Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

Montsechia vidalii

Vedci možno objavili najstaršiu vodnú rastlinu

21.08.2015 09:14

Montsechia vidalii, ktorá rástla pred viac ako 125 miliónmi rokov v jazerách na území súčasného Španielska, môže byť najstaršou známou krytosemennou rastlinou.

sršeň

Francúzi objavili rastlinu požierajúcu ázijské sršne

18.08.2015 18:00

Mäsožravé rastliny schopné prilákať a usmrtiť ázijské sršne? Práve takúto rastlinu objavili v botanickej záhrade v Nantes na západe Francúzska.

čína, ľudia

Znečistenie ovzdušia zabíja v Číne 4 000 ľudí denne

18.08.2015 15:00

V Číne zabíja znečistenie ovzdušia denne asi 4 000 ľudí a je v tejto najľudnatejšej krajine sveta zodpovedné za každé šieste predčasné úmrtie.

Budapešť, Keleti, imigranti

Podliezol ostnatý drôt, ale uviazol v Budapešti

02.09.2015 20:00

Sýrčan Abdul Razzáh uprene hľadí na budapeštiansku Východnú stanicu, ktorú stráži polícia. "Chýba mi moja rodina," má napísané po anglicky na transparente.

prevádzačka

Vodička dodávky s migrantmi zostáva vo väzbe

02.09.2015 20:00

Žena z Maďarska, ktorá šoférovala dodávku s migrantmi, ktorú zadržali v nedeľu ráno v Krasňanoch pri Žiline, v stredu putovala do vyšetrovacej väzby. Obvinená je zo zločinu prevádzačstva.

Benjamin Netanjahu

Izrael zvažuje povoliť streľbu na Palestínčanov, ktorí hádžu kamene

02.09.2015 18:40

Izrael zvažuje, že by povolil svojim bezpečnostným zložkám strieľať na mladých Palestínčanov, ktorí hádžu kamene na vojakov či izraelské automobily.

Euro, peniaze

Rozpočet má o polovicu nižší deficit než vlani

02.09.2015 18:11

Schodok štátneho rozpočtu v auguste klesol. Medziročne bol nižší o vyše 55 %, keď ku koncu ôsmeho mesiaca tohto roka dosiahol 1,08 mld. eur.