David Bowie svoje súhvezdie nedostane

Fanúšikovia nedávno zosnulého speváka Davida Bowieho budú zrejme sklamaní. Nedávno sa totiž objavili správy, že belgickí astronómovia po ňom pomenovali súhvezdie v tvare blesku. Fanúšikom sa páčilo aj to, že súhvezdie sa pri pohľade na oblohu malo nachádzať blízko Marsu. Pomenovanie súhvezdí však má na starosti Medzinárodná astronomická únia (IAU) a tá pomenovanie nového súhvezdia nepotvrdila.

David Bowie
David Bowie slávu dosiahol ako Ziggy Stardust s bleskom namaľovaným na tvári.
Autor:

„Medzinárodná astronomická únia nedostala žiadnu oficiálnu žiadosť od Observatória Mira o registráciu nového súhvezdia. Takisto neviem nájsť žiadne referencie k tejto registrácii na webovej stránke observatória,“ povedal pre magazín Wired Piero Benvenuti, generálny tajomník Medzinárodnej astronomickej únie.

Takisto je veľmi nepravdepodobné, že by po Bowiem, alebo po komkoľvek inom, mohlo byť pomenované. „Veľmi by nás prekvapilo, keby sme takú žiadosť dostali. Všetky regióny oblohy totiž už sú rozdelené do súhvezdí,“ dodal Benvenuti.

„IAU pomenovala 88 súhvezdí a definovali hranice súhvezdí ešte v roku 1930. Keďže bolo a stále je objavovaných mnoho premenných hviezd, pre astronómov je dôležité mať jednotnú mapu celej nočnej oblohy, ktorú vidíme zo Zeme. Keďže celá obloha už bola podelená, je veľmi nepravdepodobné, že by sa astronomická únia zaoberala registráciou nového súhvezdia.“

Okrem toho mnohé hviezdy sú súčasťou rôznych súhvezdí, a tak by neboli voľné pre registráciu súhvezdia Bowie.

Existuje však náhradné, aj keď nie asi také výsostné riešenie pre fanúšikov. Existuje totiž vec, ktorej sa hovorí asterizmus. Asterizmus je výrazná skupina hviezd, ktorá nie je nijakým z 88 oficiálnych súhvezdí. Najznámejšie asterizmy sú napríklad Veľká medvedica, Jarný trojuholník, Severný kríž a iné.

Asterizmy môžu slúžiť ako pomôcka na vyhľadanie menej výrazných súhvezdí alebo ich častí. „Asterizmy sa často používajú napríklad v amatérskej astronómii. Takže Bowieho blesk by sa mohol stať jedným z asterizmov,“ potvrdil šéf IAU.

David Bowie, vlastným menom David Robert Jones, sa narodil 8. januára 1947 a patril k najvýznamnejším hudobníkom v dejinách. Na konte má 26 sólových štúdioviek vrátane posledného albumu Blackstar, ktorý vydal v deň svojich 69. narodenín. Rakovine podľahol 10. januára vo veku 69 rokov.