Európski vedci sa lúčia so sondou Philae

Nádej, že európska robotická sonda Philae nadviaže spojenie so Zemou, je prakticky nulová. Oznámila to dnes nemecká vesmírna agentúra DLR, ktorá s ďalšími európskymi vedcami sleduje sondu, ktorá v roku 2014 pristála na kométe Čurjumov-Gerasimenko a od minulého leta sa neozýva. Podľa agentúry "je načase sa s ňou rozlúčiť".

Philae, sonda Rosetta
Sonda Rosetta a pristávací modul Philae nad kométou Čurjumov-Gerasimenko.
Autor:

Kométa Čurjumov-Gerasimenko sa vzďaľuje Slnku, takže solárne panely robota dostávajú menej svetla, energie. „Kométa chladne a robot tiež. Príjmové antény sondy sú stále v prevádzke, ale je úprimné a realistické povedať, že je skutočne nepravdepodobné, že by sme opäť sondu Philae začuli,“ vysvätil agentúre AFP Stephan Ulamec vo vyhlásení DLR.

V samostatnom vyhlásení francúzska vesmírna agentúra CNES dnes uviedla, že tiež neočakáva obnovu spojenia s modulom Philae. Zdôraznila však, že jeho materská sonda Rosetta je stále aktívna. Európska vesmírna agentúra (ESA) už minulý mesiac vyjadrila presvedčenie, že Philae už nie je schopná obnoviť spojenie so Zemou a že od konca januára sa o to nebude ani pokúšať.

Ešte koncom decembra vedci verili, že by sonda mohla spojenie so Zemou do konca januára opäť nadviazať. Januárový pokus, označovaný za poslednú nádej na jej oživenie, bol však neúspešný. Vedci vtedy predpovedali, že ďalšie snahy o spojenie znemožní očakávané prudké zníženie teploty v mieste sondy.

Sonda Philae po pristátí v novembri 2014 na kométe fungovala asi 60 hodín, potom jej došla energia a dostala sa do stavu hibernácie. Potom sa však kométa priblížila k Slnku, a prieskumný robot tak znovu získal energiu. Prvý signál vyslal vlani 13. júna, potom 24. júna a naposledy sa ozval 9. júla 2015.

Prieskumný modul Philae vypustila materská sonda Rosetta po desaťročnej púti vesmírom. Misia Rosetta patrí medzi najambicióznejšie projekty Európskej vesmírnej agentúry. Cieľom Philae bolo kométu podrobne preskúmať, vrátane jej vnútornej štruktúry. Vedci prostredníctvom misie chcú poodhaliť tajomstvo vzniku slnečnej sústavy pred 4,6 miliardy rokov.

Než sa aparát po pristátí na kométe odmlčal, zaznamenal stopy organických molekúl obsahujúcich uhlík, ktorý je základom života na Zemi. Jednou z úloh sondy bolo zistiť oprávnenosť hypotézy, že život na zemský povrch dorazil práve z komét.

Vlani v októbri sonda Rosetta objavila na kométe Čurjumov-Gerasimenko, okolo ktorej krúži, molekuly kyslíka. Molekulárny kyslík musí byť podľa vedcov veľmi starý – pochádzať by mohol už z čias vzniku kométy, a teda aj z čias vzniku slnečnej sústavy pred miliardami rokov.

Projekt Rosetta skončí podľa plánu tento rok koncom septembra pristátím materskej sondy na povrchu kométy Čurjumov-Gerasimenko.

Čítajte viac

Súvisiace články:

Proxima b, planéta

Novoobjavená planéta podobná Zemi je zatiaľ najbližšie

26.08.2016 15:00

Vedci našli planétu podobnú Zemi. Okolo svojej hviezdy obieha v obývateľnej zóne, čo znamená, že na nej môže byť tekutá voda. Tá je podmienkou existencie života.

planéta, vesmír

Vedci našli planétu ako Zem v obývateľnej zóne Proxima Centauri

24.08.2016 17:15

Astronómovia objavili v slnečnej sústave planétu približne o hmotnosti Zeme, ktorá obieha okolo svojej hviezdy Proxima Centauri v takzvanej obývateľnej zóne.

počasie, leto, teplo, horúčavy,

Tohtoročný júl bol podľa NASA najteplejší v histórii

19.08.2016 14:00

Tohtoročný júl bol najteplejším mesiacom v zaznamenanej histórii. Oznámil to americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

Hagia Sofia, Turecko, Istanbul

Rusko zrušilo zákaz charterových letov do Turecka

28.08.2016 22:26

Rusko v nedeľu zrušilo zákaz charterových letov do Turecka, ktorý vydalo po zostrelení ruského vojenského lietadla.

Merkelová, nemecko,

Gabriel: Rokovania EÚ a USA o voľnom obchode v podstate skrachovali

28.08.2016 22:11

Rokovania o voľnom obchode medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi v podstate skrachovali, uviedol Sigmar Gabriel.

Letecká záchranná zdravotná služba

Kamenná lavína v Tatrách pochovala horolezca

28.08.2016 17:32

Poľský horolezec prišiel o život po tom, čo ho zasypala kamenná lavína.

utečenci, migranti, migračná kríza, nemecko, hanau,

Nemecko sa v tomto roku pripravuje na príchod 300-tisíc migrantov

28.08.2016 16:20

Nemecké úrady sa v tomto roku pripravujú na príchod zhruba 300 000 migrantov.