Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

sneh, arktída

Červený sneh urýchľuje topenie ľadu v Arktíde

23.06.2016 14:00

Úloha riasami zafarbeného červeného snehu pri topení ľadu v Arktíde bola výrazne podcenená. Podľa novej štúdie vedcov červený sneh sa topí podstatne rýchlejšie.

Nosorožce, nosorožec, rohy, Afrika, JAR, ranč

V Afrike liečia samicu nosorožca, ktorá prišla o rohy

20.06.2016 15:00

Hope je považovaná za zázrak. Rok od chvíle, keď bola napadnutá a ponechaná polomŕtva v rezervácii neďaleko Port Elizabeth , aj napriek hrozivej rane stále žije.

tasman

Tasmánskemu diablovi implantovali kardiostimulátor

09.06.2016 14:00

Tasmánskemu diablovi Nickovi zo zoologickej záhrady v americkom San Diegu implantovali kardiostimulátor po tom, ako v januári ošetrovatelia zistili, že srdce zvieraťa má slabý tep.

lietadlo, EgyptAir

Na palube lietadla EgyptAir bol zrejme požiar, zistili experti

29.06.2016 23:01

Informácie z opraveného záznamníka letových údajov potvrdili prítomnosť dymu na palube lietadla spoločnosti EgyptAir, ktoré sa zrútilo 19. mája.

Diaľnica D1

Križovatku Triblavina postavia v pôvodnej verzii

29.06.2016 20:18

Križovatka Triblavina na diaľnici D1 sa postaví podľa pôvodnej koncepcie s ďalšími štyrmi pruhmi a kolektormi.

Prezidentský palác, leto, fontána, kvety

Po nočnom 'návštevníkovi' v Prezidentskom paláci stále pátrajú

29.06.2016 20:14

Muž, ktorý sa v noci na utorok prechádzal po chodbe Prezidentského paláca, uniká. Polícii sa ho do našej uzávierky nepodarilo vypátrať.

Fico

Fico: Je správne, že sme počkali so schvaľovaním programu predsedníctva

29.06.2016 19:02

Premiér Robert Fico považuje za veľmi správe, že Slovensko počkalo so schvaľovaním programu predsedníctva v Rade EÚ až na posledný možný dátum, a to štvrtok 30. júna.