Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

fosílie, chrobák

Objavili prvú fosíliu bystruškovitého chrobáka v Antarktíde

02.12.2016 15:00

Americkí vedci Allan Ashworth zo Štátnej univerzity v Severnej Dakote a Terry Erwin objavili vôbec prvú fosíliu bystruškovitého chrobáka v Antarktíde.

prasa, prasiatko, more, Havaj, plávanie, dovolenka, leto

Ošípané môžu prepadať pesimizmu

01.12.2016 15:00

Prasce sú výrazné osobnosti a môžu prepadať pesimistickým alebo optimistickým náladám podobne ako ľudia. Ukázali to najnovšie výskumy britských vedcov.

Arktída, ľadovce, ľad

V Arktíde sa deje niečo zvláštne. Zima nechce prísť

28.11.2016 14:00

V niektorých oblastiach Arktídy bolo tento mesiac až o dvadsať stupňov Celzia viac, ako je dlhodobý priemer.

Miroslav Lajčák

Lajčák: Európska únia musí zmeniť svoj vzťah k občanom

02.12.2016 22:36

Podobne ako pre Nemecko, aj pre Slovensko predstavuje Európska únia "civilizačný základný princíp", uviedol to minister Lajčák v komentári pre nemecký denník.

Hawking

Stephena Hawkinga v Ríme hospitalizovali

02.12.2016 21:28

Britského astrofyzika Stephena Hawkinga prijali v Ríme do nemocnice, kde sa podrobí lekárskej kontrole, pretože sa necítil dobre.

volkswagen, auto, automobilka, vw

Naftové Volkswageny opäť priťahujú ľudí, ich predaje rastú

02.12.2016 21:11

Finančná divízia Volkswagenu očakáva v tomto roku rekordný zisk, a to okrem iného vďaka rastu dopytu po naftových vozidlách.

paríž, rukojemnícka dráma, polícia,

Lupič v Paríži zadržiaval šesť rukojemníkov, pred políciou ušiel

02.12.2016 20:47, aktualizované: 22:24

Neznámy páchateľ prepadol sídlo cestovnej kancelárie v Paríži. Ešte pred zásahom policajného komanda muž z miesta ušiel.