Európa vyskúšala miniraketoplán

Raketoplán s tristo senzormi vyniesla raketa Vega z kozmodrómu Kourou vo Francúzskej Guyane. Stroj veľký zhruba ako osobné auto úspešne pristál po stominútovom lete vo vlnách Tichého oceánu.

11.02.2015 19:30
debata
Raketa Vega odštartovala z kozmodrómu Kourou vo... Foto: SITA/AP, P Baudon, ESA
Raketa, Vega, Kourou, štart Raketa Vega odštartovala z kozmodrómu Kourou vo Francúzskej Guajane.

Európa so svojou flotilou rakiet Ariane a Vega je špičkou v dopravovaní satelitov a sond do kozmu. Takisto vie veľa o prevádzke zložitých objektov v kozme, ako je Medzinárodná vesmírna stanica. Európskej vesmírnej agentúre však chýbajú skúsenosti s návratom strojov z kozmu späť na Zem. Túto medzeru má doplniť experimentálny robotický raketoplán Intermediate eXperimental Vehicle (XIV), ktorý v stredu úspešne zvládol svoj prvý let. Na jeho základe majú v budúcnosti vzniknúť raketoplány podobné americkým „space shuttles“ a výrazne by sa mala posilniť aj schopnosť návratu vzoriek späť na Zem – napríklad z asteroidov alebo z Marsu.

Raketoplán XIV je veľký zhruba ako osobné auto. Na dĺžku meria päť metrov a váži dvetisíc kilogramov. Na obežnú dráhu ho vyniesla raketa Vega určená pre náklad s nižšou hmotnosťou. Miniraketoplán je robotický, nemá žiadnu posádku a podobne ako ruské kapsuly Sojuz je zo spodnej strany chránený tepelným štítom a pri návrate na Zem brzdí pomocou padákov.

Raketa Vega odštartovala z kozmodrómu Kourou vo Francúzskej Guajane približne s polhodinovým oneskorením pre isté technické problémy s odpaľovacou rampou. Po vynesení do výšky 320 kilometrov sa XIV oddelil od rakety a vystúpal až na 450 kilometrov. Potom sa začala kritická fáza návratu späť na Zem, počas ktorého musel miniraketoplán čeliť teplote až 1 700 stupňov Celzia pri hypersonickej rýchlosti 27-tisíc kilometrov za hodinu. Celý skúšobný let trval hodinu a 40 minút.

Počas návratu XIV zapol všetkých tristo senzorov a zbieral informácie o podmienkach pri návrate z vesmíru. Tie mali byť dostupné, aj keby pri návrate niečo nevyšlo a raketoplán by sa rozbil o hladinu Tichého oceána a potopil by sa. To sa však nestalo a miniraketoplán bol vyzdvihnutý na palubu hliadkujúcej lode.

„XIV otvoril pre agentúru novú kapitolu v zmysle schopnosti návratu a znovupoužiteľnos­ti,“ povedal po úspešnom pristátí šéf Európskej vesmírnej agentúry (ESA) Jean-Jacques Dordain. „Táto misia nás naučila veľa o technológiách, ktoré potrebujeme pre nové vesmírne projekty,“ pripojil sa Gaele Winters. „Bola to krátka misia s veľkým významom,“ zhrnul to Giorgio Tumino, manažér projektu XIV.

ESA už schválila projekt, ktorý nadviaže na testy experimentálneho stroja XIV. Ďalší európsky raketoplán sa bude volať Pride (Programme for Reusable In-orbit Demonstrator in Europe). Jeho predbežné vizualizácie nápadne pripomínajú dizajn stroja X-37B, ktorý využívajú USA výhradne na vojenské účely a je o ňom známych len málo informácií. Rovnako ako X-37B aj Pride bude schopný pristáť na pristávacej dráhe.

Podľa odborníkov X-37B môže slúžiť na testovanie nových technológií pre satelity a na tieto účely by sa dal použiť aj Pride, ktorý však bude plniť výhradne civilné misie. Presné znenie zadaní pre Pride musia ešte stanoviť členské krajiny ESA, ktorej Slovensko zatiaľ nie je plnohodnotným členom. Mohlo by sa ním stať zhruba o päť rokov.

Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili článkom autora denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #raketa #prototyp #ESA #Vega