Našli galaxiu jasnú ako 300 biliónov sĺnk

Astronómovia zo Spojených štátov objavili doteraz najjasnejšiu galaxiu, ktorej infračervený svetelný výdaj zodpovedá ekvivalentu 300 biliónov sĺnk.

26.05.2015 14:00

Vedci o tom informujú v aktuálnom vydaní odborného magazínu The Astrophysical Journal. „Sledujeme veľmi intenzívnu fázu galaktického vývoja,“ vyhlásil Chao-Wei Tsai z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA). „Dokonale jasné svetlo môže pochádzať z hlavného rastového jadra galaktickej čiernej diery,“ dodal vedec, ktorý stál na čele výskumu.

Galaxia, ktorá je pomenovaná ako WISE J224607.57–052635.0, je od Zeme vzdialená 12,5 miliardy svetelných rokov. V jej strede sa očividne nachádza ohromná čierna diera, ktorá k sebe sťahuje plyn a hmotu do podoby rotujúceho disku. Ten sa zahrieva na obrovské teploty v rádoch miliónov stupňov a uvoľňuje vysokoenergetické ultrafialové svetlo a röntgenové žiarenie. Svetlo zachytávajú okolité prachové kokóny, ktoré sa zahrievajú a vyžarujú infračervené svetlo.

Pre enormnú vzdialenosť vidia astronómovia spomínanú galaxiu v podobe, v akej bola pred 12,5 miliardy rokov, keď bol vesmír starý asi 1,3 miliardy rokov