Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

krava

Kravy na antibiotikách majú v hnoji viac metánu

27.05.2016 15:00

Hnoj kráv, ktoré dostávajú antibiotiká, obsahuje až dvojnásobné množstvo metánu než exkrementy dobytka, ktorý lieky nepožíva.

ľadovec, ľad, masa, totten

Vedci očakávajú rozsiahly rozpad ľadovcov v Antarktíde

19.05.2016 14:00

Súčasné postupovanie klimatických zmien zrejme spustí narúšanie obrovského antarktického ľadovca, čo nakoniec prispeje k rastu hladiny oceánov a morí až o dva metre.

Dicerorhinus sumatrensis, nosorožec sumatriansky, Way Kambas, Lampung, Sumatra

Narodilo sa mláďa nosorožca sumatrianskeho

17.05.2016 09:18

V Národnom parku Way Kambas sa rozšírila populácia ohrozeného druhu, ktorý tvorí menej ako sto jedincov.

SaS, OĽaNO, opozičná rada,

SaS a OĽaNO chcú odvolať Kaliňáka, navrhli nominantov do dozorných rád

30.05.2016 16:05

Opozičné strany SaS a OĽaNO chcú v parlamente odvolávať ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Dohodli sa na tom na prvom rokovaní Opozičnej rady.

Viera Tomanová

Tomanová s vyhláškou rezortu spravodlivosti k odoberaniu detí súhlasí

30.05.2016 16:01

Komisárka pre deti Viera Tomanová s novými pravidlami pri výkone súdneho rozhodnutia v prípade maloletých z dielne ministerstva spravodlivosti súhlasí.

Gotthardský železničný tunel

Švajčiari otvoria najdlhší tunel na svete

30.05.2016 16:00

Má dva svetové rekordy a Švajčiari ho označujú za pýchu svojej krajiny. Otvárajú Gotthardský železničný tunel, najdlhší a zároveň najhlbší na svete.

euro, eurozóna, peniaze, graf

Slovensko je konkurencieschopnejšie ako pred rokom

30.05.2016 15:54

Konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky v porovnaní s ďalšími 60 krajinami sveta v tomto roku solídne vzrástla.