Slnečnou sústavou skutočne uháňa cudzia kométa

Do slnečnej sústavy naozaj dorazila kométa, akú sme doteraz nevideli. Podľa poľských astronómov môže teoreticky pochádzať zo sústavy, ktorá je vzdialená 13 svetelných rokov.

22.10.2019 09:22
borisov Foto:
Do slnečnej sústavy naozaj dorazila kométa, akú sme doteraz nevideli - 2I/Borisov.

Hoci k nám však teleso 2I/Borisov pricestovalo z iného hviezdneho systému, ako sa potvrdilo, vyzerá vlastne až podozrivo povedome.

Už v septembri americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) a Európska vesmírna agentúra (ESA) ohlásili novú kométu mieriacu k Slnku, ktorá je zrejme z inej sústavy. Vesmírny objekt si najskôr všimol amatérsky astronóm z Krymu Gennadij Borisov, ktorý už objavil viacero komét. Terajšie teleso tak dostalo meno podľa neho.

V prvej polovici septembra sa nachádzala 420 miliónov kilometrov od Slnka, kométa tak letí rýchlosťou 150 tisíc kilometrov za hodinu. A Zem míňa s veľkým odstupom ešte za obežnou dráhou Marsu. Maximálne priblíženie k Slnku je vedcami očakávané 8. decembra a bude asi 300 miliónov kilometrov. Potom sa kométa začne vracať späť do medzihviezdneho priestoru.

Poľskí odborníci teraz určili, že druhý známy medzihviezdny objekt po asteroide Oumuamua, ktorý navštívil našu slnečnú sústavu, kométa 2I/Borisov, asi pochádza z dvojhviezdneho (binárneho) systému červeného trpaslíka Kruger 60 (hviezdy Kruger 60A a Kruger 60B) vzdialeného viac ako 13 svetelných rokov od nás v súhvezdí Cefeus.

Kométa, ktorá bola identifikovaná vďaka oblaku prachu a plynu, má priemer 1,4 až 6,6 km, svoju cestu vesmírom začala pred miliónom rokov.

Kométa 2I/Borisov mohla podľa kozmického výskumného centra Poľskej akadémie vied obiehať dvojča hviezdy Kruger 60, podobne ako kométy obiehajú okolo Slnka v našom systéme, kým vplyv inej planéty nespôsobil jej odlet do voľného kozmu.

„Okamžite sme zaregistrovali kómu a chvost, ktoré neboli vidieť okolo planétky Oumuamua. To je naozaj skvelé, pretože to znamená, že náš nový návštevník je jednou z týchto mýtických a nikdy predtým nevidených skutočných medzihviezdnych komét,“ povedal podľa britského denníka The Independent poľský vedec Michal Drahuše z Jagelonskej univerzity v Krakove.

Dňa 13. septembra sa na kométu pozrel veľký kanársky ďalekohľad (GTC), ktorý je so svojimi viac ako 10 metrami najväčším celistvým ďalekohľadom na svete. Spektrum kométy z GTC a porovnanie daného emitujúceho prachu so spektrom komét slnečnej sústavy je veľmi podobné.

„Na základe týchto počiatočných charakteristík sa tento objekt javí nerozoznateľný od pôvodných komét slnečnej sústavy,“ podotkol spoluautor štúdie Piotr Guzik rovnako z Jagelonskej univerzity.

Borisov je druhým známym návštevníkom pochádzajúcim z miest mimo slnečnú sústavu, pripája sa k asteroidu Oumuamua (havajský termín pre posla) v tvare cigary, ktorý bol detekovaný 19. októbra 2017. Na rozdiel od kométy 2I/Borisov však pri objekte Oumuamua astronómovia neboli schopní ani približne určiť, odkiaľ pochádza.

Podľa skorších vyjadrení astronómov Oumuamua priletela zo smeru od súhvezdia Lýry a z našej sústavy mieri k súhvezdiu Pegasa. Teleso 14. októbra 2017 minulo Zem vo vzdialenosti okolo 24 miliónov kilometrov, čo je približne šesťdesiatnásobná vzdialenosť Zeme od Mesiaca.

Objav novej kométy nepochádzajúcej z našej sústavy po tak krátkej dobe vedie k domnienkam, že takéto medzihviezdne návštevy nemusia byť výnimočné. Ako pripomína denník The Independent, odvtedy odborníci skúšajú objekt naďalej podrobne skúmať a tešia sa aj na jeho decembrové priblíženie, pretože by podľa nich mohol zlepšiť naše pochopenie okolitého vesmíru.

Viac na túto tému: #vesmír #vedci #NASA #Kométa