Navigačný systém Galileo začal fungovať

Európania sa už nebudú musieť spoliehať na navigáciu pomocou amerických satelitov GPS alebo ruského GLONASS-u. Včera začal prvé služby užívateľom poskytovať európsky navigačný systém Galileo.

16.12.2016 14:00
navigačný systém, galileo, satelity Foto:
Navigačný systém Galileo má po dokončení v roku 2020 pozostávať z 30 satelitov, z čoho tri budú záložné.
debata (15)

Ide o výkonnejšiu, presnejšiu a pritom kompatibilnú obdobu amerického systému GPS. Plne funkčný by mal byť v roku 2020, keď na svojich obežných dráhach bude všetkých 30 satelitov. Zatiaľ ich je 18.

Ako americký, tak ruský systém sú financované a kontrolované armádami a nimi poskytované údaje môžu byť z politických či ekonomických dôvodov pre civilných užívateľov kedykoľvek skresľované či úplne zablokované. Na to poukazuje Európska vesmírna agentúra (ESA), ktorá spoločne s Európskou komisiou zastrešuje systém Galileo. Európsky systém poskytne okrem nezávislosti i väčšiu presnosť. Jeho prednosťou je aj prepojiteľnosť s americkým GPS, čím sa presnosť ešte zvýši.

„Systém Galileo desaťnásobne zvýši presnosť geografickej lokalizácie a umožní vznik novej generácie technológií založených na tejto lokalizácii, ako sú napríklad autá bez vodiča, hybridné zariadenia alebo služby inteligentných miest,“ uviedol podpredseda komisie zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Galileo bude v spojení so systémom GPS poskytovať bezplatné služby. K nim patria záchranné operácie – pátranie po stratených osobách na mori alebo v horách. Presnejšia navigácia pre občanov a bezplatné služby v oblasti určovania polohy, navigácie a určovania času pre smartfóny a automobilové navigačné systémy. Systém Galileo sa od roku 2018 bude nachádzať vo všetkých nových modeloch automobilov predávaných v Európe a umožní aj fungovanie núdzového volacieho systému eCall. Nový systém takisto umožní lepšiu časovú synchronizáciu kritických infraštruktúr, čiže bankových a finančných transakcií, alebo telekomunikačných a energetických distribučných sietí. Galileo bude využívať aj verejný sektor. Verejná regulovaná služba má podporovať služby civilnej ochrany, humanitárnej pomoci, colnej správy a polície. V prípade krízových situácií, ako je teroristický útok, bude pre štátnu správu k dispozícii stabilný a plne šifrovaný servis, ktorý zabezpečí kontinuitu služieb.

Prvý Galileo smartfón vyvinutý španielskou spoločnosťou BQ je už na trhu, pričom sa očakáva, že čoskoro uvedú na trh podobné výrobky aj ďalšie spoločnosti. Galileo tiež vývojárom aplikácií umožní, aby svoje nápady testovali na základe skutočného signálu.

Vývoj projektu

  • 7. decembra 1999 – EÚ odsúhlasila začatie štyroch výskumných štúdií, ktoré umožnia vytvorenie Galilea, ktorý má zefektívniť komunikačné spojenie na Zemi.
  • 28. decembra 2005 a 27. apríla 2008 – Do vesmíru vypustili dva prieskumné satelity Galilea.
  • 8. decembra 2010 – Ministri dopravy EÚ potvrdili, že administratívna časť Galilea bude sídliť v Prahe.
  • 21. októbra 2011 – Na obežnú dráhu boli vynesené prvé dve družice Galilea. Ďalšia dvojica nasledovala 12. októbra 2012.
  • 12. marca 2013 – Galileo zameral svoj prvý cieľ s presnosťou na desať až 15 metrov, čo bolo v súlade s očakávaním.
  • 22. augusta 2014 – Ďalšia dvojica vyslaných satelitov najskôr nedosiahla predpokladanú obežnú dráhu, neskôr museli byť pre nich uskutočnené nápravné manévre.
  • V septembri 2015 už bolo na obežnej dráhe celkom desať satelitov.
  • 24. mája 2016 – Galileo rozšíril svoju sieť satelitov na obežnej dráhe na 14.
  • 17. novembra 2016 – Sieť satelitov na obežnej dráhe rozšírená na 18, teda takmer dve tretiny z plánovaného počtu 30.
  • 15. decembra 2016 – Galileo začal poskytovať prvé služby.
Navigačný systém Galileo má po dokončení v roku... Foto: ESA
navigačný systém, galileo, vesmír Navigačný systém Galileo má po dokončení v roku 2020 pozostávať z 30 satelitov, z čoho tri budú záložné.

Oproti ostatným systémom má byť Galileo presnejší (na jeden až dva metre), a to vďaka revolučným atómovým hodinám. Prvýkrát vo vesmíre boli použité vodíkové hodiny, ktoré sú oproti dosiaľ používaným rubídiovým štvornásobne presnejšie. Galileo bude aktívny systém, teda družice budú schopné signály nielen vysielať, ale aj prijímať, čo sa využije pri pátracích akciách, keď nájdený objekt dostane informáciu, že pomoc je už na ceste.

V rámci systému bude na troch obežných dráhach po deväť družíc. Ďalšie tri satelity obiehajúce okolo Zeme budú plniť funkciu rezervy pre prípad poruchy niektorého z 27 aparátov.

Galileo bude vysielať päť druhov signálov. Zadarmo dostupný verejný na použitie najmä ako navigácia pre vodiča, kódovaný na komerčné účely napríklad na zameriavanie pozemkov geodetov či mýtne systémy, certifikovaný signál pre navigáciu lietadiel, šifrovaný pre špecifických používateľov, ako sú napríklad vládne úrady, a signál pre pátracie a záchranné akcie.

„Tieto prvé služby systému Galileo predstavujú pre Európu významný úspech a sú prvým plodom našej nedávno prijatej kozmickej stratégie. Ide o výsledok spoločného úsilia o návrh a vytvorenie najpresnejšieho systému satelitnej navigácie na svete,“ povedala Elzbieta Bienkowská, komisárka pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie.

Satelitný signál budú prijímať asi tri desiatky pozemných monitorovacích staníc, ktoré budú určovať vzdialenosť družíc voči stanici a informácie ďalej odovzdajú do hlavnej riadiacej stanice v nemeckom Oberpfaffenhofene a talianskom Fucine. Tam sa vypočítajú presné údaje dráh satelitov, ktoré sa s korekciami atómových hodín pre každú z družíc odošlú do staníc pre komunikáciu s družicami, odkiaľ sa minimálne raz denne odošlú na jednotlivé satelity. Z družíc sa potom vysielajú presné údaje k užívateľovi.

Vybudovanie Galilea má úniu vyjsť na zhruba sedem miliárd eur. Prevádzkové náklady po spustení systému sa ročne odhadujú na 800 miliónov eur. Pôvodne sa predpokladalo, že na vybudovanie prispeje konzorcium veľkých európskych firiem. To kvôli obavám o ziskovosť od projektu odstúpilo, takže EÚ v roku 2007 rozhodla financovať projekt z úniových prostriedkov. Zákazku na výrobu prvých 14 satelitov získala nemecká OHB System AG, francúzska Arianespace zaisťuje ich vynesenie do vesmíru a talianska ThalesAleniaSpace poskytuje systémovú podporu. Údržbu satelitov má na starosť britská firma Astrium a administratívne centrum Galileo je v Prahe.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #vesmír #GPS #Galileo #Glonass #navigačný systém