Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor: wikimedia

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

teplo, leto, Európa, horúčava

Na brehoch sibírskeho jazera zúri bitka o zázračné kôrovce

21.09.2014 07:00

Krémy z kôrovcov, ktoré prežili dinosaurov, údajne zmierňujú negatívne následky infračerveného a ultrafialového žiarenia a zabraňujú predčasnému starnutiu.

Rakúsko, Alpy, lyžovanie, turisti, turistický ruch, hory, lanovka, hotel, lyže, sneh, stredisko

Rakúsko cíti vplyv klimatických zmien

19.09.2014 15:00

Od roku 1880 stúpli teploty v Rakúsku bezmála o dva stupne, celosvetovo sa pritom zvýšili o 0,85 stupňa. Dôvodom je citlivosť Álp voči klimatickým zmenám.

prales, stromy, ťažba, výrub, drevo, kmene

Za výrub pralesov môže dopyt v Európe a v USA

12.09.2014 11:00

Medzi rokmi 2000 až 2012 každú sekundu bol ilegálne vyrúbaný prales s rozlohou piatich futbalových ihrísk. Môže za to vraj dopyt USA a Európy po hovädzom mäse, koži a dreve.

Škótsko, referendum

Bossi: Médiá zastrašili Škótov, aby povedali nie samostatnosti

20.09.2014 21:41

Zakladateľ talianskej strany Liga Severu Umberto Bossi skritizoval mediálnu kampaň, ktorá mala dosiahnuť negatívneho stanoviska Škótov k vlastnej samostatnosti.

Philip Breedlove, NATO

Veliteľ NATO: Prímerie je len na papieri, ruskí vojaci sú stále na Ukrajine

20.09.2014 19:59

Ruské jednotky sú stále na Ukrajine, vyhlásil vrchný veliteľ síl NATO v Európe Philip Breedlove. Podľa neho dohodnuté prímerie platí len na papieri.

Peniaze, dolár, jen, euro, libra

Odvetu za sankcie nechystáme, tvrdí ruský vicepremiér

20.09.2014 18:29

Rusko sa nechystá zaviesť ďalší balíček protiopatrení ako reakciu na posledné západné sankcie, uviedol vicepremiér Arkadij Dvorkovič.

sanitka, pohotovosť, prvá pomoc

Smrteľný úraz pri Poltári: Muž si motorovou pílou zarezal do krku

20.09.2014 17:31

Muž z obce Hrnčiarska Ves v okrese Poltár si privodil smrteľný úraz motorovou pílou. Porezal sa priamo na krku, jeho zranenie bolo nezlučiteľné so životom.