Na Marse je veľká podzemná zásobáreň ľadu

Obrovské ložisko vodného ľadu ukryté nehlboko pod povrchom Marsu objavili vedci pomocou amerického satelitu Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Odhaduje sa, že by malo obsahovať toľko vody, ako má Horné jazero v Severnej Amerike, informovala americká vesmírna agentúra NASA.

Mars
Oblasť Utopia Planitia na Marse, pod ktorej povrchom má byť jazero plné vody.
Autor:

Odborníkov k významnému objavu priviedol záujem o zvláštne hrboľatý terén v časti oblasti nazvanej Utopia Planitia, ktorá sa nachádza zhruba v polovici medzi rovníkom a severným pólom červenej planéty. Rozhodli sa miesto preskúmať pomocou radaru Sharad, ktorý je umiestnený na družici obiehajúcej okolo Marsu a dokáže prebádať aj vrstvy pod povrchom.

Rozborom údajov získaných počas viac ako 600 preletov HRO nad skúmanou oblasťou vedci zistili, že ide o ložisko rozlohou rozsiahlejšie, ako je územie Mexika. Jeho hĺbka sa pohybuje od približne 80 do asi 170 metrov a jeho zloženie tvorí z 50 až 85 percent vodný ľad zmiešaný s prachom a väčšími kamennými časticami.

Veľmi významná je skutočnosť, že sa táto voda nachádza blízko pod povrchom – v hĺbke jedného až desiatich metrov. Táto vrstva ju chráni pred unikaním do riedkej marťanskej atmosféry, ale zároveň z tohto ložiska robí možnú obrovskú dobre prístupnú zásobáreň vody pre budúce ľudské výpravy, ktoré budú Mars raz skúmať.

„Toto ložisko je pravdepodobne oveľa dostupnejšie ako väčšina vodného ľadu na Marse, pretože je na relatívne nízkej marsopisnej šírke a leží v plochej, hladkej oblasti, kde bude pristátie jednoduchšie ako v iných miestach s ľadom ukrytým pod povrchom,“ uviedol Jack Holt z Texaskej univerzity, ktorý sa podieľa na výskumoch zameraných na vodu a ľad na Marse.

Horné jazero je najväčšie z piatich Veľkých jazier nachádzajúcich sa na pomedzí USA a Kanady. Je dlhé 563 kilometrov, široké až 257 kilometrov a priemerná hĺbka je 147 metrov. Objem vody v tomto jazere dosahuje 12 100 kubických kilometrov. Po Kaspickom mori je to druhé najväčšie sladkovodné jazero na Zemi.

Čítajte viac