Pátranie po E.T. sa má zúžiť

Astronómovia už desaťročia pátrajú po obývateľných planétach a signáloch od inteligentných mimozemských bytostí. Lov na planéty bol veľmi úspešný. Dosiaľ sa podarilo objaviť viac ako dvetisíc exoplanét a ďalšie stále pribúdajú.

hviezda, planéta, vesmír, mimozemské bytosti, mimozemšťan
Podľa astronómov sa pri pátraní po mimozemšťanoch treba zamerať na veľmi úzky výsek vesmíru.
Autor:

Na druhej strane sa nepodarilo získať ani len náznaky existencie mimozemskej inteligencie. Vedci z Nemecka a Kanady tvrdia, že sme zrejme zvolili zlú taktiku v pátraní a ľudia by sa mali sústrediť len na malý výsek okolitého vesmíru. Podľa nich sa treba pozerať tým smerom, kde by pokročilá civilizácia mohla zaznamenať prechod Zeme popred Slnko, rovnako, ako to robíme my pri hľadaní exoplanét.

Výskumníci tvrdia, že v tomto výseku vesmíru je oveľa vyššia šanca nájsť signály, ktoré k nám mimozemské civilizácie vedome alebo nevedome vyslali. Navyše, pátranie by sa zúžilo na dve tisíciny (0,2 percenta) kozmu. Vďaka tomu by bola analýza signálov z tejto časti vesmíru oveľa detailnejšia, s väčšou šancou na úspech a výrazne by klesol objem dát, ktoré je nutné analyzovať.

Keď planéta prechádza popred svoju hosťovskú hviezdu, nepatrne ju zatieni. Tieto malé výkyvy v žiarivosti hviezd pomáhajú astronómom hľadať exoplanéty, určovať ich veľkosť aj vzdialenosť od hviezdy. Na základe toho dokážu určiť, či sa podobajú Zemi a či by sa na ich povrchu mohla nachádzať voda v tekutom stave, čo je hlavný faktor na existenciu podmienok vhodných na vznik života.

„Kľúčovým prvkom tejto stratégie je, že sa zameriame len na veľmi malú časť oblohy. Vďaka tomu by mohlo trvať len niekoľko desaťročí, aby sme zistili, či tam sú, alebo nie sú mimozemskí astronómovia, ktorí objavili našu planétu. Možno už analyzovali našu atmosféru a zachytili technologickú aktivitu a pokúsili sa nás kontaktovať,“ uviedol René Heller z Inštitútu Maxa Plancka pre výskum slnečnej sústavy (MPS).

Vedci už v danom výseku vesmíru identifikovali 82 hviezd, na ktoré by sa pátranie malo zamerať. Všetky tieto hviezdy sú podobné nášmu Slnku a majú dostatočne dlhú životnosť, aby umožnili vývin vyšších foriem života. Aj týchto 82 hviezd je však len zlomok z potenciálne zaujímavých cieľov. Využitím počítačových modelov astronómovia dospeli k záveru, že aj v takom malom výseku kozmu by mohlo byť až stotisíc hviezd, okolo ktorých obiehajú planéty vhodné na vznik a evolúciu inteligentných bytostí.

Čítajte viac