Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

prakorytnačka

Najstaršia korytnačka potvrdila príbuznosť s jaštericami

01.07.2015 14:00

Vyzerala ako zvláštna silne stavaná jašterica, ale na jej kostre už vidieť náznaky panciera. Najstaršia korytnačka potvrdzuje, že jej blízkymi príbuznými boli jašterice a krokodíly.

hodiny, polnoc, obed, čas

O polnoci sa k svetovému času pridala jedna sekunda

30.06.2015 22:47

Posledná minúta júna trvala 61 sekúnd. Ide o zaujímavosť vo vzťahu k nepravidelnej rotácii Zeme, ktorá je menej disciplinovaná ako atómové hodiny.

snovačka jedovatá, čierna vdova, pavúk

Na Kazachstan zaútočili čierne vdovy

30.06.2015 14:00

Južné regióny Kazachstanu čelia útokom čiernych vdov, prudko jedovatých pavúkov, ktoré sa tento rok v stredoázijských stepiach mimoriadne rozmnožili.

Pakistan, horúčava, počasie

Vlna horúčav si na juhu Pakistanu vyžiadala vyše 1 200 životov

01.07.2015 20:55

Júnová vlna horúčav, ktorá zasiahla južný Pakistan, si vyžiadala podľa najnovších úradných údajov 1250 obetí na životoch.

povinné zmluvné poistenie, poistenie auta, pzp, kolóna, doprava, diaľnica

Diaľnica v Martine podnikom pomôže. Nie všetci sa tešia

01.07.2015 20:00

Vodiči jazdiaci cez mesto Martin budú mať už o pár dní dôvod na úsmev. Spôsobí ho otvorenie diaľničného úseku D1 Dubná Skala-Turany, ktorý mesto odbremení.

Grécko, peniaze, euro, pôžička

Euroskupina bude čakať na výsledky gréckeho referenda

01.07.2015 19:15, aktualizované: 22:08

Ministri financií eurozóny sa zhodli, že pred ďalšími rokovaniami s gréckou vládou si počkajú na výsledok nedeľňajšieho referenda.

Fico, Orbán, plyn

Slovensko-maďarský plynovod začal komerčnú prevádzku

01.07.2015 19:06

S polročným oneskorením v stredu rozbehlo komerčnú prevádzku nové plynovodné prepojenie medzi Slovenskom a Maďarskom.