Európski vedci sa lúčia so sondou Philae

Nádej, že európska robotická sonda Philae nadviaže spojenie so Zemou, je prakticky nulová. Oznámila to dnes nemecká vesmírna agentúra DLR, ktorá s ďalšími európskymi vedcami sleduje sondu, ktorá v roku 2014 pristála na kométe Čurjumov-Gerasimenko a od minulého leta sa neozýva. Podľa agentúry "je načase sa s ňou rozlúčiť".

Philae, sonda Rosetta
Sonda Rosetta a pristávací modul Philae nad kométou Čurjumov-Gerasimenko.
Autor:

Kométa Čurjumov-Gerasimenko sa vzďaľuje Slnku, takže solárne panely robota dostávajú menej svetla, energie. „Kométa chladne a robot tiež. Príjmové antény sondy sú stále v prevádzke, ale je úprimné a realistické povedať, že je skutočne nepravdepodobné, že by sme opäť sondu Philae začuli,“ vysvätil agentúre AFP Stephan Ulamec vo vyhlásení DLR.

V samostatnom vyhlásení francúzska vesmírna agentúra CNES dnes uviedla, že tiež neočakáva obnovu spojenia s modulom Philae. Zdôraznila však, že jeho materská sonda Rosetta je stále aktívna. Európska vesmírna agentúra (ESA) už minulý mesiac vyjadrila presvedčenie, že Philae už nie je schopná obnoviť spojenie so Zemou a že od konca januára sa o to nebude ani pokúšať.

Ešte koncom decembra vedci verili, že by sonda mohla spojenie so Zemou do konca januára opäť nadviazať. Januárový pokus, označovaný za poslednú nádej na jej oživenie, bol však neúspešný. Vedci vtedy predpovedali, že ďalšie snahy o spojenie znemožní očakávané prudké zníženie teploty v mieste sondy.

Sonda Philae po pristátí v novembri 2014 na kométe fungovala asi 60 hodín, potom jej došla energia a dostala sa do stavu hibernácie. Potom sa však kométa priblížila k Slnku, a prieskumný robot tak znovu získal energiu. Prvý signál vyslal vlani 13. júna, potom 24. júna a naposledy sa ozval 9. júla 2015.

Prieskumný modul Philae vypustila materská sonda Rosetta po desaťročnej púti vesmírom. Misia Rosetta patrí medzi najambicióznejšie projekty Európskej vesmírnej agentúry. Cieľom Philae bolo kométu podrobne preskúmať, vrátane jej vnútornej štruktúry. Vedci prostredníctvom misie chcú poodhaliť tajomstvo vzniku slnečnej sústavy pred 4,6 miliardy rokov.

Než sa aparát po pristátí na kométe odmlčal, zaznamenal stopy organických molekúl obsahujúcich uhlík, ktorý je základom života na Zemi. Jednou z úloh sondy bolo zistiť oprávnenosť hypotézy, že život na zemský povrch dorazil práve z komét.

Vlani v októbri sonda Rosetta objavila na kométe Čurjumov-Gerasimenko, okolo ktorej krúži, molekuly kyslíka. Molekulárny kyslík musí byť podľa vedcov veľmi starý – pochádzať by mohol už z čias vzniku kométy, a teda aj z čias vzniku slnečnej sústavy pred miliardami rokov.

Projekt Rosetta skončí podľa plánu tento rok koncom septembra pristátím materskej sondy na povrchu kométy Čurjumov-Gerasimenko.

Čítajte viac

Súvisiace články:

Mars, NASA

Členské štáty ESA schválili misiu na Mars v roku 2020

03.12.2016 08:55

Členské krajiny Európskej vesmírnej agentúry (ESA) schválili dodatočných 440 miliónov eur na financovanie ďalšej misie ESA na Mars.

Progress

Ruský Progress k ISS nedorazí, krátko po štarte sa zrútil

01.12.2016 18:54

Ruskú nákladnú loď Progress krátko po štarte postihla porucha a pravdepodobne sa zrútila na Zem. Ruským novinárom to oznámili zdroje agentúry Roskosmos.

Mars

Na Marse je veľká podzemná zásobáreň ľadu

29.11.2016 16:00

Obrovské ložisko vodného ľadu ukryté nehlboko pod povrchom Marsu objavili vedci pomocou amerického satelitu Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Aiesec

Svet im otvoril oči, dnes menia životy iným

03.12.2016 17:00

Vystúpiť zo zóny komfortu, kde sa človek cíti dobre a pohodlne, odsťahovať sa do neznámej krajiny a začať od nuly, je veľké životné rozhodnutie.

rakvy, havárila lietadla v kolumbii, chapeco, Chapecoense

Pozostatky futbalistov po páde lietadla previezli do Brazílie

03.12.2016 16:12

Telesné pozostatky väčšiny obetí pondelkového leteckého nešťastia v Kolumbii prepravili z tamojšieho mesta Rio Negro do Brazílie.

sneh, počasie, Švajčiarsko

SHMÚ varuje pred mrazmi vo viacerých okresoch Slovenska

03.12.2016 15:57

SHMÚ vydal výstrahu prvého stupňa pred nízkymi teplotami vo viacerých okresoch Slovenska. Varuje pritom pred teplotami -15 až -17 stupňov Celzia.

Eugen Jurzyca

Vláda odďaľuje vyrovnaný rozpočet, kritizuje Jurzyca

03.12.2016 15:26

Schválený návrh štátneho rozpočtu na budúci rok je jeden z najlepších, ktoré sme doteraz mali. Vyhlásil to v sobotu Ladislav Kamenický (Smer).