Popísali nový druh rohatého dinosaura

Kanadský paleontológ David Evans z Royal Ontario Museum a jeho americký kolega Michael Ryan z Cleveland Museum of Natural History popísali nový druh rohatého dinosaura, ktorý žil pred 79 miliónmi rokov na území dnešnej kanadskej provincie Alberta. Dinosaura pomenovali Wendiceratops pinhornensis na počesť Wendy Slobodovej, ktorá ho v roku 2010 objavila.

10.07.2015 15:00
dinosaurus Wendiceratops pinhornensis Foto:
Trojrohý dinosaurus Wendiceratops pinhornensis

„Pomenovanie nového druhu po vás je snom každého hľadača fosílií. Dala som si svojho dinosaura vytetovať na predlaktie, aby som sa ním mohla chváliť,“ uviedla Slobodová, ktorá pomáha paleontológom ako asistentka. Wendiceratops meral šesť metrov, vážil dve tony a mal tri rohy. Podľa vedcov poskytuje tento objav nové informácie o ranej evolúcii rohatých dinosaurov, pričom predpokladajú, že ďalšie nové druhy objavia v blízkej budúcnosti.

„Počet druhov rohatých dinosaurov sa za uplynulých 15 rokov približne zdvojnásobil. Pri žiadnej inej skupine dinosaurov nebolo toľko nových objavov, pričom mnoho ďalších na svoje objavenie ešte čaká,“ uviedol Evans, ktorý spolu s Ryanom publikoval popis nového druhu v časopise Plos One. Kostru Wendiceratopsa, ktorú zložili z 200 kostí troch dospelých jedincov a jedného mláďaťa, vystavili v spomínanom Royal Ontario Museum v Toronte.

Kostru Wendiceratopsa postavili z 200 kostí, ktoré patrili trom až štyrom rozdielnym jedincom. „Wendi“ patrí medzi trojrohé triceratopsy, čo boli mohutné bylinožravce. Predpokladá sa, že tieto bylinožravce žili vo veľkých stádach a vyskytovali sa najmenej v troch druhoch, pričom boli najhojnejším veľkým dinosaurom vtedajšej Severnej Ameriky. Žili pred 68 až 65 miliónmi rokov v období vrchnej kriedy.