Vedci našli unikátny systém s tromi planétami v obývateľnej zóne

Astronómovia objavili vo vzdialenosti 40 svetelných rokov od Zeme unikátnu sústavu so siedmimi planétami, z ktorých tri ležia v takzvanej obývateľnej zóne.

V dnešnej tlačovej správe to oznámilu Európske južné laboratórium (ESO) s tým, že nájdený systém je rekordný nielen čo do počtu planét, ktoré sa veľkosťou podobajú Zemi, ale má tiež najviac planét, na ktorých povrchu by sa mohla vyskytovať voda v kvapalnom stave. Za určitých podmienok by voda mohla byť na všetkých siedmich planétach.

„Je to úžasný planetárny systém – nielen tým, koľko planét sme v ňom našli, ale hlavne preto, že sú všetky prekvapivo podobné Zemi,“ uviedol Michaël Gillon, ktorý o objave s tímom vedcov z ESO a z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír ( NASA) informoval v odbornom časopise Nature.

Medzinárodný tím astronómov vedený Gillonom už vlani oznámil objavenie troch potencionálne obývateľných planét obiehajúcich okolo hviezdy s katalógovým označením Trappist-1. Následne vedci svoje pozorovania zintenzívnili a postupne zistili ďalšie zaujímavosti, vrátane toho, že planét je tam viac.

Chladná a malá hviezda v súhvezdí Vodnára

Systém sa nachádza v súhvezdí Vodnára. jeho materskou hviezdou je mimoriadne chladný červený trpaslík Trappist-1, okolo ktorého obieha sedem zistených planét. Najmenej šesť z nich je podľa vedcov veľkosťou i teplotami na povrchu porovnateľných so Zemou. Trappist-1 je drobnou hviezdou, má asi len osem percent hmotnosti Slnka.

„Trpasličie hviezdy, ako je Trappist-1, vydávajú podstatne menej energie než Slnko. Pokiaľ na povrchu planét v takom systéme má existovať kvapalná voda, musia obiehať na oveľa bližších obežných dráhach ako v prípade slnečnej sústavy,“ vysvetlil spoluautor štúdie Amaury Triaud. A práve táto podmienka je u tejto sústavy splnená.

Z pozorovaní a analýz vyplýva, že všetky zistené planéty sú veľkosťou podobné Zemi a Venuši, prípadne sú len o málo menšie, a prinajmenšom šesť planét sú kamenné telesá. Ich obežné dráhy sú podobné obežným dráham veľkých mesiacov Jupitera, takže sú oveľa menšie než orbit Merkúru okolo Slnka. Na povrch planét hviezdy Trappist-1 tak dopadá porovnateľné množstvo energie ako na vnútorné planéty slnečnej sústavy.

Tri planéty sú nádejné

Klimatické modely naznačujú, že prvé tri planéty červeného trpaslíka sú príliš horúce, aby sa na nich mohla v kvapalnom skupenstve vyskytovať voda, hoci nie je vylúčené, že na malej časti povrchu skutočne je, a posledná planéta je zrejme zase príliš chladná.

Za skutočný svätý grál lovcov extrasolárnych planét, teda planét mimo slnečnú sústavu, sú považované zostávajúce tri telesá, ktoré zaujímajú v systéme štvrtú až šiestu pozíciu. Na ich povrchu by mohli byť oceány. Podľa ESO sa tak Trappist-1 stane veľmi významným cieľom budúcich výskumov. Vďaka novej generácii prístrojov, ako sú napríklad ďalekohľad E-ELT (Európsky extrémne veľký ďalekohľad) či kozmický teleskop JWST (Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba), bude podľa astronómov možno pátrať nielen po vode, ale aj po dôkazoch existencie života na týchto planétach.

Astronómovia vlani s objavom planéty približne o hmotnosti Zeme obiehajúce v obývateľnej zóne okolo hviezdy Proxima Centauri, ktorá je tiež červeným trpaslíkom, upozornili, že červení trpaslíci môžu vyžarovať intenzívne röntgenové a ultrafialové žiarenie. To môže predstavovať jeden z problémov pre prípadnú prítomnosť života na spomínanej planéte Proxime b.

Súvisiace články:

Rosetta

Sonda Rosetta zaznamenala zmeny na povrchu kométy 67P

23.03.2017 10:13

Sonda Rosetta Európskej vesmírnej agentúry zmonitorovala počas svojej už ukončenej misie viacero zmien na povrchu kométy 67P/Čurjumov-Gerasimenko.

spln, Mesiac

Čína sa vypraví za vzorkami mesačnej pôdy

22.03.2017 15:00

Lunárna sonda Čchang-e 5 prechádza posledným kolom testov a počíta sa s tým, že od augusta bude pripravená na štart.

dragon, iss, spaceX

Dragon sa vrátil z ISS, ktorú čakajú zmeny

21.03.2017 18:00

Nepilotovaná vesmírna loď Dragon americkej spoločnosti SpaceX pristála v Tichom oceáne po úspešnej ceste na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS).

Trump

Súd na Havaji predĺžil neplatnosť Trumpovho migračného dekrétu

30.03.2017 08:14

Federálny súd amerického štátu Havaj predĺžil na neurčito príkaz, ktorý pozastavil platnosť protiimigračného dekrétu vydaného v marci prezidentom Donaldom Trumpom.

strečno, cesta, žilina, vrútky, doprava

Cez víkend uzavrú cestu pod Strečnom

30.03.2017 08:07

Cez víkend 1. až 2. apríla uzavrú cestu pod Strečnom. Dôvodom je spevňovanie brala.

dubravka, nájomné byty

Poslanci opäť žiadajú zastaviť výstavbu nájomných bytov v Dúbravke

30.03.2017 08:00

Bratislavskí poslanci opäť žiadajú primátora Nesrovnala, aby zastavil výstavbu 68 náhradných nájomných bytov pre ľudí z reštituovaných domov v Dúbravke.

kaštiel, galanta

Galanta nemusí vrátiť milióny

30.03.2017 08:00

V Galante zavládol zmätok okolo eurofondov, ktoré má mesto vrátiť.