Niektoré dinosaury vymreli už pred dopadom meteoritu

Populácia niektorých dinosaurov vymierala už 12 miliónov rokov pred dopadom asteroidu pred 65 miliónmi rokov.

dinosaurus
Hadrosaurus mal ťažký život aj v čase vrcholného obdobia dinosaurov a zrejme by vyhynul, aj keby nedošlo ku katastrofickej zrážke Zeme s asteroidom.
Autor:

Meteorit nebol teda hlavným faktorom vymiznutia dinosaurov z planéty. Podľa vedcov je pravdepodobné, že aj keby asteroid na Zem nedopadol, niektoré dinosaury by tak či tak vyhynuli.

V spomínanom období pred dopadom nebeského telesa, naopak, však niektoré dinosaurie populácie boli stále rovnako početné alebo dokonca rástli. K tým patril napríklad Tyrannosaurus rex, tvrdí vedúci štúdie Stephen Brusatt z Múzea prírodných vied v New Yorku. Výsledky výskumu jeho tímu zverejnilo posledné číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecne sa predpokladá, že dinosaury vyhynuli koncom obdobia kriedy pred 65 miliónmi rokov. K príčinám patrila rozsiahla sopečná činnosť a dopad veľkého asteroidu. Meteorit, ktorý mal priemer okolo desať kilometrov, pri dopade vytvoril obrovský kráter v oblasti Yucatánského polostrova.

Napriek intenzívnemu bádaniu, ktoré trvá už tri desiatky rokov, stále nie je úplne isté, či tieto prírodné udalosti boli dôvodom vyhynutia dinosaurov, alebo či tieto živočíchy začínali miznúť skôr.

Brusattov tím analyzoval fosílie siedmich podskupín veľkých dinosaurov, ktoré žili koncom posledného obdobia kriedy. Vzali do úvahy rôznorodosť anatómie i tiel týchto zvierat, a to z hľadiska globálneho a aj regionálneho. Získané výsledky ukazujú, že populácia veľkých bylinožravých dinosaurov sa začalia zmenšovať už predtým. Medzi nimi bol napríklad hadrosaurus, ktorého zobák sa podobal kačaciemu, alebo ceratopsidné dinosaury s rohmi pripomínajúcimi dnešné nosorožce.

Naopak, niektoré mäsožravé jaštery ako Tyrannosaurus alebo Troodon Formozus a bylinožravce strednej veľkosti túto tendenciu nemali. Ich populácia sa v tomto období držala na rovnakej úrovni alebo dokonca rástla. Vedci dospeli k záveru, že krieda nebola stabilným obdobím náhle prerušeným dopadom asteroidu. Naopak, je podľa nich pravdepodobné, že niektoré druhy dinosaurov by neprežili, aj keby asteroid na Zemi nedopadol. Obdobie kriedy bolo jednoducho veľmi zložité a nálezy rôznorodých zvierat odrážajú veľkú biodiverzitu tohto dávneho obdobia.

Tuleň

Snehová búrka zachránila mladé tulene

13.01.2017 15:00

Snehová búrka, ktorá počas víkendu zasiahla Fínsko, zachránila desiatky tohtoročných mláďat ohrozeného poddruhu tuleňa obyčajného pri jazere Saimaa na východe krajiny.

Zebry

Záhada pruhovaných zebier vyriešená! Možno

13.01.2017 14:00

Väčšina cicavcov má klasické sfarbenie. Sú hnedé, sivé, okrové. No zebrie pruhy sú výrazné, krásne a predovšetkým zvláštne, hovorí americký vedec Tim Caro.

antarktída, tučniaky, ľadovec, sneh, ľad

Antarktída príde o obrí ľadovec

09.01.2017 14:00

Len 20-kilometrový úsek drží obrovskú kryhu ľadu, aby sa neodtrhla od šelfového ľadovca na západe Antarktídy a nevyplávala na more.

Robert Fico

Fico vidí nastupujúcu generáciu Smeru v Pellegrinim a Sakovej

16.01.2017 15:56

Nastupujúcu generáciu v Smere vidí predseda strany Robert Fico vo vicepremiérovi Petrovi Pellegrinim a v štátnej tajomníčke ministerstva vnútra Denise Sakovej.

Florida, univerzita, streľba, zbraň, zranení

Po streľbe v nočnom klube v Mexiku ostalo päť mŕtvych

16.01.2017 15:50

Strelec zabil najmenej päť ľudí a zranil ďalších deväť osôb v nočnom klube v mexickom letovisku Playa del Carmen na pobreží Karibského mora.

Taliansko, smog, Miláno

Oslo bude dva dni bez dieselových áut. Dôvodom je znečistenie ovzdušia

16.01.2017 15:37

Ďalšou zo svetových metropol, ktorá sa rozhodla proti narastajúcemu znečisteniu vzduchu bojovať dopravnými obmedzeniami, je nórske Oslo.

bratislava proti hazardu

Bratislava má od ľudí dostatok podpisov za zákaz hazardu

16.01.2017 15:36

Organizátori petície za zákaz hazardných hier v Bratislave zhromaždili dostatok podpisov, aby samospráva mohla schváliť príslušné nariadenie.