálnom čísle magazínu Science s tým, že spomínaný medzihviezdny prach pochádza z niekoľko miliónov rokov starej supernovy.

Americká Národná agentúra pre letectvo a vesmír (NASA) vyslala v roku 1999 sondu Stardust k prúdu prachu, ktorý za sebou nechala kométa Wild-2. Aparát vzorky prachu z kométy nabral do jedného z kolektorov, do druhého potom zachytil čiastočky, ktoré sú podľa astronómov zrejme medzihviezdnym prachom.

Sonda náklad odobratý v dráhe kométy dopravila na Zem v roku 2006, odvtedy ho analyzovali vedci s internetovou pomocou 30-tisíc dobrovoľníkov z radov odbornej verejnosti.

Triedenie vzoriek a ich analýza pripomínali hľadanie ihly v kope sena, pretože väčšina čiastočiek, navyše menších ako tisícina milimetra, nebola to, čo vedci hľadali. Nakoniec našli sedem vzoriek, ktorých pôvod bol určený do medzihviezdneho priestoru. Medzihviezdny prach sa líši od toho, čo doteraz vedci očakávali. Každá zo siedmich čiastočiek má nielen vlastné chemické zloženie, ale má aj iné rozmery. Astronómovia preto prišli s teóriou, že každá má odlišný pôvod.

Objav medzihviezdneho prachu považujú astronómovia za významný, pretože je oknom do niekoľko miliárd rokov vzdialenej minulosti, keď vznikala slnečná sústava.