Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor: wikimedia

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

koala

Austrália kvôli premnoženiu zabila stovky koál

05.03.2015 14:00

Zákrok bol potrebný, aby sa zabránilo utrpeniu koál, ktoré nedokázali nájsť dostatok potravy.

panda

Populácia pánd v Číne sa zväčšila takmer o pätinu

02.03.2015 14:00

Populácia pánd, ktoré žijú v Číne vo voľnej prírode, sa od posledného sčítania v roku 2003 zväčšila takmer o pätinu.

steve fosset, kokpit, lietadlo

Fossett pred desiatimi rokmi obletel svet

02.03.2015 12:00

Steve Fossett získal ako burzový maklér miliardové bohatstvo, ktoré mu umožnilo financovať svoju najväčšiu vášeň. Tou bolo posúvanie hraníc ľudských možností.

Kubiš, Lajčák

Lajčák zablahoželal Kubišovi k novej funkcii v OSN

05.03.2015 19:30

Rozhodnutie vymenovať Kubiša za osobitného predstaviteľa OSN pre Irak a vedúceho misie OSN v Iraku potvrdzuje jeho vysoké odborné kvality.

Tunel Blanka

Pražský tunel Blanka rozčúlil primátorku, stavbárov označila za debilov

05.03.2015 19:30

Za to, v akom stave sa nachádza tunel Blanka, nemôže jeden debil, ale viac debilov, skonštatovala rozčúlená primátorka Prahy Adriana Krnáčová.

Euro, peniaze

Euro je za menej ako 1,10 dolára, reaguje na kroky ECB

05.03.2015 19:05

Európska mena vo štvrtok klesala a voči doláru sa prepadla na novú najnižšiu hodnotu za 11 a pol roka pod 1,1 USD.

mz sr, ministerstvo zdravotníctva

Nemocnice avizujú hromadné prepúšťanie

05.03.2015 19:00

Prepúšťanie v menších nemocniciach po celom Slovensku, ktoré zamestnávajú približne 25-tisíc ľudí, by sa mohlo dotknúť vyše dvetisíc zamestnancov.