Americkí vedci možno našli novú planétu v našej slnečnej sústave

Objavovanie nových planét okolo iných hviezd je najmä vďaka Keplerovmu teleskopu na dennom poriadku, no tento objav je v mnohých smeroch výnimočný. Astronómom sa totiž zrejme podarilo objaviť deviatu planétu v našej slnečnej sústave. Mohlo by ísť o tajomnú "planétu X," o ktorej existencii sa špekuluje už vyše storočia.

22.01.2016 09:38
planéta, Deväť Foto: ,
Planéta X dostala pracovné pomenovanie Deväť a zatiaľ ju nikto priamo nepozoroval.

Konstantin Batygin a Mike Brown z Technologického inštitútu v Kalifornii (Caltech) tvrdia, že majú nepriame dôkazy o tom, že ďaleko za Plutom obieha okolo Slnka planéta o niečo menšia ako Neptún. Je teda zhruba desaťkrát väčšia ako Zem. Zhodou okolností to bol práve Brown, ktorý Plutu „zabezpečil“ vyhadzov z klubu planét.

„V roku 2006, keď bol definovaný pojem planéta a Pluto prišlo o tento status, som povedal, že už žiadnu ďalšiu planétu v našej slnečnej sústave nenájdeme. Mýlil som sa,“ povedal Brown. Novoobjavená planéta, ak bude jej objav potvrdený, dostala pracovný názov Deväť. Je tak ďaleko, že jedna orbita okolo Slnka jej trvá zhruba 15-tisíc rokov. Okrem toho má zvláštnu elipsovitú obežnú dráhu a k stredu našej slnečnej sústavy sa nepriblíži na viac ako 30,5 miliardy kilometrov. Preto aj napriek jej veľkosti je taká tmavá, že neprekvapuje, že ju dosiaľ nikto nespozoroval. A priamo ju nepozorovali ani dvaja americkí astronómovia.

„Bohužiaľ, nemáme zatiaľ jej priamu detekciu,“ priznal Brown. Jej gravitačné pôsobenie na iné menšie planétky je však také silné, že aj mnohí ďalší odborníci sú presvedčení, že niečo tam na samom okraji slnečnej sústavy musí byť. Preto už po planéte Deväť začalo pátrať viacero teleskopov. Uvidieť ju však dokážu zrejme len tie najsilnejšie, ako je napríklad 10-metrový teleskop v Keckovom observatóriu na Havajských ostrovoch.

Brown a Batygin analyzovali pohyb objektov v Kuiperovom páse, ktorého súčasťou je aj Pluto. Všimli si, že viaceré z týchto objektov vrátane dvoch väčších – 90377 Sedna a 2012 VP113 – sa pohybujú rovnakým smerom. Najlepším vysvetlením tohto usporiadania je podľa nich práve prítomnosť masívnej planéty, ktorej gravitácia ovplyvňuje pohyb objektov v Kuiperovom páse. Následne preto vytvorili matematický model, podľa ktorého by musela byť táto planéta približne desaťkrát väčšia ako Zem. Jej trajektória by bola veľmi výrazne eliptická.

Brown s Batyginom zverejnili výsledky svojho výskumu v magazíne Astronomical Journal a dúfajú, že tak inšpirujú k pátraniu po záhadnej planéte čo najviac astronómov. „Samozrejme, chcel by som deviatu planétu nájsť ja. Ale budem úplne spokojný aj s tým, keď ju nájde niekto iný,“ vyhlásil Brown.

Kým sa však nepodarí Deviatku nájsť priamo teleskopom, budú vedci k tomuto objavu veľmi skeptickí. „Som vždy veľmi podozrievavý, keď niekto ohlási objav novej planéty v našej slnečnej sústave,“ uviedol Hal Levison z Juhozápadného výskumného ústavu. „Videl som už veľa-veľa takýchto vyhlásení počas mojej kariéry a všetky boli mylné.“ Aj Levison však pripúšťa, že nové dáta vyzerajú zaujímavo. Najmä usporiadanie obežných dráh ostatných menších telies. „Niečo tam musí pôsobiť. Ale čo to niečo je, treba ešte trochu preskúmať.“

Ellen Stofanová z americkej vesmírnej agentúry NASA na rovinu povedala, že chce dôkazy z teleskopov. „Mimo našej slnečnej sústavy sme našli tisíce planét. Je preto prekvapujúce, že taká veľká planéta v našej vlastnej slnečnej sústave nám dosiaľ unikala,“ povedala astronómka. Pátranie po planéte Deväť však nebude jednoduché. Zatiaľ sa podarilo určiť len orbitu záhadného telesa. Nie je známe, kde sa práve nachádza. Brown je však presvedčený, že Deväť je aj na už existujúcich snímkach a dátach, len si ju zatiaľ nikto nevšimol. Veď kto by hľadal taký kolos v oblasti, kde sa preháňajú len trpasličie planétky, ako je nešťastné Pluto, ktoré má teraz už len číselné označenie 134340.

Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili autorským textom denníka Pravda.