Scott Kelly po ročnej misii na ISS končí s kariérou astronauta

Americký astronaut Scott Kelly, ktorý sa začiatkom marca vrátil z ročnej misie na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS), odchádza po 20 rokoch z aktívnej služby.

vesmírna stanica
Scott Kelly v simulátore Sojuzu.
Autor:

Oznámil to v piatok americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), ktorého vyhlásenie citovala agentúra Reuters.

Kellyho takmer ročný pobyt na ISS bol doposiaľ najdlhším nepretržitým pobytom amerického astronauta vo vesmíre. Spolu s ním ho absolvoval aj ruský kozmonaut Michail Kornijenko. Misia oboch astronautov sa začala vlani v marci a trvala 340 dní.

Rusko naďalej drží svetový rekord ohľadne najdlhšieho pobytu človeka vo vesmíre – ruský lekár a kozmonaut Valerij Poľakov strávil v polovici 90. rokov vo vesmíre nepretržite takmer 438 dní. NASA v piatok oznámila, že 52-ročný Scott Kelly, ktorý je astronautom od roku 1996, odíde z aktívnej služby 1. apríla. Aj potom sa však bude podieľať na výskumných úlohách súvisiacich s jeho doterajšími kozmickými misiami.

Astronautom NASA bol svojho času aj Scottov brat Mark Kelly. Ten je v súčasnosti zapojený do výskumu genetických zmien spôsobených dlhodobým pobytom ľudí vo vesmíre. Bratia Kellyovci sú jednovaječné dvojčatá.

Čítajte viac:

Súvisiace články:

Proxima b, planéta

Novoobjavená planéta podobná Zemi je zatiaľ najbližšie

26.08.2016 15:00

Vedci našli planétu podobnú Zemi. Okolo svojej hviezdy obieha v obývateľnej zóne, čo znamená, že na nej môže byť tekutá voda. Tá je podmienkou existencie života.

planéta, vesmír

Vedci našli planétu ako Zem v obývateľnej zóne Proxima Centauri

24.08.2016 17:15

Astronómovia objavili v slnečnej sústave planétu približne o hmotnosti Zeme, ktorá obieha okolo svojej hviezdy Proxima Centauri v takzvanej obývateľnej zóne.

počasie, leto, teplo, horúčavy,

Tohtoročný júl bol podľa NASA najteplejší v histórii

19.08.2016 14:00

Tohtoročný júl bol najteplejším mesiacom v zaznamenanej histórii. Oznámil to americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

Turecko, americká stíhačka

Pri tureckých útokoch v Sýrii zahynuli desiatky civilistov

28.08.2016 13:45

Pri druhom leteckom útoku tureckých ozbrojených síl na severe Sýrie zahynulo najmenej 15 civilistov a 25 ďalších utrpelo zranenia.

francúzsko, vydavateľstvo, charlie hebdo, policajt, police, paríž

Francúzske úrady zadržali švagra útočníka na Charlie Hebdo

28.08.2016 12:21

Francúzske úrady vzali do väzby švagra jedného z dvojice útočníkov na parížsku redakciu satirického časopisu Charlie Hebdo.

Angela Merkelová

Prieskum: Polovica Nemcov si nepraje ďalšie funkčné obdobie pre Merkelovú

28.08.2016 10:54

Polovica obyvateľov Nemecka si neželá, aby kancelárka Angela Merkelová odslúžila ďalšie funkčné obdobie. Vyplýva to zo zverejneného prieskumu verejnej mienky, z ktorého cituje agentúra DPA.

Raketa

Podozriví kurdskí militanti vypálili rakety na turecké letisko

28.08.2016 10:04

Podozriví kurdskí militanti vypálili v sobotu rakety na letisko v tureckom meste Diyarbakir ležiacom v juhovýchodnej časti krajiny.