Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

mikroskop, vedkyňa

Jed morského ulitníka by mohol liečiť chronickú bolesť

21.02.2017 11:04

Jed morského ulitníka druhu Conus regius obsahuje látku, ktorá by sa dala využiť pri liečbe chronickej bolesti ako aj jej prevencii.

mikróby, baktérie, vírus, medicína

V mexickej jaskyni objavili mikróby staré 50-tisíc rokov

18.02.2017 09:20

Americkí vedci skúmajúci jaskyne v Mexiku objavili v tamojších kryštáloch živé mikróby, ktorých vek je odhadovaný na približne 50-tisíc rokov.

zem, vesmír, planéta

Vedci objavili nový kontinent Zealandia

17.02.2017 12:39

Vedci tvrdia, že okolo Nového Zélandu je nový, zaplavený a zatiaľ neuznaný obsah, ktorý bol dosiaľ skrytý. Ide o nový kontinent nazvaný Zealandia.

čierna skládka, odpad, okolie zabí majer, bratislava

Občania Štúrova sa búria proti plánovanej spaľovni odpadov

22.02.2017 13:44

Občania Štúrova a okolitých obcí sú proti výstavbe strediska na recykláciu odpadov pre obavy zo zhoršenia stavu životného prostredia.

predsedníctvo, logo, EÚ, Lajčák

Podujatia predsedníctva EÚ vyšetruje NAKA, vypovedali svedkovia

22.02.2017 13:30

Kultúrne akcie súvisiace so slovenským predsedníctvom v Rade EÚ preveruje polícia. Zamerala sa na to, či pri ich organizácii nedošlo k šafáreniu s verejnými peniazmi.

cirkev, kňaz

Kiska druhykrát nepodpísal zákon o cirkvách

22.02.2017 13:11

Podľa predkladateľov, poslancov SNS, je cieľom novely zákona eliminovať špekulatívne registrácie údajných cirkví a náboženských spoločností.

PSA - Opel

Záchrana automobilky Opel bude za cenu prepúšťania v Británii

22.02.2017 13:00

Nemeckú značku Opel môžu mať čoskoro v rukách Francúzi.