NASA najala na prepravu nákladov na ISS tretiu spoločnosť

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) vybral tretiu spoločnosť, ktorá bude na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) dopravovať náklady. Ide o súkromnú spoločnosť Sierra Nevada, ktorá sa tak pridá k dvom ďalším dopravcom - Space Exploration Technologies a Orbital ATK.

NASA s nimi uzavrela zmluvy na dodávku nákladov platnú do roku 2024. Každá z týchto spoločností sa zmluvne zaviazala vypraviť k ISS ročne po šesť nákladných rakiet.

Suma, na ktorú je kontrakt uzavretý, nie je známa, ale NASA predtým deklarovala, že na program zásobovacích letov vyčlení ročne od jednej do 1,4 miliardy dolárov.

Spoločnosť Sierra Nevada bude na lety využívať svoje kozmické lietadlo Dream Chaser, ktoré je skonštruované tak, že môže štartovať zo špice konvenčnej rakety a pristávať vo vodorovnej polohe ako lietadlo. S prepravou dodávok na ISS by mala začať v roku 2019.

Dovtedy budú ISS zásobovať spomínané dve spoločnosti, ktoré majú k dispozícii rakety Dragon a Cygnus. Na ISS dopravujú náklady aj ruská kozmická loď Progress a japonská Konotori.

Riaditeľka Johnsonovho vesmírneho strediska Ellen Lauri Ochoová v rozhovore pre americké médiá poznamenala, že nový kontrakt uzavretý so spoločnosťou Sierra Nevada a predĺžené kontrakty so zvyšnými dvoma firmami možno zabezpečia zásobovanie stanice ISS až do konca jej prevádzky.

USA, Rusko, Kanada a Japonsko pred časom oznámili, že majú v úmysle využívať ISS najmenej do roku 2024.

Súvisiace články:

planéta, vesmír

Vedci našli planétu ako Zem v obývateľnej zóne Proxima Centauri

24.08.2016 17:15

Astronómovia objavili v slnečnej sústave planétu približne o hmotnosti Zeme, ktorá obieha okolo svojej hviezdy Proxima Centauri v takzvanej obývateľnej zóne.

počasie, leto, teplo, horúčavy,

Tohtoročný júl bol podľa NASA najteplejší v histórii

19.08.2016 14:00

Tohtoročný júl bol najteplejším mesiacom v zaznamenanej histórii. Oznámil to americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

teleskop

Najväčší teleskop začína

19.08.2016 13:00

Od septembra by mal byť v prevádzke najväčší rádioteleskop na svete. Čínsky sférický teleskop s priemerom 500 metrov (FAST) sa má zamerať na rôzne aspekty skúmania vesmíru.

primacialny palac, mestske zastupitelstvo,

Nesrovnal sa pred poslancami zatajil

25.08.2016 20:00

Kto vie, aký mal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal vo štvrtok program? Mestskí poslanci určite nie.

Košice, hlavná

Časť obchvatu Košíc postaví Skanska za 197 miliónov eur

25.08.2016 18:46

Juhovýchodný obchvat Košíc v úseku D1 Budimír – Bidovce postaví spoločnosť Skanska SK. Projekt má byť hotový v roku 2020.

merkelová, sobotka,

DPA: Merkelová si svojou migračnou politikou Česko nezískala

25.08.2016 18:38, aktualizované: 19:53

Angela Merkelová si počas návštevy Prahy českú vládu pre svoju migračnú politiku nezískala, pred sídlom vlády ju uvítalo piskotom niekoľko desiatok kritikov.

SaS, OĽaNO, opozičná rada,

Opozícia: Slovenská pošta nedistribuovala časopis o kauze Bašternák

25.08.2016 18:05

Vláda neumožňuje opozičným stranám SaS a OĽaNO vykonávať ich prácu, Slovenská pošta nedodržala zmluvu a nedistribuovala noviny Kališpeciál o kauze Bašternák.