Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor: wikimedia

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

včela

Bezstavovce ubúdajú tak rýchlo, ako väčšie zvieratá

25.07.2014 10:30

Za 35 rokov, počas ktorých sa ľudská populácia zdvojnásobila, klesol počet bezstavovcov o 45 percent. Je to nenápadná fauna, no ich prínos je dôležitý.

blcha

Čína uzavrela tridsaťtisícové mesto pre mor

24.07.2014 15:00

Čína uzavrela mesto s 30-tisíc obyvateľmi a umiestnila 151 ľudí do karantény po tom, čo tu minulý týždeň zomrel muž na nákazu morom.

dieťa - batoľa - pes

Čo nás psy učia o žiarlivosti

24.07.2014 08:11

Majiteľov psov to zrejme neprekvapí: psy vedia byť žiarlivé. Napokon, písal o tom už aj Charles Darwin.

Peniaze, euro, graf, ekonomika

Prezident podpísal zachovanie 20 % sadzby DPH

25.07.2014 10:30

Prezident Andrej Kiska podpísal novelu zákona o DPH, ktorou sa okrem iného zachováva sadzba dane na úrovni 20 %.

Euro, peniaze

Deutsche Bank údajne chystá ďalšie škrty v nákladoch

25.07.2014 09:58

Nemecká spoločnosť Deutsche Bank AG plánuje väčšie výdavkové škrty. Tie by sa mali zvýšiť až o 2,5 mld. eur.

hasičská loď

Topiaceho sa človeka hasiči v Dunaji nenašli

25.07.2014 09:56

Vo štvrtok večer hasiči vyrazili k Dunaju v Bratislave, aby našli topiaceho sa človeka.

Gaza, Palestína, Izrael, boje

Gaza: Počet obetí konfliktu presiahol osemsto

25.07.2014 09:28, aktualizované: 10:50

Počet palestínskych obetí 18-dňového konfliktu medzi Izraelom a palestínskym hnutím Hamás sa blíži k 800, pričom väčšina mŕtvych sú civilisti.