Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor: wikimedia

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

papagáj kráľovský

Zelené papagáje robia úradom na Seychelách ťažkú hlavu

21.10.2014 11:00

Prednedávnom sa úrady začali obávať, aby nevznikol neľútostný konflikt medzi starým obyvateľom - papagájom čiernym, a votrelcom - alexandrom malým.

mačka, mačky, divá mačka

Zdivené mačky ohrozujú austrálsku prírodu

20.10.2014 12:00

Milióny zdivených mačiek domácich ohrozujú rôznorodosť austrálskej fauny. Denne vraj totiž zabijú až 80 miliónov kusov pôvodných zvierat.

antaktída, ľadovce, more, loď

Hladina oceánov stúpla podľa vedcov najviac za 6 000 rokov

17.10.2014 12:00

Americké ministerstvo obrany zároveň zverejnilo správu, podľa ktorej predstavujú zmeny klímy bezprostredné riziko pre bezpečnosť USA.

Bratislava, MHD

Cez zastávku Blumentál chce Bratislava zakázať prejazd autám

31.10.2014 12:00

Opatrením chce mesto zvýšiť bezpečnosť cestujúcich i plynulosť dopravy v tomto úseku, pravidlo by mohlo začať platiť v druhej polovici novembra.

Burkina Faso, protety, demonštrácie, prezident Blaise Compaoré

Prezident Burkiny Faso odmieta odstúpiť, protesty pokračujú

31.10.2014 11:30

Armáda oznámila rozpustenie parlamentu a vytvorenie prechodnej vlády.

Gazprom

Gazprom dodá Ukrajine plyn do 48 hodín po prvej platbe

31.10.2014 11:22

Dodávky ruského plynu Ukrajine budú obnovené do 48 hodín od zaplatenia prvej časti dlhu Kyjeva a platby vopred do konca roka.

Ukrajina, voľby

Za povstalecké voľby v Donbase nie sú ani všetci radikáli

31.10.2014 11:15

Nie všetci stúpenci "Nového Ruska" s voľbami súhlasia. Podľa ideológa veľkoruských radikálov Alexandra Dugina v Donbase pre demokraciu nie je miesto.