Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor: wikimedia

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

ryba, ryby, rybník, obojživelník, polypterus

Chodiaca ryba predviedla prvé kroky prarýb

28.08.2014 10:00

Pred zhruba 400 miliónmi rokov skupina rýb začala preskúmavať súš a časom sa z nich vyvinuli súčasné obojživelníky, jaštery, vtáky a cicavce.

antarktída, tučniaky, ľadovec, sneh, ľad

V Antarktíde rastie tempo topenia sa ľadovcov

27.08.2014 10:00

Ľadová pokrývka dvoch najväčších ľadom pokrytých území na našej planéte, Grónska a Antarktídy, sa zmenšuje tempom 310 kubických kilometrov za rok.

Neandertálci žijú v nás a nútia nás fajčiť

Neandertálci vymreli skôr, ako sa myslelo

25.08.2014 11:00

Neandertálci v Európe vymreli zrejme pred 39-tisíc rokmi, teda skôr, ako sa doteraz myslelo.

Paška

Paška pripúšťa ďalšiu zmenu ústavy

02.09.2014 08:30

Na štátny sviatok ústavy v pondelok sa stala účinnou jej ďalšia novela. Presadil ju vládny Smer s opozičným KDH a prináša zmeny v justícii a ochrane manželstva.

Jadro, nukleárne, jadrové, atómové zbrane

S novým reaktorom meškajú aj Fíni. Desať rokov

02.09.2014 05:30

Dátum sprevádzkovania najväčšieho fínskeho jadrového reaktora Olkiluoto 3 sa odkladá na druhú polovicu roka 2018.

škola, deti, žiaci

Pravda o škole. Čo si myslia rodičia a učitelia

01.09.2014 20:00, aktualizované: 02.09.2014 07:00

Zase škola. Alebo Hurá, škola? Niektoré deti budú v utorok vstávať s chuťou, iné možno menej. Pre vyše 700-tisíc žiakov základných a stredných škôl sa znovu začínajú školské povinnosti.

pomoc, SOS, stres, únava, napätie, práca, strach

Niekto má dve práce, iný nestíha jednu

01.09.2014 20:00, aktualizované: 02.09.2014 07:00

Denne osem hodín v jednej robote. "Klasický" pracovný režim je na Slovensku stále najbežnejší, využíva ho viac ako 95 percent pracujúcich.