K Zemi smeruje jedna z najjasnejších komét

Dvojica ruských astronómov objavila kométu, ktorá je taká jasná, že by ju na konci budúceho roka mohli ľudia vidieť aj za denného svetla, a to voľným okom. Na nočnej oblohe by potom podľa vedcov kométa pomenovaná C/2012 S1 mala žiariť oveľa jasnejšie ako Mesiac v splne. Ak sa ich predpoveď naplní, pôjde podľa serveru Astronomynow.com o jednu z najvýznamnejších komét histórie.

28.09.2012 12:00
kometa Foto:
Ilustračné foto

Kométu objavili astronómovia 21. septembra v súhvezdí Raka vo vzdialenosti približne miliardu kilometrov od Zeme a 939 miliónov kilometrov od Slnka. K tomu by sa mala najviac priblížiť 28. novembra budúceho roka, keď bude asi 1,2 milióna kilometrov od jeho povrchu. V tom čase by sa zo Zeme mala javiť taká jasná, že bude krátkodobo vidieť aj počas dňa.

Zatiaľ je ešte kométa natoľko vzdialená, že ju možno vidieť len teleskopom.Od neskorého leta 2013 by mala byť viditeľná aj obyčajným ďalekohľadom, voľným okom potom od začiatku novembra do polovice januára 2014. Najlepšie podmienky na jej sledovanie budú na severnej pologuli.

Podľa serveru Space.com je kométa veľmi zaujímavá aj tým, že sa pravdepodobná dráha jej letu podobá dráhe Veľkej kométy z roku 1680 (známej tiež ako Kirchova kométa), ktorú bolo možné vidieť aj za denného svetla a ktorá za sebou nechávala výrazný dlhý chvost.