Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

komáre, hmyz, malária,

V boji proti malárii by mohli pomôcť kurčatá

25.07.2016 12:00

Komáre prenášajúce maláriu sa snažia vyhnúť pachu živých kurčiat. Podľa novej vedeckej štúdie by sa to dalo využiť pri príprave účinného repelentu.

psy, klonovanie, klony

Kórejská firma sľubuje klonovanie domácich maznáčikov

19.07.2016 15:00

Nechať pobehovať svojich domácich miláčikov po oplotenom trávniku v západnej časti Soulu za 100-tisíc dolárov nie je práve lacný špás. Ich majitelia však aspoň presne vedia, čo za to získajú.

Antarktída, sneh, lad, zima

Ozónová diera nad Antarktídou sa po rokoch začína zaceľovať

08.07.2016 14:00

Ozónová diera nad Antarktídou sa po rokoch zväčšovania zrejme začína zaceľovať. Vyplýva to z výskumu poprednej odborníčky na túto problematiku Susan Solomonovej.

FRANCE-HOSTAGES/PRIEST

Islamistická hrozba v Európe je teraz nevídaná, povedal Hollande

26.07.2016 21:25

Islamistická hrozba ešte nikdy nebola taká veľká ako teraz, povedal francúzsky prezident François Hollande po útoku v kostole na severe Francúzska.

Tesla S Dual drive - 2015

Tesla s autopilotom pred smrteľnou nehodou porušovala predpisy

26.07.2016 21:24

Automobil Tesla, ktorý v máji počas jazdy so zapnutým systémom samoriadenia narazil do nákladného auta, išiel nedovolenou rýchlosťou.

poľsko, policajti, krakov

Uväznený Iračan si chcel prenajať izbu v Krakove pri trase pápeža

26.07.2016 20:48

U Iračana, na ktorého súd uvalil vyšetrovaciu väzbu pre podozrenie z prechovávania výbušnín, našli fotografie železničných staníc v Krakove a v Lodži.

Porsche Mission E Concept - 2015

Porsche chce konkurovať elektrickej Tesle, berie vývojárov

26.07.2016 20:48

Porsche plánuje vytvoriť najmenej 1400 pracovných miest vo vývoji, výrobe a predaji elektricky poháňaného autá Mission E.