Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

planéta Zem

OSN: Ku koncu storočia bude na planéte žiť 11,2 miliardy ľudí

29.07.2015 22:10

Svetová populácia by mala v roku 2030 dosiahnuť 8,5 miliardy, pričom do konca tohto storočia by malo na planéte žiť 11,2 miliardy ľudí.

kivi

Kivi stratil schopnosť vnímať farby

27.07.2015 13:00

Nemeckým vedcom z Lipskej univerzity a Inštitútu evolučnej antropológie Maxa Plancka sa podarilo sekvenovať genóm kiviho hnedého (Apteryx mantelli).

loch ness, lochneska

Lochneska je zrejme sumec veľký

24.07.2015 16:00

Muž, ktorý strávil 24 rokov skúmaním škótskeho jazera Loch Ness, tvrdí, že legendárnou príšerou z tamojších vôd je pravdepodobne obrovská ryba. "Najrozšírenejšou hypotézou je, že ide o sumca veľkého. Je to najpravdepodobnejšie vysvetlenie," povedal agentúre AFP päťdesiatdvaročný Steve Feltham.

Suezský prieplav, Suez, Egypt

Egypt: Nový Suezský prieplav sa podarilo dokončiť v predstihu

29.07.2015 22:17

Práce na rozšírení Suezského prieplavu sa po 11 mesiacoch podarilo zavŕšiť.

zostrelenie, lietadlo, boeing, ukrajina, MH17

Rusko vetovalo návrh rezolúcie o zriadení tribunálu pre prípad MH17

29.07.2015 22:02, aktualizované: 23:03

Rusko v stredu podľa očakávaní vetovalo návrh rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN o vytvorení medzinárodného trestného tribunálu pre vojnové zločiny.

malajzijské lietadlo, protest

Trosky lietadla na Réunione vyvolali dohady o nájdení vraku letu MH370

29.07.2015 21:49

Časť trosiek lietadla nájdená v stredu pri ostrove Réunion v juhozápadnej časti Indického oceánu podnietila dohady o možnom spojení s letom MH370.

rusko, moskva, červené námestie, armáda, putin

Putin nariadil ničiť západný tovar, ktorý sa vyhne embargu

29.07.2015 19:31

Poľnohospodárske výrobky, potraviny a suroviny dovezené do Ruska v rozpore s vyhláseným embargom budú ruské úrady od budúceho štvrtka ničiť.