Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

včely, úľ,

Za šírenie smrteľnej choroby včiel môžu ľudia

06.02.2016 07:00

Za šírenie choroby, ktorá decimuje populácie včiel po celom svete, môže človek, zistili vedci. Zároveň uviedli, že pre včely smrteľné ochorenie má pôvod v Európe. Vírus DWV známy tým, že deformuje včelám krídla, už infikoval úle takmer v každej krajine.

vtáky, vtáci, sťahovanie, teplé krajiny, hus

Na Aljaške teplé more zabilo tisíce vtákov

25.01.2016 12:00

Osudným sa im stal nedostatok potravy, kvôli ktorému vyhladovali. Otepľujúca sa oceánska voda môže mať vplyv aj na ďalšie morské živočíchy.

Dracoraptor hanigani, dinosaurus, Wales

Britskí vedci opísali najstaršieho jurského dinosaura

21.01.2016 13:54

Britskí vedci opísali najstaršieho jurského dinosaura. Dracoraptor hanigani žil pred 201 miliónmi rokov na území dnešného Walesu. Meno dostal podľa objaviteľov.

Miroslav Lajčák

Lajčák na Ukrajine odovzdal humanitárnu pomoc

07.02.2016 15:24

Humanitárnu pomoc v hodnote 43-tisíc eur odovzdal minister zahraničných vecí počas návštevy Ukrajiny predstaviteľom dvoch nemocníc a jednej neziskovej organizácii.

jahňa, jahňacina

Taliani si obľúbili slovenské jahňatá, zoberú ich všetky

07.02.2016 15:22

Osem týždňov pred začiatkom veľkonočných sviatkov privádzajú ovce pri bahnení na svet mladé jahňatá. Tie končia výhradne na talianskom trhu.

Ľudovít Kaník, Pavol Frešo

Ľuďom bez ZŠ treba zrušiť minimálnu mzdu, tvrdí Kaník

07.02.2016 15:18

Pre kategóriu ľudí, ktorí majú ukončené len základné vzdelanie alebo nedochodili ani základnú školu, treba zrušiť kategóriu minimálnej mzdy. Myslí si to Ľudovít Kaník.

snem smer nitra fico kalinak

Vláda dvoch alebo troch strán?

07.02.2016 15:00

Niekedy by sa zišla krištáľová guľa, pred voľbami určite. Zostáva do nich 28 dní a dá sa odhadnúť iba to, že vláda bude koaličná, všetko ostatné je otvorené.